Polemik Gaji Dosen dalam Perspektif Literatur Tafsir Nusantara Klasik dan Kontemporer
DOI:
https://doi.org/10.32478/29z8df03Keywords:
Dosen, Gaji Dosen, Tafsir Al-Qur’an, Tafsir NusantaraAbstract
The hashtag #janganjadidosen is trending on various social media platforms due to the lack of financial welfare of lecturers. Empirical evidence is that 76% of lecturers take side jobs, so that the campus climate changes from an academic climate to an entrepreneurial climate. Until now, people have still been polemicising about lecturers' salaries. This polemic is rooted in different views on the lecturer profession. Is the lecturer profession a service that is classified as a non-commercial contract (tabarru’at), or is it a job that is classified as a commercial contract (mu’awadat)? This article is compiled using the thematic tafsir method (maudu'i) initiated by Abdul Hayy al-Farmawi with five national tafsir literature as primary sources, namely Tarjuman al-Mustafid by Abdurrauf al-Singkili; Marah Labid by Syaikh Nawawi; al-Ibriz by KH. Bisri Mustofa; Tafsir Al-Azhar by Buya Hamka and Tafsir Al-Mishbah by Quraish Shihab. There are four research results. First, the relevant keyword to discuss the polemics over lecturers’ salaries is the word “ajrun” and its derivations, mentioned 108 times in 99 verses. Second, the object of research is 10 verses that are directly related to the theme of lecturers’ salaries, namely Surat al-A'raf [7]: 113, Yunus [10]: 72, Hud [11]: 51, al-Kahf [18]: 77, al-Furqan [25]: 57, al-Shu’ara’ [26]: 109, al-Qasas [28]: 26, Yasin [36]: 21, Sad [38]: 86 and al-Shura [42]: 23. Third, based on the analysis of comparative interpretation (muqarin), the word ajrun and its derivatives in the Qur’an have three connotations of meaning: a) The meaning of non-commercial reward; b) The meaning of commercial wages; c) The meaning of “maslahat” which includes commercial and non-commercial benefits. Fourth, the meaning of maslahat is a parameter that is relevant to lecturer salaries in Indonesia today. Meanwhile, the scope of the meaning of maslahat can be elaborated by future research that uses the Burhani (empirical) or Irfani (idealistic) approach, as a complement to this article that uses the Bayani (textualist) approach.
Tagar #janganjadidosen trending di berbagai media sosial, akibat minimnya kesejahteraan finansial dosen. Bukti empirisnya, 76% dosen mengambil kerja sampingan, sehingga iklim kampus berubah dari iklim akademik menjadi iklim wirausaha. Hingga saat ini, masyarakat masih berpolemik mengenai gaji dosen. Polemik ini berakar pada perbedaan pandangan dalam menyikapi profesi dosen. Apakah profesi dosen merupakan pengabdian yang tergolong akad tabarru’at yang bersifat non-komersil, atau merupakan pekerjaan yang tergolong akad mu’awadhat yang bersifat komersil. Artikel ini disusun dengan menggunakan metode tafsir tematik (maudhu’i) yang digagas oleh Abdul Hayy al-Farmawi dengan lima literatur tafsir nusantara sebagai sumber primer, yaitu Tarjuman al-Mustafid karya Abdurrauf al-Singkili; Marah Labid karya Syaikh Nawawi; al-Ibriz karya KH. Bisri Mustofa; Tafsir Al-Azhar karya Buya Hamka dan Tafsir Al-Mishbah karya Quraish Shihab. Ada empat hasil penelitian. Pertama, kata kunci yang relevan untuk membahas polemik gaji dosen adalah kata ajrun dan derivasinya yang disebutkan sebanyak 108 kali dalam 99 ayat. Kedua, objek penelitian adalah 10 ayat yang berkaitan langsung dengan tema gaji dosen, yaitu Surat al-A’raf [7]: 113, Yunus [10]: 72, Hud [11]: 51, al-Kahfi [18]: 77, al-Furqan [25]: 57, al-Syu’ara’ [26]: 109, al-Qashash [28]: 26, Yasin [36]: 21, Shad [38]: 86 dan al-Syura [42]: 23. Ketiga, berdasarkan analisis tafsir komparatif (muqarin), kata ajrun dan derivasinya dalam Al-Qur’an memiliki tiga konotasi makna: a) Makna pahala ukhrawi yang bersifat non-komersil; b) Makna upah duniawi yang bersifat komersil; c) Makna maslahat yang mencakup manfaat duniawi (komersil) dan ukhrawi (non-komersil). Keempat, makna maslahat merupakan parameter yang relevan dengan gaji dosen di Indonesia saat ini. Sedangkan ruang lingkup makna maslahat, dapat dielaborasi oleh penelitian berikutnya yang menggunakan pendekatan Burhani (empiris) maupun Irfani (idealis), sebagai pelengkap dari artikel ini yang menggunakan pendekatan Bayani (tekstualis).
Kata Kunci: Dosen, Gaji Dosen, Tafsir Al-Qur’an, Tafsir Nusantara.
