TRANFORMASI MADRASAH DI ERA DIGITAL: MEMBANGUN GENERASI EMAS

Madrasah Transformation in the Digital Era: Building the Golden Generation

DOI:

https://doi.org/10.32478/p7e3v886

Authors

  • Ibnu Ruslanil Fajri Institut Attaqwa KH. Noer Alie Bekasi -  Indonesia
  • Samsul Aripin Institut Attaqwa KH. Noer Alie Bekasi -  Indonesia

Abstract

Transforming madrasas in the digital era is no longer an option, but a necessity to build Indonesia's golden generation. The transformation of madrasas touches many things, from infrastructure, curriculum to teaching and education personnel. This article was prepared using qualitative methods and library research. The data source is literature relevant to the theme of the discussion. The findings of the article are: 1) The significance of madrasah transformation includes: Improving the quality of learning; Differentiated learning; Administrative efficiency; Relevant to the times; 2) The benefits of madrasah transformation are felt by students, teachers and education personnel, such as interactive and flexible learning; 3) Madrasah transformation strategies include: Infrastructure provision; Digital training; Digital curriculum; and Budget allocation; 4) The challenges of madrasah transformation include:  Infrastructure limitation; Digital divide; Budget limitation and Resistance to change; 5) Solutions to the challenges of madrasah transformation are developing Partnerships, Innovation, Advocacy and Education.

Transformasi madrasah di era digital bukan lagi pilihan, tetapi keharusan untuk membangun generasi emas Indonesia. Transformasi madrasah menyentuh banyak hal, mulai dari infrastruktur, kurikulum hingga tenaga pendidik dan kependidikan. Artikel ini disusun menggunakan metode kualitatif dan jenis penelitian pustaka. Sumber datanya adalah literatur yang relevan dengan tema bahasan. Temuan artikel adalah: 1) Signifikansi transformasi madrasah meliputi: Meningkatkan kualitas pembelajaran; Pembelajaran berdiferensiasi; Efisiensi administrasi; Relevan dengan perkembangan zaman; 2) Manfaat transformasi madrasah dirasakan oleh siswa, guru dan tenaga kependidikan, seperti pembelajaran yang interaktif dan fleksibel; 3) Strategi transformasi madrasah meliputi: Penyediaan infrastruktur; Pelatihan digital; Kurikulum digital; dan Pengalokasian Anggaran; 4) Tantangan transformasi madrasah antara lain:  Keterbatasan infrastruktur; Kesenjangan digital; Keterbatasan anggaran  dan Resistensi terhadap perubahan; 5) Solusi atas tantangan transformasi madrasah adalah mengembangkan Kemitraan, Inovasi, Advokasi dan Edukasi.

Kata Kunci :  Era Digital; Generasi Emas; Transformasi Madrasah.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ibnu Ruslanil Fajri, Institut Attaqwa KH. Noer Alie Bekasi

    Institut Attaqwa KH. Noer Alie Bekasi

  • Samsul Aripin, Institut Attaqwa KH. Noer Alie Bekasi

    Institut Attaqwa KH. Noer Alie Bekasi

     

     

References

Alfiani, F. R. N. (2024). Regulation And Literacy Must Strengthen Digital Transformation. Asian Journal of Engineering, Social and Health, 3(1), 94–108. https://doi.org/10.46799/ajesh.v3i1.213

Hariyadi, H. (2023). Tranformasi Digital Madrasah Untuk Peningkatan Mutu Layanan Pendidikan Di Mts Al Kaustar Kota Depok. Jurnal Minfo Polgan, 12(1), 42–49. https://doi.org/10.33395/jmp.v12i1.12314

Maarif, S. (2022). Transformasi Digital dan Ikhtiar Membangun Madrasah Sebagai Wajah Peradaban Indonesia. Kemenag.Go.Id. https://kemenag.go.id/wawancara/transformasi-digital-dan-ikhtiar-membangun-madrasah-sebagai-wajah-peradaban-indonesia-t071in

Mulyadi, M., Atmazaki, A., & R, S. (2019). The Development of Interactive Multimedia E-Module on Indonesia Language Course. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 18(ICoIE 2018), 291–295. https://doi.org/10.2991/icoie-18.2019.65

Pahlawi, M. N., Maulidina, M., & Nurfuadi. (2024). Sistem Informasi Manajemen Pada Pengelolaan Administrasi Sekolah di MI Al-Hasan Karanggedang dan MTs N 1 Banyumas. Rayah Al-Islam, 8(4), 2594–2616. https://doi.org/10.37274/rais.v8i4.1239

Penmad. (2024). Transformasi Digital, Upaya Membangun Smart Madrasah dengan Peningkatan Digitalisasi Madrasah. Kemenagsamarinda.Id. https://kemenagsamarinda.id/berita/transformasi-digital-upaya-membangun-smart-madrasah-dengan-peningkatan-digitalisasi-madrasah

Radjak, D. S., Jusuf, S., & Bongkan, A. D. (2024). The Urgency of Digitizing Learning for Madrasah Aliyah Islamic Boarding School Students in The Era Of Society 5.0. Journal of Learning and Technology, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.33830/jlt.v3i1.7896

Romalina, H. (2025). Kemenag Dorong Madrasah Beradaptasi dengan Teknologi di Era Digital. Pendis.Kemenag.Go.Id. https://pendis.kemenag.go.id/madrasah/kemenag-dorong-madrasah-beradaptasi-dengan-teknologi-di-era-digital

Salwa, A. (2019). Model Task-Based Learning Untuk Membangun Pembelajaran Mandiri Pada Tutorial Online. Jurnal Pendidikan Terbuka Dan Jarak Jauh, 20(1), 10–16. https://doi.org/10.33830/ptjj.v20i1.331.2019

Sariyah, & Hidayah, N. (2022). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Madrasah. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 8(2), 219–231.

Susanti, E. (2023). Transformasi Digital : Upaya MTsN 1 Sidoarjo Menuju Madrasah Digital. Kemenagsidoarjo.Com. https://kemenagsidoarjo.com/transformasi-digital-upaya-mtsn-1-sidoarjo-menuju-madrasah-digital/

Wahyuny, R., & Prastowo, A. (2023). Penggunaan Media E-Learning Berbasis Moodle Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Jarak Jauh Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(3), 1499–1507. https://doi.org/10.58258/jime.v9i3.3422

Yamin, M., & Sanuri, D. (2024). Implementations of The Digital Madrasah. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 7(1), 126–130. https://doi.org/10.32923/kjmp.v7i1.3746

Downloads

Published

2025-03-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

TRANFORMASI MADRASAH DI ERA DIGITAL: MEMBANGUN GENERASI EMAS: Madrasah Transformation in the Digital Era: Building the Golden Generation. (2025). TA’LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 126-134. https://doi.org/10.32478/p7e3v886