ANALISIS PENINGKATAN MUTU LEMBAGA PENDIDIKAN PESANTREN MELALUI MANAJEMEN HUMAS
DOI:
https://doi.org/10.32478/evaluasi.v7i2.1631Keywords:
Quality, Public Relations Management, Pesantren Education Institutions,Abstract
Improving the quality of pesantren educational institutions through public relations management can be done by developing and applying appropriate public relations techniques. Pesantren educational institutions are traditional educational institutions that have their own management but do not deny changes in the current digital era. Public relations has a very important role in the relationship between two parties both from internal and external segments which aims to improve the quality of pesantren educational institutions. So to create a good communication, a good relationship is also needed by making an institution have solid management in the field of public relations. the application of public relations techniques according to Jefrerson and DeRoche theories where the techniques developed are written, oral, demonstration and electronic techniques. Public relations techniques can combine electronic techniques with written, oral or other techniques. This can make it easier for the wider community to get information, ideas or activity reports that can integrate between the institution and the wider community.
Downloads
References
Athifah, S. N. (2022). Manajemen Hubungan Madrasah/Pesantren Dengan Masyarakat Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 58–68. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jmp/article/view/30570%0Ahttp://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jmp/article/download/30570/13942
Durahman, A. K. (2020). Manajemen Hubungan Masyarakat dalam Pengembangan Pondok Pesantren Al-Basyariyah Kabupaten Bandung. ISEMA: Islamic Educational Management, 5(2), 189–200. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/isema%0A
Hidayat, A. S. (2019). Menggagas Kerangka Kerja Manajemen Humas dalam Tinajauan Aksiologi pada Lembaga Pendidikan. Al Tanzim Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 03(02), 97–108. https://ejournal.unuja.ac.id/index.php/al-tanzim
Ikhwan, A. (2018). Penerapan Manajemen Hubungan Sekolah dan Masyarakat dalam Perspektif Islam. Al Hayat Journal of Islamic Education, 2(1), 1–16. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/isema%0A
Inayati, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning). Al Yasini: Jurnal Keislaman, Sosial, Hukum Dan Pendidikan, 7(2), 144–159. https://www.researchgate.net/publication/320726603
Irmawan, B., & Roesminingsih, E. Y. (2021). Manajemen Humas Untuk Meningkatkan Mutu Perguruan Tinggi. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(2), 1209–1220. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/44476
Jamil, F., Mukhaiyar, R., & Husnaini, I. (2020). Kajian Literatur Rekonstruksi Mata Kuliah (Studi Kasus Mata Kuliah Pengolahan Sinyal Teknik Elektro UNP). JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 6(2), 198. https://doi.org/10.24036/jtev.v6i2.108742
Juwita, Puspita, V., & Meldayanti. (2021). Implementasi Manajemen Humas dalam Meningkatkan Partisipasi Orang Tua Murid Di Mts Al-Hidayah Bakke. Jurnal Mappesona, 4(2), 88–100. https://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/mappesona/article/view/2487
Khafifah, N. P., Sabila, K., & Malasi, M. S. (2021). Manajemen Hubungan Sekolah Dengan Masyarakat Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Sma N 1 Buntu Pane, Asahan. PEMA (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(2), 50–59. http://jurnal.permapendis-sumut.org/index.php/pema/article/view/92
M, S. (2017). Analisis Manajemen Humas dalam Upaya Meningkatkan Partisipasi Masyarakat terhadap Lembaga Pendidikan. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 2(2), 117–126. https://doi.org/10.24256/kelola.v2i2.434
Maharani, D. I., Y, M. H. A., & Arifin, I. (2016). Manajemen Pembelajaran Pondok Pesantren. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 1(1), 17–23. https://doi.org/10.17977/um025v1i12016p017
