Ethnomatematics Malind-Papua: Cultural Integration in Basic Competency of Mathematics in Elementary Schools / Etnomatematika Malind-Papua: Integrasi Budaya dalam Kompetensi Dasar Matematika di Sekolah Dasar

(1) Universitas Musamus
(2) Universitas Musamus

Copyright (c) 2020 Al-Mudarris: Journal Of Education

Full Text:

Submitted : 2020-10-30
Published : 2020-10-31
Abstract
Keywords
References
Abdussakir. (2017). Strategi Internalisasi Nilai Budaya dalam Pembelajaran Matematika. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikannya “Kontribusi Matematika Dalam Mempertahankan Nilai Budaya Dan Sastra,” 1–16.
Budiarto, M. T. (2016). Etno-Matematika : Sebagai Batu Pijakan untuk Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1–9.
Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata: Kumpulan Cerita Rakyat Daerah Malind. (2015). Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Kabupaten Merauke.
Ditasona, C. (2018). Ethnomathematics Exploration of the Toba Community: Elements of Geometry Transformation Contained in Gorga (Ornament on Bataks House). IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 335(1). https://doi.org/10.1088/1757-899X/335/1/012042
Fajriyah, E. (2018). Peran Etnomatematika Terkait Konsep Matematika dalam Mendukung Literasi. PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 114–119.
Fredy, F., Halimah, L., & Hidayah, Y. (2020). Malind-Papua Ethnomathematics: Kandara Musical Instrument as Learning Media for Geometry Concepts in Elementary School. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 43–57. https://doi.org/10.25217/JI.V5I1.872
Fredy, Rahayu, D. P., & Natsir, I. (2019). Realistic mathematics education assisted interactive multimedia. International Conference on Science and Technology (ICST), 264–270.
Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 14–23. http://jurnal.upi.edu/penelitian-pendidikan/view/1387/eksplorasi-etnomatematika-pada-budaya-masyarakat-dayak-perbatasan-indonesia-malaysia-kabupaten-sanggau-kalbar-.html
Indrianto, N., & Fatmawati, D. N. (2020). Teacher Skills in Classroom Management in Thematic Learning in Elementary Schools/Keterampilan Guru dalam Pengelolaan Kelas pada Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah. AL-MUDARRIS : Journal of Education, 3(1), 15–25. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v3i1.335
Lieung, K. W., Rahayu, D. P., Fredy, & Sulili, A. (2019). The influence of scientific approach on environmental problem solving skills in elementary school students. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 343(1). https://doi.org/10.1088/1755-1315/343/1/012173
Maryati, M., & Indra Prahmana, R. C. (2018). Ethnomathematics: Exploring the Activities of Designing Kebaya Kartini. MaPan, 6(1), 11–19. https://doi.org/10.24252/mapan.2018v6n1a2
Masamah, U. (2018). Pengembangan Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal Kudus. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 123–144.
Mumu, J., & Aninam, P. A. (2018). Analisis konteks asal budaya papua dalam pendidikan matematika realistik. Journal of Honai Math, 1(1), 24–33. https://doi.org/10.30862/jhm.v1i1.768
Ndiken, I. Y. (2013). Etnolinguistik: Kamus Bahasa Malind Jilid I. Tanpa Penerbit.
Nuh, Z. M., & Dardiri. (2016). Etnomatematika dalam sistem pembilangan pada masyarakat melayu riau. Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 19(2), 220–238.
Putra, P., & Syafrudin. (2020). Scramble Learning Model to Improve the Ability Reading the Quran in Elementary School/Model Pembelajaran Scramble untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran pada Mata Pelajaran Al-Quran Hadits di Madrasah Ibtidaiyah. AL-MUDARRIS : Journal of Education, 3(1), 26–38. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v3i1.332
Rahayu, D. P., Lieung, K. W., & Fredy. (2019). The use of reading material based contextual approach to improve environmental concern attitude of elementary school students. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 343(1). https://doi.org/10.1088/1755-1315/343/1/012225
Richardo, R. (2016). Peran Ethnomatematika dalam Penerapan Pembelajaran Matematika. Jurnal Literasi, 7(2), 118–125.
Richardus, N., & Aditya, E. (2013). Istilah-Istilah dalam Bahasa Marind yang digunakan Pemerintah Daerah Kabupaten Merauke (Papua) dalam upaya Pengembangan dan Pelestarian Bahasa. Seminar Nasional Bahasa Ibu, 1–14.
Safarudin, Fahinu, & Kadir. (2018). Eksplorasi Etnomatematika Pasali Masyarakat Buton. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 3(1), 61–72.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods) (Sutopo (Ed.); 7 th). ALFABETA cv.
Sulastri, A. (2016). Penerapan Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 156–170.
Supriyadi, & Nurvitasari, E. (2019). Inventarisasi Sains Asli Suku Malind : Upaya dalam Pengembangan Kurikulum IPA Kontekstual Papua Berbasis Etnosains. EduSains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 7(1), 10–21.
Supriyadi, Palittin, I. D., & Sari, D. K. (2020). Concept of Sound in Tifa as Papua ’ s Contextual Learning Media. 3rd International Conference on Innovative Research Across Disciplines (ICIRAD 2019), 394(Icirad 2019), 391–396.
Supriyatno, T., & Salamah, U. (2020). Implementation of Curriculum Innovation and Islamic Education Learning Basic Education/Implementasi Inovasi Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pendidikan Dasar. AL-MUDARRIS : Journal of Education, 3(1), 1–14. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v
Ubayanti, C. S., Lumbantobing, H., & Manurung, M. M. H. (2016). Eksplorasi Etnomatematika pada Sero (Setnet): Budaya Masyarakat Kokas Fakfak Papua Barat. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Pembelajarannya, 1(1), 12–21.
Ulum, B., Budiarto, M. T., & Ekawati, R. (2017). Etnomatematika Pasuruan: Eksplorasi Geometri Untuk Sekolah Dasar Pada Motif Batik Pasedahan Suropati. Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai Islami), 1(1), 70–78.
Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). Peran Etnomatematika dalam Membangun Karakter Bangsa. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Dengan Tema ” Penguatan Peran Matematika Dan Pendidikan Matematika Untuk Indonesia Yang Lebih Baik", 978–979.
Yustinaningrum, B., Nurliana, & Rahmadhani, E. (2018). The ethnomathematics: Exploration of Gayo tribe local wisdom related to mathematics education. Journal of Physics: Conference Series, 1088. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1088/1/012061
Zulaini, N. N., Mufidah, N., Kholis, N., & Amrulloh, M. A. (2020). Learning Arabic for Elementary Schools During the Covid-19 Outbreak/Pembelajaran Bahasa Arab untuk Madrasah Ibtidaiyah Pada Masa Wabah Covid-19. AL-MUDARRIS : Journal of Education, 3(1). https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v
Article Metrics


Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.