Downloads
References
Abdullah, M. A. (2020). Multidisiplin, Interdisiplin & Transdisiplin: Metode Studi Agama dan Studi Islam di Era Kontemporer. IB Pustaka.
Admin SPK. (2024). Gaji Minimum, Beban Kerja Maksimum: Mewujudkan Kesejahteraan Dosen & Pekerja Kampus Demi Mimpi Indonesia Emas 2045. Spk.or.Id. https://spk.or.id/post/view/gaji-minimum-beban-kerja-maksimum-mewujudkan-kesejahteraan-dosen-pekerja-kampus-demi-mimpi-indonesia-emas-2045
Al-Ashfahani, A.-R. (2003). Al-Mufradat fi Gharib al-Qur’an. al-Maktabah al-Tawfiqiyyah.
Al-Baqi, M. F. ‘Abd. (2007). al-Mu’jam al-Mufahras li Alfazh Al-Qur’an. Dar al-Hadits.
Al-Farmawi, A. A.-H. (1996). Metode Tafsir Mawdhu’iy: Sebuah Pengantar (S. A. Jamrah (ed.)). RajaGrafindo Persada.
Al-Jawi, ’Abd al-Ra’uf bin ’Ali al-Fanshuri. (1952). Tarjuman al-Mustafid. Mathba’ah al-Halabi.
Al-Jawi, M. ibn ’Umar N. (1997). Marah Labid li Kasyf Ma’na al-Qur’an al-Majid. Dar al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Al-Shabuni, M. A. (1980). Rawai’ al-Bayan: Tafsir Ayat al-Ahkam min Al-Qur’an. Mu’assasah Manahil al-’Irfan.
Al-Sulami, A. M. ’Izzuddin ’Abd al-’Aziz ibn ’Abd al-S. (n.d.). Qawa’id al-Ahkam fi Mashalih al-Anam. Dar al-Kutub al-’Ilmiyyah.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2016). Profesional. Kbbi.Kemdikbud.Go.Id. https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/profesional
Creswell, J. W. (2019). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran (T. A. F. and R. K. Pancasari (ed.)). Pustaka Pelajar.
DPR & Presiden Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang (UU) tentang Guru dan Dosen Nomor 14 Tahun 2005. In peraturan.bpk.go.id. JDIH BPK. https://peraturan.bpk.go.id/Details/40266/uu-no-14-tahun-2005
HAMKA, H. A. A. A. (1990). Tafsir Al-Azhar. Pustaka Nasional.
Johennesse, L. A. C., & Pressley, G. (2024). Emotional Intelligence and Job Satisfaction in Tertiary Education: The Case of University Lecturers in Taiwan. Organizatsionnaya Psikhologiya, 14(1), 30–54. https://doi.org/10.17323/2312-5942-2024-14-1-30-54
Kothari, C. R. (2004). Research Methodology: Methods and Technique. New Age International.
Long Kim, S., Pongsakornrungsilp, Horam, N., & Suong, S. (2023). How to Make Employees Happy: Evidence from Thai University Lecturers. Problems and Perspectives in Management, 21(1), 482–492. https://doi.org/doi:10.21511/ppm.21(1).2023.41
Morse, J. M. (2015). Critical Analysis of Strategies for Determining Rigor in Qualitative Inquiry. Qualitative Health Research, 25(9), 1212–1222. https://doi.org/10.1177/1049732315588501
Musthafa, B. (n.d.). Al-Ibriz li Ma’rifat Tafsir al-Qur’an al-’Aziz. Menara Kudus.
Phuong, B. H., Nhien, N. D., Van, L. H., & Hoai, N. T. T. (2024). Assessing the Impact of Motivational Factors on the Job Performance of Lecturers at Vietnam National University, Hanoi. Multidisciplinary Science Journal, 7(2), 1–12. https://doi.org/10.31893/multiscience.2025070
Purbo, N. (2024). Gus Baha: Belajar Ikhlas, Ini yang Dilakukan Orang Alim Kasta Tinggi. Www.Liputan6.Com. https://www.liputan6.com/islami/read/5570286/gus-baha-belajar-ikhlas-ini-yang-dilakukan-orang-alim-kasta-tinggi?page=3
Shiddiq, A.-S. U. (2024). Dilema Dosen, Antara Pengabdian dan Pekerjaan. Muslimahnews.Net. https://muslimahnews.net/2024/05/09/29383/
Shihab, M. Q. (2021). Tafsir Al-Mishbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Lentera Hati.
Suryani, A. (2020). “I Chose Teacher Education because…”: A Look into Indonesian Future Teachers. Asia Pacific Journal of Education, 00(00), 1–19. https://doi.org/10.1080/02188791.2020.1783202
Tsiatsiou, E., Chaitidou, A., & Spinthiropoulos, K. (2024). The Impact of the Debt Crisis on the Salaries of Teaching and Research Staff in National Higher Education Institutions in Greece: A Case Series Study and Literature Review. Cogent Social Sciences, 10(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2023.2294555





RABBAYANI: Jurnal Pendidikan dan Peradaban Islami