Scramble Learning Model to Improve the Ability Reading the Quran in Elementary School/Model Pembelajaran Scramble untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran pada Mata Pelajaran Al-Quran Hadits di Madrasah Ibtidaiyah

Purniadi Putra(1), Syafrudin Syafrudin(2),
(1) Institut Agama Islam Sultan Muhammad Syafiuddin Sambas, Indonesia
(2) Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Haudl, Ketapang, Indonesia

Corresponding Author
Copyright (c) 2020 Al-Mudarris: Journal Of Education

: https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v3i1.332

Full Text:    /  Language : id
Submitted : 2019-12-27
Published : 2020-04-30

Abstract


The purpose of this study is to contribute to the ability to read Al-Qur'an for MI children on the subject of the Al-Qur'an Hadith because reading the Al-Qur'an becomes the flagship program at MI Muhammadiyah Ketapang. This research method uses descriptive qualitative research on classroom action research (CAR). The results of this study are the Scramble Learning model in the Al-Qur'an-Hadith which has an influence in improving the competence in reading short surah choices after applying the Scramble model proven research results show that the level of competence in reciting and reading Al-Quran verses in subjects Al-Qur'an Hadith cycle I reached 91.3% enough category and cycle II there was an increase in achieving Al-Quran reading with Al-Qur'an Hadith students obtained 91.5% very good category.


Keywords


Scramble Learning Model, Ability to Read Al-Quran, MI

References


Abu Ahmadi. (2006). Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT.Rineka Cipta.

Aquami. (2017). Korelasi antara Kemampuan Membaca Al- Qur ’ an dengan Keterampilan Menulis Huruf Arab pada Mata Pelajaran Al- Qur ’ an Hadits di Madrasah Ibtidaiyah Quraniah 8 Palembang Aquami A . Pendahuluan Sejak manusia lahir kedunia , telah dibekali oleh Allah SWT de. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 3(1), 77–88.

Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Arsyad, A., & Salahudin, S. (2018). Hubungan Kemampuan Membaca Al Qur’an Dan Minat Belajar Siswa Dengan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam (Pai). EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 16(2), 179–190. https://doi.org/10.32729/edukasi.v16i2.476

Awaludin, A., Umar, S., & Usman, A. (2016). Penggunaan Permainan Scramble Dalam Menyusun Kalimat Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Kecakapan Membaca (Al-Qiraâah). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Untan, 5(1), 1–11.

Djamarah, S. B. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Gleen Doman. (1998). Mengajar Bayi Anda Membaca. Jakarta: Gaya Favorit Press.

Hafid, E., Bahraeni, & Usman. (2018). Persepsi mahasiswa mengenai dampak penerapan metode pembelajaran dosen. Volume II, VII(1), 113–132.

Handayani, S., & Lestari, R. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 2 Satu Atap. Program Studi Biologi, 1–5.

Hariandi, A. (2019). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Alquran Siswa Di Sdit Aulia Batanghari. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 10–21. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i1.6906

Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar,.

Isnaeni, I. F. (2016). Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Integratif Ida Farida Isnaeni Teacher of SMP N 1 Purwokerto Kab. Banyumas, Jawa Tengah. Fitrah, 02(1), 37–52.

Jhon. M. Echols dan Shadiliy. (2003). Kamus Ingrris Indonesia. Jakarta: Gramedia.

Juliartini, N. M., & Arini, N. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Nht Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iii. Journal of Education Action Research, 1(3), 240. https://doi.org/10.23887/jear.v1i3.12688

Khoiriyah, B., Laili, N., & Mahmudah, M. (2018). Pendekatan Contextual Teaching and Learning (Ctl) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Akidah Akhlak. Journal AL-MUDARRIS, 1(2), 62. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v1i2.152

Marbun, N. E., Rohani, Muti’ah, R., & Suriyani. (2019). Pengaruh Mathmagic Dengan Model Pembelajaran Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 5(1), 1–10.

Muhaimin. (2012). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam: di Sekolah, Madrasah, dan Perguruan Tinggi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Najib Kholid Al-Amir. (2002). Mendidik Cara Nabi SAW,. Bandung: Pustaka Hidayah.

Oliver, K., & Hannafin, M. (2001). Developing and Refining Mental Models in Open-Ended Learning Environments: A Case Study. ETR&D, 49(4), 5–32.

Putra, P., & Idawati. (2017). Telaah Kurikulum dalam Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadist di Madrasah Ibtidaiyah. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 3(2), 108–119. Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jip

Rofiatul Hosna. (2013). Pengembangan Model Pembelajaran Sinektik di Madrasah Ibtidaiyah. XXVIII(2).

Setiawan, E. (2018). Meningkatkan Kemampuan Membaca Awal Al-Quran Melalui Metode Albana Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Journal AL-MUDARRIS, 1(2), 68. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v1i2.170

Sumihatul, S., Dan, U., & Wafi, A. (2017). Proceedings of The 2 nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education Metode-Metode Praktis dan Efektif dalam Mengajar Al-Quran bagi Anak Usia Dini. Proceeding of The 2nd Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 2, 121–134. Yogyakarta: Study Program of Islamic Education for Early Childhood, Faculty of Tarbiyah and Teaching Science,.

Suyatinah. (2012). Pengembangan Model Pembelajaran Membaca Permulaan Dengan Teknik Scramble Siswa Kelas Rendah. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 5(2). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v5i2.4750

Tampubolon, D. (1980). Kemampuan Membaca. Bandung: Angkasa.

Yulyawati. (2016). Implementasi Metode At-Tibyan Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur`An Untuk Anak Usia Dini. Universitas Pendidikan Indonesia.

Yustisia. (2007). KTSP. Yogyakarta: Pustaka Yustisia.

Zuchdan, D. S., Deasyanti, & Herawati, T. (2018). Indonesian Journal of Primary Education. Journal of Primary Education, 2(2), 1–13.


Article Metrics

 Abstract Views : 222 times
 PDF Downloaded : 104 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.