ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT: INTEGRATION OF HOLISTIC APPROACHES IN FORMAL AND NON-FORMAL EDUCATION

DOI:

https://doi.org/10.32478/leadership.v6i1.2772

Authors

  • Muhammad Nuryahman Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta -  Indonesia
  • Muhammad Kashif Majeed International Islamic University -  Malaysia
  • Dewi Zulaiha Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta -  Indonesia

Abstract

Every educational institution requires effective management in its operations. Good management ensures that the institution achieves success and is capable of delivering optimal educational quality. This study discusses factors that affect the implementation of Islamic Education management across various educational levels, particularly in both formal and non-formal education. The research employs a qualitative approach by combining various methodologies and data sources to provide a deeper understanding of Islamic Education management, utilizing descriptive analysis. The findings indicate several factors that influence the success of Islamic Education management, including leadership, human resources (HR), infrastructure, curriculum, and stakeholders. Meanwhile, non-formal education plays a significant role in the overall education system, particularly in meeting the needs of communities that are not reached by formal education. Formal and non-formal education complement each other in shaping competent and qualified individuals. Although both differ in structure, curriculum, and implementation methods, they share the same goal: to enhance the potential of individuals and society. 

Keywords: Islamic Education Management; Holistic Approach; Formal Education; Non-formal Education; Qualitative Research.

 

Abstrak

Setiap lembaga pendidikan memerlukan manajemen yang efektif dalam operasionalnya. Manajemen yang baik akan menjamin keberhasilan lembaga dan mampu memberikan mutu pendidikan yang optimal. Penelitian ini membahas faktor-faktor yang mempengaruhi penerapan manajemen Pendidikan Islam di berbagai jenjang pendidikan, khususnya pada pendidikan formal dan nonformal. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggabungkan berbagai metodologi dan sumber data untuk memberikan pemahaman yang lebih mendalam tentang manajemen Pendidikan Islam, dengan menggunakan analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan beberapa faktor yang mempengaruhi keberhasilan manajemen Pendidikan Islam, antara lain kepemimpinan, sumber daya manusia (SDM), sarana prasarana, kurikulum, dan pemangku kepentingan. Sementara itu, pendidikan nonformal memegang peranan penting dalam sistem pendidikan secara keseluruhan, khususnya dalam memenuhi kebutuhan masyarakat yang tidak terjangkau oleh pendidikan formal. Pendidikan formal dan nonformal saling melengkapi dalam membentuk individu yang kompeten dan berkualitas. Meskipun keduanya berbeda dalam struktur, kurikulum, dan metode pelaksanaan, keduanya memiliki tujuan yang sama, yaitu meningkatkan potensi individu dan masyarakat.

Kata Kunci: Manajemen Pendidikan Islam; Pendekatan Holistik; Pendidikan Formal; Pendidikan Nonformal; Penelitian Kualitatif.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, M., Ismail, F., Triana, Y., & Rifa’i, A. A. (2024). Impact of Islamic-Based Services Provided by Lecturers and Staff on Students’ Perceptions of Religiosity. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 23(4), 141–160. https://doi.org/10.26803/ijlter.23.4.8

Awalita, S. N. (2024). Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam Rahmatan lil’alamin tingkat Madrasah Ibtida’iyah. Journal of Contemporary Islamic Education, 4(1), 1–12.

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 19(1), 34–49.

Azizah, K., Rofiqoh, A., & Romdhoni, I. (2023). Manajemen Pendidikan Keluarga Dalam Mengembangkan Kemandirian Anak. Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 124–138. https://doi.org/10.32478/leadership.v4i2.1725

Budiman, S., & Suparjo, S. (2021). Manajemen Strategik Pendidikan Islam. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3).

Darma Sabri, M. A., Utami, S., & Harmen, H. (2024). Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Konteks Perencanaan Pembangunan. Syiah Kuala University Press.

Darmansyah, R., & Us, K. A. (2022). Faktor Faktor yang Mempengaruhi Manajemen Pendidikan Islam: Sistem Pendidikan, Pengelolaan Pendidikan, Tenaga Pendidikan. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(4), 354–364.

Daulay, H. P. (2014). Pendidikan Islam dalam perspektif filsafat. Kencana.

Fahyuni, E. F., & Wahyuni, A. (2021). Penelitian Manajemen Pendidikan Islam.

Hambali, M., & Mu’alimin, M. P. I. (2020). Manajemen Pendidikan Islam Kontemporer. IRCiSoD.

Handoko, Y. H. Y. (2023). Disiplin dan nilai-nilai religius dalam membentuk perilaku tagguh dan tanggung jawab. Injire, 1(2), 201–212.

Harsanti, N. R. (2017). Implementasi Pilar-Pilar Manajemen Mutu Terpadu Sekolah Berbasis Pesantren Di Smp Vip Al Huda Kebumen. IAIN Purwokerto.

Hilmin, H. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Kurikulum Merdeka Belajar Pendidikan Agama Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 7(1), 37–45.

