THE INTEGRATION OF SPIRITUALITY AND SOCIAL TRANSFORMATION IN PESANTREN LEADERSHIP: AN ANALYSIS OF NYAI HJ. MASRIYAH AMVA’S LEADERSHIP MODEL

DOI:

https://doi.org/10.32478/leadership.v6i2.3766

Authors

  • Lulu Alwiyah Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati Cirebon -  Indonesia
  • Farihin Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati Cirebon -  Indonesia
  • Ahmad Yani Universitas Islam Negeri Siber Syekh Nurjati Cirebon -  Indonesia

Abstract

This study explores the leadership model of Nyai Hj. Masriyah Amva, a female Islamic scholar and leader of the Kebon Jambu al-Islamy Islamic Boarding School in Cirebon, Indonesia. Positioned within the historically patriarchal structure of pesantren leadership, her role represents a transformative shift. The research aims to analyze the Islamic spirituality that underpins her leadership, identify the social transformations resulting from her leadership style, and formulate a model of transformational leadership based on the integration of spirituality and social change. Using a qualitative approach and intrinsic case study method, data were collected through in-depth interviews, participatory observation, and document analysis. The findings show that Nyai Masriyah's leadership is grounded in ethical and prophetic spirituality, which functions both vertically (relation to God) and horizontally (social ethics). Her leadership has initiated significant structural and cultural changes in the pesantren environment, such as the inclusion of women in decision-making, gender-sensitive curriculum development, and broader engagement with social issues. The study proposes a conceptual model of Islamic Transformational Leadership rooted in spiritual values, social justice, and gender equality. It offers a contextual and replicable framework that contributes both theoretically to Islamic leadership discourse and practically to the empowerment of women in Islamic educational institutions.

Keywords: Islamic Leadership; Spirituality; Social Transformation; Gender; Pesantren

 

 

 

Abstrak

Penelitian ini mengeksplorasi model kepemimpinan Nyai Hj. Masriyah Amva, seorang ulama perempuan dan pengasuh Pondok Pesantren Kebon Jambu al-Islamy di Cirebon, Indonesia. Dalam struktur kepemimpinan pesantren yang secara historis bersifat patriarkal, peran beliau merepresentasikan pergeseran yang transformatif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis spiritualitas Islam yang melandasi kepemimpinannya, mengidentifikasi transformasi sosial yang muncul sebagai dampak dari gaya kepemimpinannya, serta merumuskan model kepemimpinan transformasional berbasis integrasi antara spiritualitas dan perubahan sosial. Dengan pendekatan kualitatif dan metode studi kasus intrinsik, data dikumpulkan melalui wawancara mendalam, observasi partisipatif, dan studi dokumentasi. Temuan menunjukkan bahwa kepemimpinan Nyai Masriyah berakar pada spiritualitas etis dan profetik yang berfungsi secara vertikal (hubungan dengan Tuhan) dan horizontal (etika sosial). Kepemimpinan beliau telah memicu perubahan struktural dan kultural yang signifikan di lingkungan pesantren, seperti pelibatan perempuan dalam pengambilan keputusan, pengembangan kurikulum yang sensitif gender, dan keterlibatan luas dalam isu-isu sosial. Studi ini mengusulkan model konseptual Kepemimpinan Transformasional Islam yang berakar pada nilai spiritualitas, keadilan sosial, dan kesetaraan gender. Model ini menawarkan kerangka yang kontekstual dan dapat direplikasi, yang berkontribusi secara teoretis pada wacana kepemimpinan Islam dan secara praktis pada pemberdayaan perempuan di institusi pendidikan Islam.

Kata kunci: Kepemimpinan Islam; Spiritualitas; Transformasi Sosial; Gender; Pesantren

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, D., Muzayanah, F., & Irfanullah, G. (2021). Pola kepemimpinan Nyai Masriyah Amva terhadap resiliensi pesantren di era pandemi COVID-19. Hayula: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 5(2), 147–164. https://doi.org/10.21009/hayula.005.2.02

Asiyah, N. (2020). Tafsir feminis Nyai Masriyah Amva: Studi terhadap wacana kesetaraan gender dalam Islam. Jurnal Al-Maiyyah, 8(2), 123–135.

Azra, A. (2012). Pendidikan Islam: Tradisi dan modernisasi di tengah tantangan milenium III. Kencana.

Badran, M. (2009). Feminism in Islam: Secular and religious convergences. Oneworld Publications.

Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1994). Improving organizational effectiveness through transformational leadership. Sage Publications.

Beekun, R. I., & Badawi, J. A. (1999). Leadership: An Islamic perspective. Amana Publications.

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Sage Publications.

Dianti, A. N. (2022). Konsep pendidikan untuk perempuan perspektif Nyai Hj. Masriyah Amva. Oasis: Jurnal Ilmiah Kajian Islam, 7(2), 129–143.

Giddens, A. (2009). Sociology (6th ed.). Polity Press.

Istiqlaliyani, F. (2022). Ulama perempuan di pesantren: Studi tentang kepemimpinan Nyai Masriyah Amva. Educatio: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 2(2), 112–126. https://doi.org/10.32332/educatio.v2i2.1670

Kuntowijoyo. (2001). Islam sebagai ilmu: Epistemologi, metodologi, dan etika. Tiara Wacana.

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.

Moleong, L. J. (2019). Metodologi penelitian kualitatif (ed. revisi). Remaja Rosdakarya.

Munawwaroh, A., Wajdi, F., & Fitri, V. (2019). Gaya kepemimpinan Nyai Hajah Masriyah Amva di Pondok Pesantren Kebon Jambu. Eduprof: Islamic Education Journal, 1(2), 35–50.

Nasr, S. H. (2002). The heart of Islam: Enduring values for humanity. HarperSanFrancisco.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods (4th ed.). Sage Publications.

Razak, Y., & Mundzir, I. (2023). Otoritas agama ulama perempuan: Relevansi pemikiran Nyai Masriyah Amva dalam membangun keberagamaan yang moderat. Palastren: Jurnal Studi Gender, 16(1), 61–84. https://doi.org/10.24260/palastren.v16i1.5981

Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage Publications.

Tilaar, H. A. R. (2004). Multikulturalisme: Tantangan-tantangan global masa depan dalam transformasi pendidikan nasional. Grasindo.

Wulandani, S. (2023). Pemaknaan QS. At-Tawbah ayat 71 dalam kepemimpinan Nyai Masriyah Amva (Skripsi, UIN Walisongo Semarang). http://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/25287

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (6th ed.). Sage Publications.

Zarkasyi, H. F. (2019). Tradisi patriarki dalam kepemimpinan pesantren: Analisis kritis. Jurnal Pemikiran Keislaman Misykat, 29(2), 211–230.

Downloads

Published

2025-06-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

THE INTEGRATION OF SPIRITUALITY AND SOCIAL TRANSFORMATION IN PESANTREN LEADERSHIP: AN ANALYSIS OF NYAI HJ. MASRIYAH AMVA’S LEADERSHIP MODEL (L. Alwiyah, Farihin, & A. Yani , Trans.). (2025). Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 272-285. https://doi.org/10.32478/leadership.v6i2.3766