IMPLEMENTASI STRATEGI MARKETING MIX DALAM UPAYA MENINGKATKAN JUMLAH PESERTA DIDIK DI TK AL HUDA KOTA MALANG
DOI:
https://doi.org/10.32478/evaluasi.v5i1.575Keywords:
marketing mix, increasing the number of student early childhood educationAbstract
This research aims to explain the implementation of marketing mix strategy in an effort to increase the number of students in Al Huda Kindergarten malang. This type of research belongs to qualitative research. Data is collected using observation, interview, and documentation techniques. The data analysis step consists of data presentation, data reduction, and then drawing conclusions. The results showed that Al Huda Kindergarten successfully used a marketing mix strategy in an effort to increase the number of students. In this effort, the marketing mix strategy used in the form of 7P method, which consists of: product, price, place, promotion, people, physical evidence, and process. The products offered by Al Huda Kindergarten are Islamic religious-based schools and care about the environment with a superior program of junk blessings. The cost stipulated adjusts the economic level of the surrounding residents. The location of the school is strategic. Promotional activities are conducted with print media, online, and into the field. Quality human resources and continuous efforts to develop. The physical evidence of Al Huda Kindergarten has good infrastructure and is constantly updated. While the learning process is carried out using a group learning model based on the angles of the activity.
Downloads
References
Abrori, M. (2015). Strategi Pemasaran Lembaga Pendidikan untuk Meningkatkan Jumlah Peserta Didik di PG/TK Samarinda. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 3(2), 227–245. https://doi.org/10.21093/sy.v3i2.245
Ariyanto. (2012). Pengaruh Bauran Pemasaran Jasa di SMP Islam Terpadu Nur Hidayah Surakarta Terhadap Keputusan Orang Tua Siswa Dalam Memilih Sekolah Untuk Putera-Puterinya. UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA.
Assauri, S. (2011). Manajemen Pemasaran Dasar Konsep dan Strategi. In PT RajaGrafindo Persada, Jakarta.
Fahrurrozi. (2015). The Effectiveness of the Perception About Product, Promotion, and Price To Increase School Image and Loyalty of Parents (Study on Islamic Early Childhood Education Institutions in Semarang). MADANIA, 19(2), 129–148.
Ferdiansyah. (2016). Analisis Pengaruh Citra Merek, Lokasi Dan Promosi Terhadap Keputusan Orang Tua Murid Memilih Jasa Pendidikan MTs Di KKM MTsN Pamulang. INOVASI JURNAL ILMIAH ILMU MANAJEMEN, 3, 21–39.
Husna, M. A. (2020). Sebagian PAUD Tutup Karena Pandemi, HIMPAUDI DIY Beri Dukungan Agar Bertahan. jogja.tribunnews.com
Kartajaya, H. (2006). Hermawan Kartajaya on Marketing Mix. Bandung - PT Mizan Pustaka.
Labaso, S. (2019). Penerapan Marketing Mix sebagai Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan di MAN 1 Yogyakarta. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 289–311. https://doi.org/10.14421/manageria.2018.32-05
Machali, I. (2012). Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) untuk Peningkatan Mutu di SD Muhammadiyah Sapen Yogyakarta.
Machali, I., & Hidayat, A. (2016). The Handbook of Education Management, Teori dan Praktik Pengelolaan Sekolah/Madrasah di Indonesia. In Kencana, Jakarta. Edisi Kedua.
Novita, M. (2017). Sarana dan prasarana yang baik menjadi bagian ujung tombak keberhasilan lembaga pendidikan islam. Nur El-Islam, 4(2), 97–129.
Patiung, D., Alwi, B. M., Magfira, P., Alfiah, N., Salsabila, R., & Alawiyah, T. (2019). Strategi Manajemen Promosi Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik Pada Satuan Paud. NANAEKE: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(2), 129. https://doi.org/10.24252/nananeke.v2i2.11660
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 46 Tahun 2016 Tentang Penataan Linieritas Guru Bersertifikat Pendidik, Pub. L. No. 46 (2016).
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini, 1 (2014).
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini, Pub. L. No. 1679 (2014).
Purvitasari, M. (2013). Strategi Pemasaran SPS Mutiara Hati Dalam Penerimaan Peserta Didik Di Padukuhan Karangmalang Caturtunggal Depok Sleman Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.
Rahayu, N. (2020). Implementasi Strategi Marketing mix dalam pemasaran jasa pendidikan di TK Negeri 2 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(9), 91.
