ANALISIS PENINGKATAN MUTU LEMBAGA PENDIDIKAN PESANTREN MELALUI MANAJEMEN HUMAS

DOI:

https://doi.org/10.32478/evaluasi.v7i2.1631

Authors

Keywords:

Quality, Public Relations Management, Pesantren Education Institutions,

Abstract

Improving the quality of pesantren educational institutions through public relations management can be done by developing and applying appropriate public relations techniques. Pesantren educational institutions are traditional educational institutions that have their own management but do not deny changes in the current digital era. Public relations has a very important role in the relationship between two parties both from internal and external segments which aims to improve the quality of pesantren educational institutions. So to create a good communication, a good relationship is also needed by making an institution have solid management in the field of public relations. the application of public relations techniques according to Jefrerson and DeRoche theories where the techniques developed are written, oral, demonstration and electronic techniques. Public relations techniques can combine electronic techniques with written, oral or other techniques. This can make it easier for the wider community to get information, ideas or activity reports that can integrate between the institution and the wider community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Athifah, S. N. (2022). Manajemen Hubungan Madrasah/Pesantren Dengan Masyarakat Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 58–68. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jmp/article/view/30570%0Ahttp://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jmp/article/download/30570/13942

Durahman, A. K. (2020). Manajemen Hubungan Masyarakat dalam Pengembangan Pondok Pesantren Al-Basyariyah Kabupaten Bandung. ISEMA: Islamic Educational Management, 5(2), 189–200. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/isema%0A

Hidayat, A. S. (2019). Menggagas Kerangka Kerja Manajemen Humas dalam Tinajauan Aksiologi pada Lembaga Pendidikan. Al Tanzim Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 03(02), 97–108. https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/al-tanzim

Ikhwan, A. (2018). Penerapan Manajemen Hubungan Sekolah dan Masyarakat dalam Perspektif Islam. Al Hayat Journal of Islamic Education, 2(1), 1–16. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/isema%0A

Inayati, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning). Al Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum Dan Pendidikan, 7(2), 144–159. https://www.researchgate.net/publication/320726603

Irmawan, B., & Roesminingsih, E. Y. (2021). Manajemen Humas Untuk Meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(2), 1209–1220. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/44476

Jamil, F., Mukhaiyar, R., & Husnaini, I. (2020). Kajian Literatur Rekonstruksi Mata Kuliah (Studi Kasus Mata Kuliah Pengolahan Sinyal Teknik Elektro UNP). JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 6(2), 198. https://doi.org/10.24036/jtev.v6i2.108742

Juwita, Puspita, V., & Meldayanti. (2021). Implementasi Manajemen Humas dalam Meningkatkan Partisipasi Orang Tua Murid Di Mts Al-Hidayah Bakke. Jurnal Mappesona, 4(2), 88–100. https://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/mappesona/article/view/2487

Khafifah, N. P., Sabila, K., & Malasi, M. S. (2021). Manajemen Hubungan Sekolah Dengan Masyarakat Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Sma N 1 Buntu Pane, Asahan. PEMA (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(2), 50–59. http://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/pema/article/view/92

M, S. (2017). Analisis Manajemen Humas dalam Upaya Meningkatkan Partisipasi Masyarakat terhadap Lembaga Pendidikan. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 2(2), 117–126. https://doi.org/10.24256/kelola.v2i2.434

Maharani, D. I., Y, M. H. A., & Arifin, I. (2016). Manajemen Pembelajaran Pondok Pesantren. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 1(1), 17–23. https://doi.org/10.17977/um025v1i12016p017

Manaf, A. (2015). Manajemen Hubungan Sekolah Dengan Masyarakat Pada Sman 7 Kota Banjarmasin. Management of Education, 1(1), 30–40. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/moe/article/view/344/260

Mulyadi, Inayati, M., & Hasan, N. (2023). Revitalisasi Pendidikan Islam Tradisional Dalam Era Transformasi Digital. Al Qodiri Jurnal Penidikan, Sosial Dan Keagamaan, 20(3), 486–500. https://doi.org/10.53515/qodiri.2023.20.3.486-500

Mulyono. (2011). Teknik Manajemen Humas dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam. Ulumuna Jurnal Studi Keislaman, 15(1), 175–180. https://ulumuna.or.id/index.php/ujis/article/view/70

Muspawi, M., & Rindhi, G. (2019). Sosialisasi Penerimaan Peserta Didik Baru dengan Pendekatan Manajemen Humas. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(3), 608. https://doi.org/10.33087/jiubj.v19i3.768

Ningsih, I., . A., & . H. (2022). Strategi Manajemen Humas dalam Meningkatkan Citra Sekolah Di SMPN 1 Tellu Siattinge. Jurnal Mappesona, 5(1), 11–21. https://doi.org/10.30863/mappesona.v5i1.2495

Novitasari, A., Fauzi, A., & H.W, M. berkah. (2021). Strategi dan Manajemen Hubungan Masyarakat dalam mengembangkan pendidikan islam. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(8), 1295–1305. https://japendi.publikasiindonesia.id/index.php/japendi/article/view/246/879

Pabbajah, M. T. H., & Pabbajah, M. (2020). Peran Pondok Pesantren Salafiyah Terhadap Revitalisasi Pendidikan Islam Studi Pada Pondok Pesantren Salafiyyah Parappe, Campalagian, Polman. Jurnal Educandum, 6(2), 227–235. https://blamakassar.e-journal.id/educandum/article/view/406/285

Yilfiana, V., & Kharisma Putri, S. (2021). Peran Manajemen Humas Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Pandemi Di SMAN 14 Bone. Jurnal Mappesona, 4(2), 66–76. https://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/mappesona/article/view/2485

Downloads

Published

2023-10-01

How to Cite

ANALISIS PENINGKATAN MUTU LEMBAGA PENDIDIKAN PESANTREN MELALUI MANAJEMEN HUMAS. (2023). Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 229-242. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v7i2.1631