Irwanto, I., Susrianingsih, S., Habibi, H., & Ardat, A. (2023). Manajemen lembaga pendidikan Islam di madrasah: analisis tentang model dan implementasinya. Fitrah: Journal of Islamic Education, 4(1), 162–174.

Ismail, F., Haris, M., Jumira, W., Budiyanto, C., & Julaiha, S. (2021). Manajemen Pendidikan Islam.

Kusumawati, I., Lestari, N. C., Sihombing, C., Purnawanti, F., Soemarsono, D. W. P., Kamadi, L., … Hanafi, S. (2023). Pengantar Pendidikan. CV Rey Media Grafika.

Mildawati, T., & Tangngareng, T. (2023). Jenis-Jenis Pendidikan (Formal, Nonformal Dan Informal) Dalam Perspektif Islam. Vifada Journal of Education, 1(2), 1–28.

Na’Im, Z., Yulistiyono, A., Arifudin, O., Irwanto, I., Latifah, E., Indra, I., … Ahmad, S. (2021). Manajemen Pendidikan Islam.

Nanda, G. A. (2024). The Role of Teachers to Enhance Students’ Learning Motivation: Challenges and Solutions. Journal of Islamic Studies and Education, 3(1 SE-Education), 33–40. Retrieved from https://journal.presscience.org/index.php/jise/article/view/43

Noor, T. R., & Islamiya, I. (2023). Analisis Faktor Manajemen Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. EDUSIANA Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 10(2), 124–138.

Nugroho, A., Triana, Y., & Zulaiha, D. (2022). Digital teaching awareness and practice: Narratives from Indonesian ESP teachers. ELT Echo: The Journal of English Language Teaching in Foreign Language Context, 7(1), 1.

Nurhayati, N., Nasir, M., Mukti, A., Safri, A., Hasibuan, L., & Anwar, K. (2022). Manajemen pembiayaan pendidikan dalam meningkatkan mutu lembaga pendidikan Islam. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 594–601.

Pananrangi, H. A. R., & SH, M. P. (2017). Manajemen pendidikan (Vol. 1). Celebes media perkasa.

Purnamasari, I., Rahmawati, R., Noviani, D., & Hilmin, H. (2023). Pendidikan Islam Transformatif. IHSANIKA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(4), 13–22.

Puspitasari, H. (2017). Standar proses pembelajaran sebagai sistem penjaminan mutu internal di sekolah. Muslim Heritage, 2(2), 339–368.

Qomar, M. (2016). Manajemen pendidikan islam.

Rahardjo, M. (2017). Penelitian manajemen pendidikan Islam: Sebuah pencarian metodologik.

Rifa’i, A. A., & Triana, Y. (2024). The Impact of Online Learning Service Quality on Student Satisfaction in Higher Education. Journal of Educators Online, 21(3), 1–14. https://doi.org/10.9743/JEO.2024.21.3.16

Riyadi, I., & Sari, D. N. (2023). The Role of the School Principal In Improving Teacher Discipline at the Madrasah Aliyah in Indonesia. Journal of Islamic Studies and Education, 2(3 SE-Education), 131–137. Retrieved from https://journal.presscience.org/index.php/jise/article/view/24

Sahlan, A. (2010). Manajemen Pendidikan Islam. Ar-Ruzz Media.

Setiyadi, A. C. (2012). Pendidikan Islam Dalam Lingkaran Globalisasi. At-Ta’dib, 7(2).

Sholehah, N. R., & Suwadi. (2024, June 22). Pendekatan Kepemimpinan Dalam Meningkatkan Moral Santri Di Pesantren. Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, Vol. 5, pp. 176–191. https://doi.org/10.32478/leadership.v5i2.2402

Yansyah, D., Harahap, N., & Murtafiah, N. H. (2023). Implementasi Manajemen Pendidikan Islam pada Lembaga Pendidikan di Era Globalisasi. Journal on Education, 5(4), 17097–17103.

Yusuf, E., Hafidhuddin, D., Husaini, A., & Nur, M. A. (2023). The Concept of Character Education Based on Marhamah in Tafsir Al-Azhar by Buya Hamka. Journal of Islamic Studies and Education, 3(2 SE-Islamic Studies), 45–57. Retrieved from https://journal.presscience.org/index.php/jise/article/view/63

Zulaiha, D., & Triana, Y. (2023). Students’ perception toward the use of open educational resources to improve writing skills. Studies in English Language and Education, 10(1), 174–196.

Zulkarnain, Z., Warlizasusi, J., Apriani, E., Karolina, A., & Sihombing, S. W. (2024). Perencanaan Strategis Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah Melalui Analisis Swot. Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 147–159. https://doi.org/10.32478/leadership.v5i2.2399

Downloads

Published

2024-12-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT: INTEGRATION OF HOLISTIC APPROACHES IN FORMAL AND NON-FORMAL EDUCATION (M. Nuryahman, M. K. . Majeed, & D. . Zulaiha , Trans.). (2024). Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 127-143. https://doi.org/10.32478/leadership.v6i1.2772