Strategi Pelatihan dan Pengembangan Guru di Era Kecerdasan Buatan (AI) untuk Optimalisasi Sumber Daya Manusia

DOI:

https://doi.org/10.32478/2cnp7s15

Authors

Keywords:

Pelatihan Guru, Kecerdasan Buatan, Sumber Daya Manusia

Abstract

Advances in technology, especially artificial intelligence (AI), have dramatically changed the field of education. Teachers now not only teach, but also help students use technology to enhance their learning. This study examines methods of training and developing teachers to adapt to the AI era and optimize HR in schools. The main problems faced by teachers are limited infrastructure, their inability to use technology, and lack of pedagogical understanding of the application of AI. Therefore, teachers should be educated about artificial intelligence tools, new pedagogical methodologies, and the value of lifelong learning. This study found that, in addition to the flexibility and adaptability required to improve interaction and personalize learning, the use of AI is also necessary for effective training. In addition, the successful use of AI in schools also depends on the collaboration between technology and pedagogy and adequate infrastructure support. It is expected that properly trained teachers can utilize AI to create more effective and interactive learning experiences, improve the quality of education, and produce human resources who are ready to face the challenges of the digital era.

Downloads

Author Biographies

  • Roviatul A., Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

    Assalamualaikum . permisi saya mau submit jurnal. semoga bisa diterima

  • Ida R.; I. Rindaningsih, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

    Assalamualaikum .....

    Berikut saya lampirkan article untuk submit di web jurnal ini. Terimakasih dan apabila ada kekurangan atau kekeliruan saya siap merevisi.

References

REFERENSI

Afandi, A. R., & Kurnia, H. (2023). Revolusi Teknologi: Masa Depan Kecerdasan Buatan (AI) dan Dampaknya Terhadap Masyarakat. Academy of Social Science and Global Citizenship Journal, 3(1), 9–13. https://doi.org/10.47200/aossagcj.v3i1.1837

Amirudin, N. (2019). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ERA DIGITAL. 181–192.

Anwar, N. R. (2024). Pelatihan Pengenalan Artificial Intelligence (AI) untuk Meningkatkan Kompetensi Guru padaTransformasi Digital. Journal of Smart Community Service(JSCS), 2(1), 28–36. https://journal.cahyaedu.com/index.php/jscs/article/view/43/28

Fitri, W. A., & Dilia, M. H. H. (2024). Optimalisasi Teknologi AI dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Cendekia Pendidikan, 4(4), 50–54.

Hidayat, R., & Wijaya, C. (2017). Ayat-Ayat Alqur’an Tentang Manajemen Pendidikan Islam (A. Zein (ed.)).

Ida Rindaningsih, Wiwik Dwi Hastuti, Y. F. (2019). Desain Lingkungan Belajar yang menyenangkan berbasis Flipped Classroom di Sekolah Dasar. 2(1). https://doi.org/10.21070/picecrs.v2i1.2452

Karina, C., & Rindaningsih, I. (2023). LITERATURE REVIEW : PERAN PENTING PERENCANAAN MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Jurnal Perisai, 02(01), 48–60.

Khalil, F., & Rindaningsih, I. (2023). Pentingnya Pelatihan Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia (Sdm) Terhadap Kinerja Karyawan Pada Yayasan Minhajussunnah Surabaya. Society, 13(2). https://doi.org/10.20414/society.v13i2.6669

Kurnia Mira Lestari, S. Z. R. A. G. (2024). Penerapan AI dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SMAN 3 Bukitinggi. Yudistira, 2(1).

Nisa, K., Amanda, N., & Pribadi, R. A. (2023). Kolaborasi Pendidik Dan Peserta Didik dalam Mewujudkan Digitalisasi dan Penguasaan Teknologi Pada Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 7(3), 1433–1445. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i3.5383

Sakinah, R., Kuswinarno, M., & Madura, U. T. (2024). DAMPAK KECERDASAN BUATAN TERHADAP DIGITALISASI DAN KINERJA SUMBER DAYA MANUSIA: PELUANG DAN TANTANGANNYA. Media Akademik, 2(9).

Sandy Aulia Rahman, H. (2022). Strategi Pondok Pesantren dalam Menghadapi Era Society 5.0. Basicedu, 6(2), 1829–1836.

Sitompul, B. (2022). Kompetensi Guru dalam Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13953–13960. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.4823

Subandowo, M. (2022). Teknologi Pendidikan di Era Society 5 . 0. Ilmiah Pendidikan Islam Dan Sosial, 9(1), 24–35.

Suryani, Ida rindaningsih, H. (2023). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW ( SLR ): PELATIAHAN DAN PENGEMBANGAN SUMBER DAYA MANUSIA. Pendidikan Dan Riset Ilmu Sains, 02(03), 363–370.

Susyanto, B. (2022). MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENGHADAPI ERA DIGITAL. JUrnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 692–705. https://doi.org/10.35931/am.v6i3.1072

Taufik, I., & Rindaningsih, I. (2024). Pelatihan dan Pengembangan Guru Sebagai Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan di Era Kecerdasan Buatan ( AI ). Majnajemen Pendidikan Islam, 10(1).

Widodo, Y. B., Sibuea, S., & Narji, M. (2024). Kecerdasan Buatan dalam Pendidikan : Meningkatkan Pembelajaran Personalisasi. Teknologi Informatika Dan Komputer MH.Tamrin, 10(2), 602–615.

Windrawanto, Y. (2015). Pelatihan Dalam Rangka Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Guru: Suatu Tinjauan Literatur. Satya Widya, 31(2), 90. https://doi.org/10.24246/j.sw.2015.v31.i2.p90-101

Yasmansyah, S. Z. (2022). Arah Baru Pendidikan Agama Islam di Era Digitalisasi. Kajian Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–10.

Zulfa Hazizah, & Henry Aditia Rigianti. (2021). Kesenjangan Digital di Kalangan Guru SD dengan Rentang Usia 20-58 Tahun di Kecamatan Rajabasa. Jurnal Pendidikan Modern, 7(1), 1–7. https://doi.org/10.37471/jpm.v7i01.284

Downloads

Published

2025-01-10

Issue

Section

Original Research Article

How to Cite

Strategi Pelatihan dan Pengembangan Guru di Era Kecerdasan Buatan (AI) untuk Optimalisasi Sumber Daya Manusia. (2025). AJMIE: Alhikam Journal of Multidisciplinary Islamic Education, 5(2). https://doi.org/10.32478/2cnp7s15