Manaf, A. (2015). Manajemen Hubungan Sekolah Dengan Masyarakat Pada Sman 7 Kota Banjarmasin. Management of Education, 1(1), 30–40. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/moe/article/view/344/260
Mulyadi, Inayati, M., & Hasan, N. (2023). Revitalisasi Pendidikan Islam Tradisional Dalam Era Transformasi Digital. Al Qodiri Jurnal Penidikan, Sosial Dan Keagamaan, 20(3), 486–500. https://doi.org/10.53515/qodiri.2023.20.3.486-500
Mulyono. (2011). Teknik Manajemen Humas dalam Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam. Ulumuna Jurnal Studi Keislaman, 15(1), 175–180. https://ulumuna.or.id/index.php/ujis/article/view/70
Muspawi, M., & Rindhi, G. (2019). Sosialisasi Penerimaan Peserta Didik Baru dengan Pendekatan Manajemen Humas. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(3), 608. https://doi.org/10.33087/jiubj.v19i3.768
Ningsih, I., . A., & . H. (2022). Strategi Manajemen Humas dalam Meningkatkan Citra Sekolah Di SMPN 1 Tellu Siattinge. Jurnal Mappesona, 5(1), 11–21. https://doi.org/10.30863/mappesona.v5i1.2495
Novitasari, A., Fauzi, A., & H.W, M. berkah. (2021). Strategi dan Manajemen Hubungan Masyarakat dalam mengembangkan pendidikan islam. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(8), 1295–1305. https://japendi.publikasiindonesia.id/index.php/japendi/article/view/246/879
Pabbajah, M. T. H., & Pabbajah, M. (2020). Peran Pondok Pesantren Salafiyah Terhadap Revitalisasi Pendidikan Islam Studi Pada Pondok Pesantren Salafiyyah Parappe, Campalagian, Polman. Jurnal Educandum, 6(2), 227–235. https://blamakassar.e-journal.id/educandum/article/view/406/285
Yilfiana, V., & Kharisma Putri, S. (2021). Peran Manajemen Humas Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Pandemi Di SMAN 14 Bone. Jurnal Mappesona, 4(2), 66–76. https://jurnal.iain-bone.ac.id/index.php/mappesona/article/view/2485
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- DWITRI STEPANILI, EVALUASI PENDIDIKAN PERSPEKTIF ISLAM (ANALISIS TAFSIR Q.S QAFF AYAT 17-18) , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 2 (2019): EVALUASI-Edisi SEPTEMBER
- Wahyudi Widodo, Abd. Azis Tata Pangarsa, PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN MADRASAH IBTIDAIYAH SWASTA MELALUI MANAJEMEN STRATEGIK , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 1 (2024): Evaluasi-Edisi Maret
- Muhammad Anggung Manumanoso Prasetyo, Rahmatullah Rahmatullah, PESANTREN EFFECTIVENESS: THE ROLE OF ORGANIZATIONAL CULTURE IN ENHANCING PERFORMANCE IN PESANTREN INSTITUTIONS , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 1 (2024): Evaluasi-Edisi Maret
- 'Aabidah Ummu 'Aziizah, Gerontology Curriculum in the Aisyiyah Senior School (ASS) Program in Condong Catur Sleman , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 2 (2024): Evaluasi-Edisi September
- Uuh Buchori, Ilzamudin Ma'mur, Ali Muhtarom, PERAN PENTING KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL DALAM PROSES PENGEMBANGAN MADRASAH , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 1 (2024): Evaluasi-Edisi Maret
- Sitti Nuraini, THE EFFECTIVENESS OF SCHOOL PRINCIPAL LEADERSHIP IN ENHANCING TEACHER PROFESSIONAL COMPETENCE AT SMK MIFTAHUL ULUM TUMPENG WONOSARI, BONDOWOSO , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 2 (2024): Evaluasi-Edisi September
- Saifur Rizal, SERVANT LEADERSHIP DALAM IMPLEMENTASI NILAI-NILAI TRILOGI DAN PANCA KESADARAN SANTRI , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 2 (2019): EVALUASI-Edisi SEPTEMBER
- Zaedun Na'im, Relevansi Teknologi Pendidikan dan Mutu Pendidikan , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 2 (2019): EVALUASI-Edisi SEPTEMBER
- Siti Aminah Prayogo, Ari Widodo, MEMBANGUN BUDAYA MUTU DI MADRASAH UNGGUL (Studi Kasus di MAN 1 Jember dan MA Unggulan Nurul Islam Jember) , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 1 (2019): EVALUASI-edisi MARET
- Siswoyo Aris Munandar, Rinda Khoirunnisfa, KH Hasyim Asy'ari and the Teacher Code of Ethics: Thought Study KH. Hasyim Asy’ari on Ethics Education and Its Relevance to Modern Education in Indonesia , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 4 No. 1 (2020): Evaluasi- edisi Maret
You may also start an advanced similarity search for this article.