STUDI PEMIKIRAN PENDIDIKAN SA‘ID ISMA‘IL ‘ALI TENTANG DASAR-DASAR PENDIDIKAN ISLAM

DOI:

https://doi.org/10.32478/piwulang.v2i2.369

Authors

Keywords:

Sa’id Isma’il ‘Ali, Dasar-Dasar Pendidikan, Pemikiran Pendidikan Islam.

Abstract

The crises and problems in Islamic education theories and practices can be solved through the thought of contemporary Islamic education experts. This paper examines Sa’id Isma’il ‘Ali’s thoughts on the Fundamentals of Islamic Education from an epistemological perspective involving three academic problems: sources, objects and methods of Islamic education. The contributions of the Formulation of Sa’id Isma’il ‘Ali’s thoughts on the Fundamentals of Islamic Education adopts the reasoning method of Islamic Law (Fiqh) and Islamic Jurisprudence (Usul al-Fiqh) scholars. More comprehensive than the ideas of other thinkers who tend to be general, i.e. the Qur’an and al-Sunnah. In terms of sources, the Fundamentals of Islamic Education are divine (Ilahi) and humane (Bashari). In terms of objects, the Fundamentals of Education aims to realize the content of the Holy Qur’an specifically and the teachings of Islam generally. In terms of methods, the Fundamentals of Islamic Education involves empirical, logical and intuitive methods.

ABSTRAK

Krisis dan problem yang mendera pendidikan Islam dapat dicarikan alternatif solusinya melalui kajian pemikiran pakar pendidikan Islam kontemporer. Tulisan ini menelaah pemikiran Sa’id Isma’il ‘Ali tentang Dasar-Dasar Pendidikan Islam dari perspektif epistemologis yang melibatkan tiga rumusan masalah: sumber, objek dan metode pendidikan Islam. Adapun kontribusi keilmuan Sa’id Isma’il ‘Ali tentang Dasar-Dasar Pendidikan Islam mengadopsi metode panalaran ulama Fikih dan Ushul Fikih. lebih komprehensif dibandingkan gagasan para pemikir lain yang cenderung general, yaitu al-Qur’an dan al-Sunnah. Dari segi sumber, Dasar-Dasar Pendidikan Islam bersifat Ilahi (ketuhanan) dan Basyari (kemanusiaan). Dari segi objek, Dasar-Dasar Pendidikan bertujuan merealisasikan isi kandungan al-Qur’an secara khusus dan ajaran Islam secara umum. Dari segi metode, Dasar-Dasar Pendidikan Islam melibatkan metode empiris, logis dan intuitif.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbud, ‘Abd al-Ghani dan Hasan Ibrahim ‘Abd al-‘Al. 1990. al-Tarbiyyah al-Islamiyyah wa Tahaddiyat al-‘Ashr. Kairo: Dar al-Fikr al-‘Arabi.

‘Abdullah, Abdur Rahman Shalih. 1991. Landasan dan Tujuan Pendidikan menurut al-Qur’an serta Implementasinya. Penyunting Dahlan. Bandung: Diponegoro.

‘Ali, Sa‘id Isma‘il. 2007. Ushul al-Tarbiyyah al-Islamiyyah. Kairo: Dar al-Salam.

_______________. 2000. al-Qur’an al-Karim: Ru’yah Tarbawiyyah. Kairo: Dar al-Fikr al-‘Arabi.

_______________. 1999. al-Tarbiyyah fi Hadharah al-Syarq al-Qadim. Kairo: ‘Alam al-Kutub.

_______________. 1996. al-Tarbiyyah fi al-Hadharah al-Mishriyyah al-Qadimah. Kairo: ‘Alam al-Kutub.

_______________. 1995. al-Tarbiyyah fi al-Hadharah al-Yunaniyyah. Kairo: ‘Alam al-Kutub.

_______________. 1995. al-Tarbiyyah wa al-Hadharah fi Bilad al-Syarq al-Qadim. Kairo: ‘Alam al-Kutub.

_______________. 1995. Falsafah Tarbawiyyah Mu‘ashirah. al-Shafat: ‘Alam al-Ma‘rifah.

_______________. 1993. Ushul al-Tarbiyyah al-Islamiyyah. Kairo: Dar al-Fikr al-‘Arabi.

_______________. 1992. al-Ushul al-Islamiyyah li al-Tarbiyyah. Kairo: Dar al-Fikr al-‘Arabi.

_______________. 1991. Ittijahat al-Fikr al-Tarbawy al-Islamy. Kairo: Dar al-Fikr al-‘Arabi.

_______________. 1978. Nasy’ah al-Tarbiyyah al-Islamiyyah. Kairo: ‘Alam al-Kutub.

Hitami, Munzir. 2004. Mengonsep Kembali Pendidikan Islam. Riau: Infnite Press.

Jalal, Abdul Fattah. 1998. Azas-Azas Pendidikan Islam. Bandung: Diponegoro.

Jamal Badi dan Mustapha Tajdin. 2007. Islamic Creative Thinking: Berpikir Kreatif Berdasarkan Metode Qur'ani. Penerjemah Munir Mun'im. Bandung: Mizania.

al-Kurdi, Rajih ‘Abd al-Hamid. 1992. Nazhariyyah al-Ma‘rifah bayn al-Qur’an wa al-Falsafah. Riyadh: Maktabah al-Muayyad.

al-Nahlawi, Abdurrahman. 1989. Prinsip-prinsip dan Metoda Pendidikan Islam. Bandung: Diponegoro.

Nizar, Samsul. 2002. Filsafat Pendidikan Islam: Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis. Jakarta: Ciputat Pres.

Qahif, Amman ‘Abd al-Mu’min. 1999. Isykaliyyah al-Ma‘rifah: Dirasah Manhajiyyah fi al-Qur’an al-Karim. Kairo: Dar al-Tsaqafah.

Ramayulis dan Samsul Nizar. 2009. Filsafat Pendidikan Islam: Telaah Sistem Pendidikan dan Pemikiran Para Tokohnya. Jakarta: Kalam Mulia.

Ridla, Muhammad Jawwad. 2002. Tiga Aliran Utama Teori Pendidikan Islam. Penerjemah Mahmud Arif. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya.

al-Syaibani, Omar Mohammad al-Toumy. 1979. Falsafah Pendidikan Islam. Penerjemah Hasan Langgulung. Jakarta: Bulan Bintang.

Syalabi, Ahmad. 1994. al-Tarbiyyah wa al-Ta‘lim fi al-Fikr al-Islamy. Kairo: Maktabah al-Nahdhah al-Mishriyyah.

Wahyudi, M. Jindar. 2006. Nalar Pendidikan Qur'ani. Yogyakarta: Apeiron Philotes.

Yasin, A. Fatah. 2008. Dimensi-Dimensi Pendidikan Islam. Malang: UIN-Malang Press.

al-Zuhaily, Wahbah. 1996. Ushul al-Fiqh al-Islamy. Damaskus: Dar al-Fikr.

Downloads

Published

2020-03-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

STUDI PEMIKIRAN PENDIDIKAN SA‘ID ISMA‘IL ‘ALI TENTANG DASAR-DASAR PENDIDIKAN ISLAM. (2020). Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 83-98. https://doi.org/10.32478/piwulang.v2i2.369