KIAI LEADERSHIP IN FORMING DISCIPLINE FOR STUDENTS IN ISLAMIC BOARDING SCHOOL
DOI:

Abstract
This study discusses the role of kiai leadership in shaping the character of santri discipline. Kiai as a charismatic figure is not only a spiritual leader, but also a role model that is emulated in everyday life. Exemplary behavior is the main strategy in instilling discipline without coercion. The application of discipline is carried out through rules, educational sanctions, and the habituation of spiritual activities such as dhikr and tawassul. This effort not only regulates external behavior, but also forms an inner attitude that is voluntarily obedient. Challenges such as laziness and differences in the background of students are overcome through a consistent and humanistic approach. The case study research method is used in this study, so that several research steps ranging from interviews, documentation, and observations are carried out so that researchers conduct interactive analysis by Miles and Huberman, conclusions are drawn by researchers carefully and in accordance with applicable scientific principles. The results of the study show that the combination of inspiring leadership, a clear rule system, and intensive spiritual guidance can create the character of students who are disciplined, responsible, and independent.
Keywords: Kiai leadership; role model; discipline; character; spirituality
Abstrak
Penelitian ini membahas peran kepemimpinan kiai dalam membentuk karakter disiplin santri. Kiai sebagai sosok kharismatik tidak hanya menjadi pemimpin spiritual, tetapi juga panutan yang dicontoh dalam keseharian. Keteladanan menjadi strategi utama dalam menanamkan kedisiplinan tanpa paksaan. Penerapan disiplin dilakukan melalui aturan, sanksi yang bersifat mendidik, dan pembiasaan kegiatan spiritual seperti dzikir dan tawassul. Upaya ini tidak hanya mengatur perilaku lahiriah, tetapi juga membentuk sikap batiniah yang patuh secara sukarela. Tantangan seperti rasa malas dan perbedaan latar belakang santri diatasi melalui pendekatan yang konsisten dan humanis. Metode penelitian studi kasus digunakan dalam penelitian ini, sehingga beberapa langkah penelitian mulai dari wawancara, dokumentasi, dan observasi dilakukan sehingga peneliti melakukan analisis secara interaktif milik Miles dan Huberman, kesimpulan ditarik oleh peneliti secara seksama dan sesuai dengan kaidah ilmiah yang berlaku. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kombinasi antara kepemimpinan yang inspiratif, sistem aturan yang jelas, dan pembinaan spiritual yang intensif mampu menciptakan karakter santri yang disiplin, bertanggung jawab, dan mandiri.
Kata Kunci: Kepemimpinan kiai; keteladanan; disiplin santri; karakter; spiritualitas
Downloads
References
Afidah Nur Aini; Syamsul Rijal. (2022). Peran Kepemimpinan Kyai Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Sholat Berjama’ah Santri Putra Di Pondok Pesantren Siti Nur Sa’adah Di Wonomelati Krembung Sidoarjo. Ahsan Media, 8(1).
Amaludin, A., Dakwah, F., & Purwokerto, I. (2020). Implementasi Manajemen Strategik Dan Kepemimpinan Kyai Dalam Pembentukan Karakter Santri. AL IMAM : Jurnal Dakwah Dan Manajemen, 3(2), 1–15. Retrieved from https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/alimam
Anifah; Herman Suhdi. (2025). Peran Bapak Asuh Dalam Meningkatkan Disiplin Belajar Santri Di Ma’had Tahfidz Al-Ansor Medan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(02).
Ansori; Abu Khaer. (2023). Modalitas Kepemimpinan Kiai Dalam Membentuk Ummatan Wasathan (Ummat Moderat). Jurnal Multidisiiplin Ilmu, 1(1).
Arofah, R., & Cahyadi, H. (2021). Pola Kepemimpinan Di Pesantren (Vol. 5). Retrieved from http://ditpdpontren.kemenag.go.id.
Doni Armaya; Ade Riska Nur Astari; Asiyah. (2022). Manajemen Kepemimpinan Kyai Di Pondok Pesantren Dalam Membentuk Gaya Belajar Santri Dan Eksistensi Lembaga Di Kota Lubuk Linggau. Insan Cendekia, 1(3).
Istyi Nihayati; Erik Aditia Ismaya; Ika Oktavianti. (2021). Pendidikan Karakter Disiplin Pada Santri Pondok Pesantren Slaf Terpadu Bahjatur Roghibin Kudus. Journal Inovasi Penelitian, 1(11).
La Hadisi; Zulkifli Musthan; Rasmi Gazali; Herman; Sarjaniah Zur. (2022). Peran Pesantren Dalam Pembentukan Karakter Kedisiplinan Santri Di Pondok Pesantren Modern Gontor 7 Riyadhatul Mujahidin Kabupaten Konawe Selatan. Edukasi Islami, 11(01).
Margi Wahono; Dasim Budimansyah; Elly Malihah; Susan Fitriasari. (2023). The Role of Social Capital of Islamic Students (Santri) in Facing the Impacts of Globalization: A Case Study at Buntet Islamic Boarding School. Society, 11(2), 377–397.
