PEMBELAJARAN PAI KONTEKSTUAL DI SMP AR-RAHMAT BOJONEGORO
DOI:
https://doi.org/10.32478/piwulang.v3i1.504Keywords:
Pembelajaran PAI Kontekstual, SMPAbstract
This research focuses on the implementation of contextual Islamic Education learning at SMP Al-Rahmat Bojonegoro. The results of this study indicate: 1) The paradigm shift of Islamic Education teachers from the conventional paradigm (students as objects), to the new paradigm of students as learning subjects. Teachers have an understanding that learners' knowledge always develops according to experience; 2) Contextual learning activities are carried out in a conducive learning atmosphere, the assessment is carried out as a whole; cognitive, affective, and psychomotor. 3) Students have a good response to this contextual learning. With the perception and understanding of the importance of contextual learning from teachers, plus a positive response from students, the implementation of contextual Islamic Education learning can increase students' motivation to learn and improve learning outcomes and provide students with social life skills
Fokus Penelitian ini adalah pelaksanaan pembelajaran PAI kontekstual di SMP Al-Rahmat Bojonegoro. Hasil dari penelitian ini menunjukkan: 1) Perubahan paradigma Guru PAI dari paradigma konvensional (peserta didik sebagai objek), kepada paradigma baru peserta didik sebagai subyek belajar. Guru memiliki pemahaman bahwa pengetahuan peserta didik selalu berkembang sesuai dengan pengalaman; 2) Kegiatan pembelajaran kontekstual dilaksanakan dengan suasana pembelajaran yang kondusif, penilaian dilakukan secara menyeluruh; kognitif, afektif dan psikomotor. 3) Peserta didik memiliki respon yang baik terhadap pembelajaran kontekstual ini. Dengan adanya persepsi dan pemahaman pentingnya pembelajaran kontekstual dari para guru, ditambah respon positif dari peserta didik, implementasi pembelajaran PAI kontekstual dapat meningkatkan motivasi belajar peserta didik dan meningkatkan hasil akhir belajar serta memberi bekal peserta didik dengan sosial life skill.
Downloads
References
Danim, Sudarwan. 2010. Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru. Bandung: Alfabeta. Kunandar. 2014. Penilaian Autentik Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada. Muhaimin, et.al. 2002. Paradigma Pendidikan Islam Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Bandung: Rosdakarya. Muhaimin. 2009. Rekonstruksi Pendidikan Islam dari Paradigma Pengembangan, Manajemen Kelembagaan, Kurikulum hingga Strategi Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada. Ruhimat, Toto. 2011. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press. Rusman. 2013. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada. Sanjaya, Wina. 2008. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana. Steven J. Taylor & Robert Bogdan, Introduction to Qualitative Research Methods, 4th Edition, (John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2016) Yusuf, Cahirul Fuad. 2007. Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (SMP). Jakarta: Pena Citarasa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.