KEBIJAKAN DESENTRALISASI PENDIDIKAN DALAM PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN

DOI:

https://doi.org/10.32478/piwulang.v5i2.1513

Authors

  • Ritman Hendra UNIVERSITAS MAHMUD YUNUS BATUSANGKAR - INDONESIA -  Indonesia
  • Fadriati Fadriati UNIVERSITAS MAHMUD YUNUS BATUSANGKAR - INDONESIA -  Indonesia

Keywords:

Policy, Independent Curriculum, Character Education

Abstract

This study discusses the decentralization of education, which at first was fully controlled by the central government. With the decentralization of education, local governments have the authority to regulate and control education in their regions in an effort to improve the quality of education. This study uses a qualitative approach with the type of literature study. Data was collected from various journal articles and books that are in accordance with the research topic through content analysis. This type of research is qualitative research. The results of this study show that the decentralization of education is actually fully implemented by the local government so that the impact can be felt by the school community in an effort to improve the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baro’ah, S. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Tawadhu, 4(1), 1063–1073. Fatkhuri, F. (2019). Desentralisasi Pendidikan di Indonesia: Korupsi dan Problem Politik Kekuasaan. Kemudi: Jurnal Ilmu Pemerintahan, 3(2), 278– 297. https://doi.org/10.31629/kemudi.v3i2.874 Hadi, H., Hafidhuddin, D., Husaini, A., & Endin Mujahidin. (2016). Kebijakan Pendidikan Nasional Terhadap Pendidikan Islam dan Pendidikan Sekuler. Miqat, XI(2), 390–409. https://doi.org/10.2307/30107745 Hanim, Z., Sari, D. S., & Soe, R. (2020). Kebijakan Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 43–60. https://journal.uny.ac.id/index.php/jmp/article/view/30672/13501 Imam Rohani. (2020). Kajian Kebijakan Pendidikan dalam Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional. Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 1(01), 80–99. https://doi.org/10.55380/tarbawi.v1i01.33 Isamuddin, I., Faisal, F., Maisah, M., Hakim, L., & Us, K. A. (2021). Implementasi Analisis Swot Pada Manajemen Strategik Dalam Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan Di Madrasah Tsanawiyah Nurul Islam Muara Bungo. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 1034–1050. https://www.dinastirev.org/JMPIS/article/view/770 Istiq’faroh, N. (2020). Relevansi Filosofi Ki Hajar Dewantara Sebagai Dasar Kebijakan Pendidikan Nasional Merdeka Belajar Di Indonesia. Lintang Songo : Jurnal Pendidikan, 3(2), 1–10. https://www.journal.unusida.ac.id/index.php/jls/article/view/266 Made Saihu. (2020). Mangemen Berbasis madrasah,Sekolah dan Pesantren. In A. Aziz (Ed.), Yapin An-Namiyah. Yapin An-Namiyah. Maghfuri Amin. (2020). Analisis politik dan kebijakan pendidikan islam pada awal orde reformasi (1998-2004). Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam,Islam, 8(1), 14–26. https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/614/9 24

Maisyanah, M. (2018). Analisis Dampak Desentralisasi Pendidikan Dan Relevansi School Based Management. Quality, 6(2), 1. https://doi.org/10.21043/quality.v6i2.5773 Manu, L., & Jusuf Blegur. (2017). Manajemen Berbasis Sekolah. In JAL: Jusuf Aryani Learning (Vol. 1, Nomor 1). JAL: Jusuf Aryani Learning. Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa melalui Soal PISA. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 291–300. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v10i2.825 Nahak, H. M. . (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia Di Era Globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1), 65–76. https://doi.org/10.33369/jsn.5.1.65-76 Permana Octofrezi. (2020). Menakar Kebijakan Pendidikan Nasional Dan Pendidikan Islam Di Indonesia Era Reformasi (Presiden Habibie Sampai Presiden Jokowi Jilid I). AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 13–38. https://doi.org/10.54396/alfahim.v2i2.89 Saodah, Amini, Q., Rizkyah, K., Nuralviah, S., & Nurvia Urfany. (2020). Pengaruh Globalisasi Terhadap Siswa Sekolah Dasar. Pandawa: Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 2(3), 375–385. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa Setyawati, Y., Septiani, Q., Ningrum, R. A., & Hidayah, R. (2021). Imbas Negatif Globalisasi Terhadap Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 306–315. https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.1530 Syaharuddin, & Susanto, H. (2019). Sejarah Pendidikan Indonesia. In Bambang Subiyakto (Ed.), Program Studi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat (Vol. 53, Nomor 9). Prodi Pendidikan Sejaran Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lambung Mangkurat. Syakhrani, A. W., Norman, Ramadan, R. S., & Rahmadani. (2022). Sistem Pendidikan Di Negara Indonesia. In Adiba: Journal Of Education (Vol. 2, Nomor 3). Wahyudi, M. A., & Lutfi, A. (2019). Analisis Reformasi Pendidikan dalam Mewujudkan Pemerataan Kualitas Pendidikan di Indonesia. Jurnal Administrasi Publik, 9(2), 191–201. http://ojs.uma.ac.id/index.php/jap Yani, A., Arnilawati, R., Kunci, K., Kebijakan, A., & Guru, K. (2020). Analisis Kebijakan Pendidikan Terkait Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Mappesona, 3(1).

Downloads

Published

2023-04-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

KEBIJAKAN DESENTRALISASI PENDIDIKAN DALAM PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN. (2023). Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 143-158. https://doi.org/10.32478/piwulang.v5i2.1513