Melyvita Nur Anggraeni; Mochammad Syaifuddin Shobirin. (2024). Peran Kepemimpinan Kyai Dalam Pembentukan Jiwa Kemandirian Dan Entrepreneurship Santri. Islamika, 6(1).
Muhammad; Ahmad Syukri; Lukman Hakim. (2024). Kepemimpinan Kiai dalam Mengembangkan Budaya Pesantren di Provinsi Jambi. Journal of Education Research, 3(1).
Muhammad Al-Barra; Muslihun; Imam Basyari. (2024). Komunikasi Kepemimpinan Kiai Sholichan Noer Dalam Membentuk Kemandirian Santri. Al-Tsiqoh, 9(1).
Muhammad Sali. (2019). MENDISIPLINKAN SANTRI.
Mujtabarrizza, M., & Musyarafah, M. (2023). Menilai Peran Kepemimpinan Kyai Dalam Pengembangan Santri. Atthiflah: Journal Of Early CHildhood Islamic Education, 10(1), 80–89. Retrieved from https://jurnal.insida.ac.id/index.php/atthiflah/article/view/317
Nabila Zakiya; Yenni Aulia; Ahmad Sabandi; Hanif Alkadri. (2023). Partisipasi Kyai Dalam Pembuatan Kebijakan Dan Pengambilan Keputusan Sebagai Upaya Meningkatkan Disiplin Santri Di Pondok Pesantren. INNOVATIVE, 3(2).
Nisa, D., Aimah, S., Timur, J., Putra, U., Submission, A., Online, A., … Education, I. (2024). Pesantren Transformation In The Digital Era : Solution Or. 247–260.
Nur Rahmadhani Sholehah SN, & Suwadi. (2024). Pendekatan Kepemimpinan Dalam Meningkatkan Moral Santri Di Pesantren. Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 176–191. https://doi.org/10.32478/leadership.v5i2.2402
Nuraeni; Ahmad Sukandar; Helmawati. (2022). Dampak Gaya dan Peran Kepemimpinan Kiai dalam Penguatan Karakter Disiplin Santri. The Journal of Educational Research, 2(1).
Prasetyo, O., Permadi, D., & Barlian, U. C. (2022). Internalisasi Nilai Kedisiplinan Santri melalui Kepemimpinan Kiai di Pondok Pesantren Darul Falah dan Pondok Pesantren Nurul Huda Al-Islami Lembang. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(3), 680–689. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i3.473
Rizqiyah, F. (2021). Pengaruh Penerapan Ta’zir dalam Meningkatkan Kedisiplinan Santri di Pondok Pesantren Nurul Huda Banat Simbang Kulon Buaran Pekalongan. Islamika, 3(2), 163–170. https://doi.org/10.36088/islamika.v3i2.1298
Saenol Fajar; Kustiana Arisanti; Ummi laila Maghfiroh. (2024). Kepemimpinan Kyai Dalam Membentuk Karakter Santri Di Pondok Pesantren Darut Tauhid Tanjungsari Krejengan. Best Journal, 7(1).
Samiya. (2023). Peran Kepemimpinan Kyai dalam Pembinaan Kedisiplinan Santri di Pondok Nurusibyan Singkawang. Jurnal LENTERA, 1, 1–9. Retrieved from file:///C:/Users/PAK DEKAN/Downloads/1+Jurnal+Samiyah+fiks.pdf
Siti Mahmudah Noorhayati; Muhammad Shoffa Saifillah. (2024). Penanaman Nilai Kedisiplinan Dan Kemandirian Santri Melalui Kepemimpinan Pemimpin Di Pondok Pesantren Nurul Jadid Probolinggo. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(01).
Sofyan STAI YPBWI Surabaya, A. (n.d.). Penerapan Ta’zir Edukatif Dalam Menanamkan Kedisiplinan Pada Santri (Studi Kasus Di Pondok Pesantren Fadlillah Tambak Sumur Waru Sidoarjo). Retrieved from https://ejournal.unida.gontor.ac.id/index.php/tsaqafah/article/view/6662.
Subagyo, T., Arifin, M. F., Egyp, U. A. K., Kediri, U. I., & Online, A. (2025). The Existence Of The Sorogan Method In The 21st Century: Its Effectiveness , Role , And Relevance In Modern. (1), 193–206.
Sukamto. (1999). Kepemimpinan Kiai Dalam Pesantren. In PT Pustaka LP3ES Indonesia.
Sulastri, S., & Badrus. (2021). Peran Kyai dalam Membentuk Kemandirian Santri Broken Home. Indonesian Journal of Humanities and Social Sciences, 2(3), 183–196. https://doi.org/10.33367/ijhass.v2i3.2197
Syahrullah Ramadhana Udma; chusnul chotimah; Didin Sirojudin. (2024). Gaya Kepemimpinan Kyai Pondok Pesantren Jannaturroichan Jombang dalam Membentuk Kemandirian Snatri. Dinamika, 9(1).
Umam, W. (2020). Kepemimpinan Kiai dalam Mengembangkan Pondok Pesantren. Attractive: Innovative Education Journal, 2(3). Retrieved from https://www.attractivejournal.com/index.php/aj/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 sirin almada, Abdullah Aminuddin Aziz, Arini Elya Nura Hanun

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.