Analysis the Difficulty of Indonesian Language Class V Elementary School / Analisis Tingkat Kesulitan Bahasa Indonesia Kelas V Madrasah Ibtidaiyah

DOI:

https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v3i2.512

Authors

Keywords:

Analysis, Question difficulty, Indonesian Language

Abstract

Indonesian Language subject is often considered easy by studensts, students are able to answer questions even though they don’t study it, and get the highest score compared to other subjects. This study aims to explain the level of difficulty and cognitive level of question of Bahasa Indonesia subject in Class V MIN 2 Banda Aceh. The question were given in the examination of odd semester 2019. The type of this research is quantitative descriptive by examining the relationship between one variable with another variable. Data collection techniques to get more detailed information wasgained by interviewing Teacher of Bahasa Indonesia Subject of Class V MIN 2 Banda Aceh. Object of this study was question sheet of Bahasa Indonesia in semester 2019, and student answers. The results showed that the difficulty level of the questions was 25% in the easy category, 65% the medium category, and 10% in the difficult categories. On the other hand, the cognitive level of questions is87.5% in the categories C1, 5% in the categories C2 questions and 7.75% in the categories C6 questions while C3, C4, and C5 categories are not found.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, M. (2013). Evaluasi Pembelajaran Sekolah Dasar. Semarang: Unissulla Press.

Amalia, A. N., & Widayati, A. (2012). ANALISIS BUTIR SOAL TES KENDALI MUTU KELAS XII SMA MATA PELAJARAN EKONOMI AKUNTANSI DI KOTA YOGYAKARTA TAHUN 2012. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. https://doi.org/10.21831/jpai.v10i1.919

Amalia, S. R. (2017). ANALISIS KESALAHAN BERDASARKAN PROSEDUR NEWMAN DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF MAHASISWA. AKSIOMA. https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1505

ANALISIS HOTS (HIGH ORDER THINKING SKILLS) PADA SOAL OBJEKTIF TES DALAM MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (IPS) KELAS V SD NEGERI 7 CIAMIS. (2015). PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Asrul, & Dkk. (2015). Evaluasi Pembelajaran. Medan: Perdana Mulya Perdana.

Fatimah, L. U., & Alfath, K. (2019a). Analisis Kesukaran Soal, Daya Pembeda dan Fungsi Distraktor. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 8(2), 46.

Fatimah, L. U., & Alfath, K. (2019b). Analisis Kesukaran Soal, Daya Pembeda dan Fungsi Distraktor. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 8(2), 41.

Giani, & Dkk. (2015). Analisis Tingkat Kognitif Soal-Soal Buku Teks Matematika Kelas VII Berdasarkan Taksonomi Bloom. Jurnal Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 5.

Hanafy, M. S. (2014). KONSEP BELAJAR DAN PEMBELAJARAN. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5

Hardani, & Dkk. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Mataram: CV. Pustaka Ilmu.

Kadir, A. (2015). Menyusun Dan Menganalisis Tes Hasil Belajar. Jurnal Al-Ta’dib.

Kholis, A. N. (2017). Analisis Tingkat Kesulitan (Difficulty Level) Soal Pada Buku Sejarah Kebudayaan Islam Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Agama Islam, XIV(2), 306.

Laily, N. R., & Wisudawati, A. W. (2015). Analisis Soal Tipe Higher Order Thinking Skill (HOTS) dalam Soal UN KIMIA SMA Rayon B Tahun 2012/2013. Kaunia.

Mujianto, S. (2017). Analisis daya beda soal. taraf kesukaran, butir tes, validitas butir tes, interpretasi hasil tes valliditas ramalan dalam evaluasi pendidikan. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam 2.

Murni, W. (2017). Pemaparan Metode Penelitian Kuantitatif. Artikel Dosen Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Uin Maulana Malik Ibrahim, 4.

Purwanto, N. (2002). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remadja Karya.

Ratnawulan, E., & Rosdiana. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Pustaka Setia.

Rindyana, B. S. B., & Chandra, T. D. (2013). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Analisis Newman. Matematika.

Suryapuspitarini, B. K., Wardono, & Kartono. (2018). Analisis Soal-Soal Matematika Tipe Higher Order Thinking Skill ( HOTS ) pada Kurikulum 2013 untuk Mendukung Kemampuan Literasi Siswa. Prisma, Prosiding Seminar Nasional Matematika.

Thoha, M. C. (1991). Teknik Evaluasi Pendidikan. Jakarta: CV. Rajawali.

Widiyanto, J. (2018). Evaluasi Pembelajaran. Madiun: Unipma Press.

Yani, A., & Dkk. (2013). Analisis Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Dan Fungsi Distraktor Soal Ujian Semester Ganjil Mata Pelajaran Produktif Di Smk Negeri 1 Indralaya Utara Tahun Pelajaran 2012/2013. FKIP Universitas Sriwijaya.

Downloads

Published

2020-10-31

Issue

Section

Original Research Article

How to Cite

Analysis the Difficulty of Indonesian Language Class V Elementary School / Analisis Tingkat Kesulitan Bahasa Indonesia Kelas V Madrasah Ibtidaiyah. (2020). Al-Mudarris: Journal Of Education, 3(2), 172-186. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v3i2.512

Similar Articles

11-20 of 38

You may also start an advanced similarity search for this article.