IMPLEMENTASI STRATEGI MARKETING MIX DALAM UPAYA MENINGKATKAN JUMLAH PESERTA DIDIK DI TK AL HUDA KOTA MALANG

DOI:

https://doi.org/10.32478/evaluasi.v5i1.575

Authors

Keywords:

marketing mix, increasing the number of student early childhood education

Abstract

This research aims to explain the implementation of marketing mix strategy in an effort to increase the number of students in Al Huda Kindergarten malang. This type of research belongs to qualitative research. Data is collected using observation, interview, and documentation techniques. The data analysis step consists of data presentation, data reduction, and then drawing conclusions. The results showed that Al Huda Kindergarten successfully used a marketing mix strategy in an effort to increase the number of students. In this effort, the marketing mix strategy used in the form of 7P method, which consists of: product, price, place, promotion, people, physical evidence, and process. The products offered by Al Huda Kindergarten are Islamic religious-based schools and care about the environment with a superior program of junk blessings. The cost stipulated adjusts the economic level of the surrounding residents. The location of the school is strategic. Promotional activities are conducted with print media, online, and into the field. Quality human resources and continuous efforts to develop. The physical evidence of Al Huda Kindergarten has good infrastructure and is constantly updated. While the learning process is carried out using a group learning model based on the angles of the activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Azizah Nurul Fadlilah, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
    Mahasiswa Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

References

Abrori, M. (2015). Strategi Pemasaran Lembaga Pendidikan untuk Meningkatkan Jumlah Peserta Didik di PG/TK Samarinda. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 3(2), 227–245. https://doi.org/10.21093/sy.v3i2.245

Ariyanto. (2012). Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa di SMP Islam Terpadu Nur Hidayah Surakarta Terhadap Keputusan Orang Tua Siswa Dalam Memilih Sekolah Untuk Putera-Puterinya. UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA.

Assauri, S. (2011). Manajemen Pemasaran Dasar Konsep dan Strategi. In PT RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Fahrurrozi. (2015). The Effectiveness of the Perception About Product, Promotion, and Price To Increase School Image and Loyalty of Parents (Study on Islamic Early Childhood Education Institutions in Semarang). MADANIA, 19(2), 129–148.

Ferdiansyah. (2016). Analisis Pengaruh Citra Merek, Lokasi Dan Promosi Terhadap Keputusan Orang Tua Murid Memilih Jasa Pendidikan MTs Di KKM MTsN Pamulang. INOVASI JURNAL ILMIAH ILMU MANAJEMEN, 3, 21–39.

Husna, M. A. (2020). Sebagian PAUD Tutup Karena Pandemi, HIMPAUDI DIY Beri Dukungan Agar Bertahan. jogja.tribunnews.com

Kartajaya, H. (2006). Hermawan Kartajaya on Marketing Mix. Bandung - PT Mizan Pustaka.

Labaso, S. (2019). Penerapan Marketing Mix sebagai Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan di MAN 1 Yogyakarta. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 289–311. https://doi.org/10.14421/manageria.2018.32-05

Machali, I. (2012). Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) untuk Peningkatan Mutu di SD Muhammadiyah Sapen Yogyakarta.

Machali, I., & Hidayat, A. (2016). The Handbook of Education Management, Teori dan Praktik Pengelolaan Sekolah/Madrasah di Indonesia. In Kencana, Jakarta. Edisi Kedua.

Novita, M. (2017). Sarana dan prasarana yang baik menjadi bagian ujung tombak keberhasilan lembaga pendidikan islam. Nur El-Islam, 4(2), 97–129.

Patiung, D., Alwi, B. M., Magfira, P., Alfiah, N., Salsabila, R., & Alawiyah, T. (2019). Strategi Manajemen Promosi Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Pada Satuan Paud. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(2), 129. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i2.11660

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 46 Tahun 2016 Tentang Penataan Linieritas Guru Bersertifikat Pendidik, Pub. L. No. 46 (2016).

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini, 1 (2014).

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini, Pub. L. No. 1679 (2014).

Purvitasari, M. (2013). Strategi Pemasaran SPS Mutiara Hati Dalam Penerimaan Peserta Didik Di Padukuhan Karangmalang Caturtunggal Depok Sleman Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Rahayu, N. (2020). Implementasi Strategi Marketing mix dalam pemasaran jasa pendidikan di TK Negeri 2 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(9), 91.

Rahayu, S. (2013). Analisis Strategi Bersaing Dalam Penerimaan Siswa Baru Di Pamulang (Studi Kasus Orang Tua Siswa Pada TK Islam Azkiya). Inovasi JURNAL ILMIAH ILMU MANAJEMEN, 4(2), 13–27.

Rasyid, M. H., Wafa, M. A., & Novianti, L. D. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik (Studi Kualitatif Deskriptif PAUD Terpadu Sang Pemimpin Banjarmasin). ePrints UNISKA.

Rohmah, Z. A. (2019). Pengaruh Produk Dan Harga Jasa Pendidikan Terhadap Pengambilan Keputusan Memilih Sekolah Di SMK Muhammadiyah 3 Weleri Kendal. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI WALISONGO SEMARANG.

Sholihah, M. (2013). Implementasi Marketing Pendidikan Di Taman Kanak- Kanak (TK) Aisyiyah Ganten, Kerjo, Karanganyar Tahun Ajaran 2017/2018. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Nomor 9).

Sjamsir, H., & Gunarto, B. H. (2017). Implementasi Strategi 7 PS (Marketing Mix) Dalam Membangun Kemitraan Menuju Lembaga Mandiri Di Pendidikan Anak Usia Dini. Manajemen san Supervisi Pendidikan, 1(2), 165–170.

Sumiyati, S., & Nurkhosi’in, N. (2019). Strategi Pencitraan Dan Pemasaran Lembaga Paud. JCE (Journal of Childhood Education), 3(2), 39. https://doi.org/10.30736/jce.v3i1.92

Waluyo, S. E. Y. (2018). Analisa pengaruh lokasi, biaya dan kualitas pendidikan terhadap minat siswa memilih sekolah SMA Muhammadiyah 2 Mojosari di Mojokerto. JEBDEER Journal of Entrepreneurship, Business Development and Economic Educations Research, 1(2), 49–58.

Downloads

Published

2021-03-12

Issue

Section

Original Research Article

How to Cite

IMPLEMENTASI STRATEGI MARKETING MIX DALAM UPAYA MENINGKATKAN JUMLAH PESERTA DIDIK DI TK AL HUDA KOTA MALANG. (2021). Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 94-127. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v5i1.575