THE URGENCY OF EDUCATIONAL FACILITIES AND INFRASTRUCTURE MANAGEMENT IN RESPONDING TO THE CHALLENGES OF THE TIMES
DOI:

Abstract
Education is not only about learning and skills but also a planned effort to develop the individual. The success of education is highly dependent on the effectiveness of the learning process which is influenced by various factors, including the availability of adequate facilities and infrastructure. Infrastructure is a supporting facility that is not used directly, such as classrooms, laboratories, and libraries, while educational facilities are tools and equipment used directly in the teaching and learning process, including computers, books, and stationery. Ensuring a smooth teaching and learning process requires efficient management of infrastructure and facilities. This includes planning, inventorying, structuring, utilization, maintenance and periodic elimination. Using the literature study methodology, this research gathered information from various sources, including books, journals, and other relevant references. The findings of this study highlight the importance of managing infrastructure and facilities well to facilitate an efficient teaching and learning process. Good management is expected to overcome the challenges in managing school facilities and contribute optimally to the education process.
Keywords: Education Management; Facilities and Infrastructure; Management of Facilities and Infrastructure.
Abstrak
Pendidikan tidak hanya mencakup tentang pembelajaran dan keterampilan, tetapi juga merupakan Upaya terencana untuk mengembangkan individu secara menyeluruh. Hal ini meliputi peneneman nilai-nilai dan asimilasi pengetahuan untuk membentuk pribadi yang utuh, keberhasilan Pendidikan sangat bergantung pada efektivitas proses pembelajaran yang dipengaruhi oleh berbagai factor, termasuk ketersedian sarana dan prasarana yang memadai. Prasarana adalah sarana penunjang yang tidak digunakan secara langsung, seperti ruang kelas, laboratorium, dan perpustakaan, sedangkan sarana pendidikan adalah alat dan perlengkapan yang digunakan langsung dalam proses belajar mengajar, antara lain komputer, buku, dan alat tulis. Menjamin kelancaran proses belajar mengajar memerlukan pengelolaan infrastruktur dan fasilitas yang efisien. Hal ini mecakup perencanaan, inventarisasi, penataan, pemanfaatan, pemeliharaan dan penghapusan secara berkala. Dengan menggunakan metodologi studi literatur, penelitian ini mengumpulkan informasi dari berbagai sumber, antara lain buku, jurnal, dan referensi terkait lainnya. Temuan studi ini menyoroti betapa pentingnya mengelola infrastruktur dan fasilitas dengan baik untuk memfasilitasi proses belajar mengajar yang efisien. Manajemen yang baik diharapkan dapat mengatasi tantangan dalam pengelolaan fasilitas sekolah dan memberikan kontribusi optimal bagi proses Pendidikan.
Kata Kunci: Manajemen Pendidikan; Sarana dan Prasarana; Pengelolaan Sarana dan Prasarana.
Downloads
References
Abudin, N. (2011). Prespektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Kencana.
Arikunto. (1987). Pengelolaan Materil. PT Prima Karya.
Baequni, S., & Hanim, Z. (n.d.). Educational Management of Educational Institutions In Limitation’s State Case Studies: Junior High School-Based Pesantren Child’s Of Indonesian Migrant Workers" Mutiara Bangsa" In Sebatik Of Nunukan District.
Bafadhal, I. (2004). Manajemen Perlengkapan Sekolah. Bumi Aksara.
Basilius R, W. (2015). Manajemen Pendidikan Di Sekolah. Media Akademi.
Darmastuti, H. & others. (2014). Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran pada Jurusan Teknik Komputer dan Informatika di SMK Negeri 2 Surabaya. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 3(3), 9–20.
Direktorat Tenaga Kependidikan. (2007). Manajemen Sarana Dan Prasarana Pendidikan Persekolahan Berbasis Sekolah.
Fathurrochman, I., Siswanto, S., Anggraeni, R., & Kumar, K. S. (2021). Pengadaan sarana dan prasarana pendidikan dalam menunjang mutu pembelajaran di SDN Lubuk Tua Kabupaten Musi Rawas. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 13(1), 65–75.
Fatmawati, N., Mappincara, A., & Habibah, S. (2019). Pemanfaatan dan pemeliharaan sarana dan prasarana pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3(2), 115–121.
Matin, F. N. (2016). Manajemen Sarana Dan Prasarana Pendidikan. PT Raja Grafindo persada.
MKDK, Tim. (2011). Manajemen Pendidikan (Konsep Dan Implementasi). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Mulyasa E. (2002). Manajemen Berbasis Sekolah (Cet 2). PT Remaja Rosdakarya.
Mustari, M. (2015). Manajemen Pendidikan. PT Raja Grafindo persada.
Nurstalis, N., Ibrahim, T., & Abdurrohim, N. (2021). Peran Manajemen Sarana Dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Smp Islam Cendekia Cianjur. Jurnal Isema: Islamic Educational Management, 6(1), 63–76.
Rahayu, S. M., & Sutama, S. (2016). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Varidika, 27(2), 123–129.
Ramadhan, M. F., & Afriansyah, H. (2019). Administrasi peserta didik.
Rochmania, Z. A. (2021). Perencanaan Manajemen Sarana Dan Prasarana Di Sekolah Dasar Islam Mohammad Hatta Malang. Jurnal Pendidikan.
Saputra, A. L. G., & Sriyanto, A. (2021). Teori manajemen sarana prasarana. Journal J-Mpi: Jurnal Manajemen Pendidikan, Penelitian Dan Kajian Keislaman, 1(1), 1–8.
Sukirman, S. (1999). Dasar-Dasar Perencanaan Geometrik Jalan. Nova.
Sulistyorini. (2009). Manajemen Pendidikan Islam; Konsep, Strategi Dan Aplikasi. Teras.
Wijono. (1989). Administrasi Dan Supervisi Pendidikan. Dirjen Dikti Depdikbud.
Hauashdh, A., Jailani, J., Rahman, I. A., & Al-Fadhali, N. (2022). Strategic approaches towards achieving sustainable and effective building maintenance practices in maintenance-managed buildings: A combination of expert interviews and a literature review. Journal of Building Engineering, 45, 103490.
Riello, G. (2021). ‘Things seen and unseen’: The material culture of early modern inventories and their representation of domestic interiors. In Early Modern Things (pp. 124-150). Routledge.
Hasanah, I., Hefniy, H., & Zaini, A. W. (2023). Strengthening brand identity: Embracing local wisdom through character education management. Indonesian Journal of Education and Social Studies, 2(2), 83-94.
Rajendran, S., Chamundeswari, S., & Sinha, A. A. (2022). Predicting the academic performance of middle-and high-school students using machine learning algorithms. Social Sciences & Humanities Open, 6(1), 100357.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhammad Dzakaaul Fikri Dzakaaul, Ria Yulia Gloria, Azka nailupar nadiyah, Syafiq Hisyam Ashaffa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.