Rahayu, S. (2013). Analisis Strategi Bersaing Dalam Penerimaan Siswa Baru Di Pamulang (Studi Kasus Orang Tua Siswa Pada TK Islam Azkiya). Inovasi JURNAL ILMIAH ILMU MANAJEMEN, 4(2), 13–27.
Rasyid, M. H., Wafa, M. A., & Novianti, L. D. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu Dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik (Studi Kualitatif Deskriptif PAUD Terpadu Sang Pemimpin Banjarmasin). ePrints UNISKA.
Rohmah, Z. A. (2019). Pengaruh Produk Dan Harga Jasa Pendidikan Terhadap Pengambilan Keputusan Memilih Sekolah Di SMK Muhammadiyah 3 Weleri Kendal. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI WALISONGO SEMARANG.
Sholihah, M. (2013). Implementasi Marketing Pendidikan Di Taman Kanak- Kanak (TK) Aisyiyah Ganten, Kerjo, Karanganyar Tahun Ajaran 2017/2018. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Nomor 9).
Sjamsir, H., & Gunarto, B. H. (2017). Implementasi Strategi 7 PS (Marketing Mix) Dalam Membangun Kemitraan Menuju Lembaga Mandiri Di Pendidikan Anak Usia Dini. Manajemen san Supervisi Pendidikan, 1(2), 165–170.
Sumiyati, S., & Nurkhosi’in, N. (2019). Strategi Pencitraan Dan Pemasaran Lembaga Paud. JCE (Journal of Childhood Education), 3(2), 39. https://doi.org/10.30736/jce.v3i1.92
Waluyo, S. E. Y. (2018). Analisa pengaruh lokasi, biaya dan kualitas pendidikan terhadap minat siswa memilih sekolah SMA Muhammadiyah 2 Mojosari di Mojokerto. JEBDEER Journal of Entrepreneurship, Business Development and Economic Educations Research, 1(2), 49–58.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Anwar Sa'dullah, Triyo Supriyatno, Peningkatan Mutu Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikan Isalm Berbasis Sustainable Development Goals Di Yayasan Pendidikan Anak Saleh Kota Malang , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 5 No. 1 (2021): EVALUASI-Edisi Maret
- Farid Fauzi, Ansor Ansor, STUDI EMPIRIS KUALITAS PELAYANAN MELALUI MODEL SERVQUAL (Service Quality) DAN IPA (Important Performance Analysis) PADA MAHASISWA JURUSAN TARBIYAH STAIN GAJAH PUTIH ACEH , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 2 (2019): EVALUASI-Edisi SEPTEMBER
- Rosidin, OPTIMALISASI MANAJEMEN WAKTU MAHASISWA DALAM PERSPEKTIF TAFSIR TARBAWI , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 2 (2024): Evaluasi-Edisi September
- Zaedun Na'im, Relevansi Teknologi Pendidikan dan Mutu Pendidikan , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 2 (2019): EVALUASI-Edisi SEPTEMBER
- Siswoyo Aris Munandar, Rinda Khoirunnisfa, KH Hasyim Asy'ari and the Teacher Code of Ethics: Thought Study KH. Hasyim Asy’ari on Ethics Education and Its Relevance to Modern Education in Indonesia , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 4 No. 1 (2020): Evaluasi- edisi Maret
- Miftachul Ulum, Abdul Mun’im, Erly Juliyani, Pusvyta Sari, EVALUASI PEMBELAJARAN UJIAN AKHIR SEMESTER MATA PELAJARAN BISNIS ONLINE KELAS XII SMK SUNAN DRAJAT LAMONGAN , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 5 No. 1 (2021): EVALUASI-Edisi Maret
- Fitratul Isma, Lailatul Munawwaroh, IMPLEMENTASI MANAJEMEN BERBASIS MADRASAH DALAM PENINGKATAN MUTU MADRASAH (STUDI KASUS DI MI MAARIF GONDOSULI MUNTILAN) , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 1 (2019): EVALUASI-edisi MARET
- Bahar Agus Setiawan, Sofyan Rofi, Antara Recognisi, Rekonstruksi dan Kekhawatiran Hilangnya Indigenousity Pondok Pesantren , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 4 No. 1 (2020): Evaluasi- edisi Maret
- setiawan setiawan, Lailatul Qodariyah, Pengembangan Manajemen Perpustakaan sebagai pusat informasi dan pendidikan di STAIMA Al-Hikam Malang , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 2 (2019): EVALUASI-Edisi SEPTEMBER
- Nanang Gesang Wahyudi, Desain Pesan Pembelajaran di Era Digital , Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 1 (2019): EVALUASI-edisi MARET
You may also start an advanced similarity search for this article.