PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM UNIVERSITAS NURUL JADID PAITON PROBOLINGGOO

DOI:

https://doi.org/10.32478/talimuna.v8i2.256

Authors

  • Afifurrahman Afifurrahman Universitas Nurul Jadid -  Indonesia
  • Rofayatun Rofayatun Universitas Nurul Jadid -  Indonesia

Keywords:

Organization, curriculum structure

Abstract

Curriculum organization is a part of arranging material teaching wich can teach the student or study experience wich want to reach a some purpose such as make student easier in studying material lesson also helping student in doing study activity until me purpose of studying can be reach by affective and optimum. The some procedure in curriculum organizing: studying procedure (book of lesson) procedure to learn other curriculum analisys of adult activity, procedure of social function, opinion survey, wrong studying procedure. Some manner wich should implemented in order education purpose can be reach such as: horizontal stucture is a shape of arranging material teaching for student; vertical structure wich has relation whit system problem, realization, implementation in school. Some component to iplement this curriculum: studying and teaching proces, guidance spread, supervision administration, cullicular means, and rating of student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, Zainal. 2012. ‘Konsep Dan Model Pengembangan Kurikulum’. Bandung: Rosda karya

Bakir, M, and Universitas Nurul Jadid, ‘IMPLEMENTASI LABORATORY TRAINING’, IMPLEMENTASI LABORATORY TRAINING SEBAGAI SOLUSI PEMBELAJARAN DIKOTOMIS, Jurnal Pedagogik, (Vol. 04 No. 02, Juli-Desember 2017 ISSN : 2354-7960, E-ISSN : 2528-5793), 04 (2017), 237

Ghafir, Abdul, ‘Pengenalan Kurikulum Madrasah’ (Solo: CV Ramadhan, 1993), p. 49

Hamalik, Oemar, Dasar-Dasar Pengembangan Kurikulum (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2011)

Hamid Syarief, ‘Pengembangan Kurikulum’ (Surabaya: Bina Ilmu, 1998), p. 57

Hasan Baharun, ‘At-Tajdid : Jurnal Ilmu Tarbiyah Jurnal Ilmu Tarbiyah “ At -Taj Did â€, Vol . 6 No . 1 , Januari 2017 Peningkatan Kompetensi Guru’, Kepemimpinan Kepala Madrasah, ‘At-Tajdid : Jurnal Ilmu Tarbiyah Jurnal Ilmu Tarbiyah “ At -Taj Did â€, Vol . 6 No . 1 , Januari 2017 Peningkatan Kompetensi Guru’, 6.1 (2017), 6 (2017), 16

———, ‘Jurnal Pendidikan Pedagogik, Vol. 01 No. 01 Januari-Juni 2015’, PENERAPAN PEMBELAJARAN ACTIVE LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI MADRASAH, Jurnal Pendidikan Pedagogik, Vol. 01 No. 01 Januari-Juni 2015, 01 (2015), 39

Loeloek Endah Poerwati, dkk, ‘Panduan Memahami Kurikulum 2013’ (jakarta: Prestasi Pustaka, 2013), p. 76

Lubis, Amri ysusf, Jurnal Administrasi Pendidikan, Pascasarjana Universitas, Syiah Kuala, Amri Yusuf Lubis, Jurusan Magister, and others, ‘PELAKSANAAN MANAJEMEN KURIKULUM PADA SMA NEGERI 1 BUENGCALA’, Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala (Volume 3, No. 1, Februari 2015), 3 (2015), 14

Muhaimin, ‘Konsep Pendidikan Islam’ (Solo: CV Ramadhan, 1991), p. 41

———, ‘Wacana Pengembangan Pendidikan Islam’ (Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2003), p. 182

Mukhlasin, Ahmad, ‘No Title’, , DESAIN PENGEMBANGAN KURIKULUM INTEGRATIF DAN IMPLEMENTASINYA DALAM PEMBELAJARANJurnal Tawadhu (Cilacap: Vol. 2 No. 1, 2018), 2 (2018), 369

Mulyasa, E., Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (Bandung: Rosda karya, 2007)

Nana Sudjana, ‘Pembinaan Dan Pengembangan Kurikulum Di Sekolah’ (Bandung: Sinar Baru, 1996), p. 65

Qodir, Abd., and Jurnal Pedagogik, ‘TEORI BELAJAR HUMANISTIK DALAM’, TEORI BELAJAR HUMANISTIK DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA, ( Jurnal Pedagogik, Vol. 04 No. 02, Juli-Desember 2017 ISSN : 2354-7960, E-ISSN : 2528-5793), 04 (2017), 189

Razali, Fadhilah, Nurahimah Mohd Yusoff, and Rafisah Osman, ‘Kefahaman Guru Pada Pelaksanaan Kurikulum 2013 Dalam Membuat Modul Pembelajaran Di SMKN 3 Kota Banda Aceh’, Kefahaman Guru Pada Pelaksanaan Kurikulum 2013 Dalam Membuat Modul Pembelajaran Di SMKN 3 Kota Banda Aceh, Proceedings of ICSoTL 2017, (ISBN: 978-983-42061-4-7), 2017, 16

Rusman, ‘Manajemen Kurikulum’ (jakarta: Rajawali Press, 2012), p. 65

Sudjana, Nana, ‘Pembinaan Dan Pengembangan Kurikulum Di Sekolah’ (Bandung: Sinar Baru, 1996), p. 70

Syaifuddin, ‘INOVASI PEMBELAJARAN PAI DENGAN PENGEMBANGAN MODEL CONSTRUCTIVISM PADA JENJANG PENDIDIKAN’, INOVASI PEMBELAJARAN PAI DENGAN PENGEMBANGAN MODEL CONSTRUCTIVISM PADA JENJANG PENDIDIKAN DASAR DAN MENENGAH, Jurnal Pendidikan Agama Islam Edureligia,( Vol. 1, No. 2, Juli – Desember 2017), 1 (2017), 164

Wafi, Abdul, ‘KONSEP DASAR KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Abstrak’, KONSEP DASAR KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM Abstrak’, 1.2, Vol. 1, No. 2, Juli – Desember 2017, ISSN 2549-4821, E-ISSN 2579-5694, 1, 134

Wina Sanjaya, ‘Kurikulum Dan Pembelajaran’ (jakarta: Prenada Media Group, 2008), p. 3

Zainal Arifin, ‘Konsep Dan Model Pengembangan Kurikulum’ (Bandung: Rosda karya, 2012), p. 108

Downloads

Published

2019-09-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM UNIVERSITAS NURUL JADID PAITON PROBOLINGGOO. (2019). TA’LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 24-36. https://doi.org/10.32478/talimuna.v8i2.256