Pendampingan Kajian Tafsir Juz Amma Tematik di Masjid Al-Ikhlas Madyopuro Kedungkandang Kota Malang
DOI:
https://doi.org/10.32478/mwy8mf13Keywords:
Pendampingan, Kajian Tafsir , Juz 'AmmaAbstract
Abstract
This article is a report on mentoring the study of thematic Tafsir Juz 'Amma at the Masjid Al-Ikhlas Madyopuro, Kedungkandang, Malang City, which the author carries out every Wednesday, from May to August 2023, precisely after the Maghrib prayer until Isha' time. This mentoring activity uses the Service Learning (SL) method which has three main elements, namely Civic Engagement, Practical Experience and Academic Study. There are three findings: First, mentoring activities consist of two stages, namely the preparation (tahammul phase) and the delivery (ada’ phase). Second, the impact of this mentoring activity includes changes in cognitive, affective, and psychomotor domains of mentoring participants. Third, the mentoring activity for the study of thematic Tafsir Juz 'Amma is a variation of the Living Qur'an which is in harmony with Indonesian local wisdom. Because Juz 'Amma contains Chapters (Surah) that are familiar to the lives of Muslims in Indonesia. So, it has the potential to be replicated by lecturers who are entrusted with carrying out Qur’anic Interpretation studies in various mosques and other majelis ta’lim.
Keywords: Mentoring, Tafsir Studies, Juz 'Amma.
Abstrak
Artikel ini merupakan laporan kegiatan Pendampingan Kajian Tafsir Juz ‘Amma Tematik di Masjid Al-Ikhlas Madyopuro Kedungkandang Kota Malang yang penulis lakukan setiap hari Rabu, bulan Mei hingga Agustus 2023, tepatnya setelah shalat Maghrib hingga masuk waktu Isya’. Kegiatan pendampingan ini menggunakan metode Service Learning (SL) dengan tiga unsur utama, yaitu Civic Engagement, Practical Experience dan Academic Study. Ada tiga temuan: Pertama, kegiatan pendampingan terdiri dari dua tahap, yaitu persiapan (fase tahammul) dan penyampaian (fase Ada’). Kedua, dampak kegiatan pendampingan ini meliputi perubahan domain kognitif, afektif, dan psikomotorik pada peserta pendampingan. Ketiga, kegiatan pendampingan Kajian Tafsir Juz ‘Amma Tematik menjadi salah satu variasi dari Living Qur’an yang selaras dengan kearifan lokal Indonesia. Dikarenakan Juz ‘Amma memuat Surat-Surat yang familiar dengan kehidupan umat muslim di Indonesia, sehingga berpotensi direplikasi oleh para dosen yang diberi kepercayaan untuk mengisi kajian tafsir di berbagai masjid, mushalla, dan majlis ta’lim lainnya.
Kata Kunci: Pendampingan, Kajian Tafsir, Juz ‘Amma.
Downloads
References
Ali, Mustapa., M. Musfiatul Wardi, Baiq Ida Astini, dan Aqodiah. "Internalisasi Ayat-Ayat Hukum Syari’at Melalui Bimbingan Tahsin dan Tafsir Al-Qur’an di Masa PPKM pada Remaja Masjid Baitussalam Murbaya Kec. Pringgarata Loteng". IBTIDA’IY : Jurnal Prodi PGMI. Vol. 7, No. 1, 2022: 42-47.
Aziz, Ahmad Zainal Abidin dan Thoriqul. Khazanah Tafsir Nusantara: Para Tokoh dan Karya-Karyanya. Yogyakarta: IRCiSoD, 2023.
Nasir, M. Ridlwan. Memahami al-Qur’an: Perspektif Baru Metodologi Tafsir Muqarin. Surabaya: Indra Media, 2003.
al-Sabt, Khalid ‘Utsman. Qawa'id al-Tafsir: Jam'an wa Dirasatan. Al Jizah: Dar Ibn ‘Affan, 1421 H.
Saeed, Abdullah. Interpreting the Qur’an. London: Routledge, 2006.
Suwendi, Abd. Basir, Jarot Wahyudi (ed.). Metodologi Pengabdian Masyarakat. Jakarta: Direktorat Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam, 2022.
Tabri, Mohamad., Martin Kustati, dan Gusmirawati. "Pendampingan Baca Tulis Al-Qur’an dengan Metode Tabarak di Masjid At-Taqwa Koto Panjang". Jurnal GEMBIRA: Pengabdian Kepada Masyarakat. Vol. 1, No. 6, 2023: 1560-1568.
Taufiq, Hadi Nur., dan Murdiono. "Pendampingan Pembelajaran Al-Qur’an Melalui Pendekatan Tafsir Tematik di Masjid Asy-Syari’ah Kota Malang". BAKTIMAS: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat. Vol. 5, No. 4, 2023: 507-512.
Tholhatul Choir dan Ahwan Fanani (ed). Islam dalam Berbagai Pembacaan Kontemporer. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Tim Tafsir Ilmiah Salman ITB. Tafsir Salman: Tafsir Ilmiah Juz 'Amma. Bandung: Mizan, 2014.
Toto Edi, dkk. Ensiklopedi Kitab Kuning. Jakarta: Aulia Press, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosidin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Hanifah Hikmawati, Muhammad Aldan Zahy Fathan , Pemanfaatan Limbah Kulit Buah Naga Sebagai Bahan Dasar Pembuatan Permen Lunak (Soft Candy) , Ngabekti: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat: Vol. 2 No. 2 (2024): Ngabekti: Edisi Desember 2024
- Annisatul Ahyar Batubara, Rina Andriani, Fitria Rahmi, Muhammad Fadhil, Syarfina, Sosialisasi Pencegahan Bullying pada Anak Melalui Pendekatan Whole School , Ngabekti: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat: Vol. 2 No. 2 (2024): Ngabekti: Edisi Desember 2024
You may also start an advanced similarity search for this article.