THE EXISTENCE OF THE SOROGAN METHOD IN THE 21ST CENTURY: ITS EFFECTIVENESS, ROLE, AND RELEVANCE IN MODERN EDUCATION
DOI:

Abstract
The Sorogan method is a traditional learning approach that remains popular and widely implemented in both formal and non-formal educational institutions. Its enduring existence over time demonstrates the uniqueness of this method in terms of adaptability and resilience to changing eras. This study aims to describe the findings of a systematic literature review (SLR) concerning the effectiveness and relevance of the Sorogan method in the context of contemporary Islamic education, explore its role in learning, and provide recommendations for improving education quality. The research employed the SLR method, utilizing data sources from accredited national and international journal articles published within the last ten years, as well as books, academic manuscripts, and other relevant references. The study was conducted systematically through six stages: (1) topic determination, (2) literature search, (3) article selection and reduction, (4) data presentation, (5) analysis and discussion, and (6) conclusion drawing. The results indicate that the Sorogan method remains effective for modern learning when innovation and adjustments are made in line with current developments. Its relevance is still strong in addressing contemporary educational needs, particularly in enhancing learning effectiveness, motivating students, and strengthening the teacher-student relationship. Recommendations to improve the effectiveness of the Sorogan method include: (1) considering students' readiness for learning, (2) integrating it with other relevant teaching methods, (3) utilizing information and communication technology, and (4) encouraging teachers to actively adapt instruction to students' needs.
Keywords: Sorogan Method, Effectiveness and Role, Relevance in Modern Education.
Abstrak
Metode Sorogan merupakan pendekatan pembelajaran tradisional yang tetap populer dan banyak diterapkan di lembaga pendidikan baik formal maupun nonformal. Eksistensinya yang bertahan dari masa ke masa menunjukkan keistimewaan metode ini baik dari segi adaptabilitas maupun pamornya terhadap perubahan zaman. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hasil kajian systematic literature review (SLR) terkait efektivitas dan relevansi metode Sorogan dalam konteks pendidikan Islam kontemporer, mengeksplorasi perannya dalam pembelajaran, serta memberikan rekomendasi untuk peningkatan mutu pendidikan. Metode penelitian yang digunakan adalah SLR dengan sumber data berupa artikel jurnal nasional dan internasional terakreditasi dalam sepuluh tahun terakhir, serta buku, naskah akademik, dan sumber relevan lainnya. Penelitian ini dilakukan secara sistematis melalui enam tahapan; 1) penentuan topik, 2) pencarian literatur, 3) seleksi dan reduksi artikel, 4) penyajian data, 5) analisis dan pembahasan, dan (6) penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan metode Sorogan masih cukup efektif diterapkan dalam pembelajaran modern masa kini dengan diberikan inovasi dan penyesuaian yang berorientasi pada perklembangan zaman. Relevansinya tetap kuat dengan kebutuhan pembelajaran masa kini, khususnya dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran, memotivasi peserta didik, dan mempererat hubungan guru dengan siswa. Rekomendasi untuk meningkatkan efektivitas metode Sorogan meliputi: (1) perhatikan kesiapan belajar siswa dalam penerapan metode ini, (2) pengintegrasian dengan metode pembelajaran lain yang relevan, (3) pemanfaatan teknologi informasi dan komunikasi, serta (4) guru hendaknya berperan aktif dalam menyesuaikan pembelajaran dengan kebutuhan peserta didik.
Kata Kunci: Metode Sorogan, Efektivitas dan Peran, Relevansi pada Pembelajaran Masa Kini
Downloads
References
Abdul Mukhlis. (2017). Sejarah Lembaga-lembaga Pendidikan Islam Nusantara (Telaah tentang Kelembagaan Surau, Meunasah, Pesantren dan Madrasah. Universitas Jambi. https://repository.unja.ac.id
Alfarizi, M., & Zuhdi, M. (2023). Revitalisasi Metode Sorogan dalam Pendidikan Kontemporer. International Journal of Islamic Educational Studies, 1(1), 19–32. https://doi.org/10.21580/ijies.v1i1.11283
Fakhor, S. A. S. M. N. (2019). Efektivitas Penerapan Metode Sorogan dengan Kemampuan Membaca Kitab Safinatun Najah Santri Pondok Pesantren Al-Inaaroh Desa Mertapada Kulon Kecamatan Astanajapura Kabupaten Cirebon”. https://doi.org/10.24235/tarbawi.v4i1.4074
Hilmi Nafis, M. dan A. N. L. M. (2025). Penguatan Literasi Materi Fikih Melalui Metode Sorogan dan Bandongan Kitab Kuning di Pondok Pesantren Tarbiyatul Aitam Karangrandu. Journal of Islamic Elementary Education, 7(Vol. 7 No. 1 (2025): el Bidayah, March 2025). https://doi.org/https://doi.org/10.33367/jiee.v7i1.6957
Hrastinski, S. (2019). What Do We Mean by Blended Learning? TechTrends, 63(5), 564–569. https://doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5
Ibrahim, M. dan A. M. T. (2024). Program Matrikulasi Bahasa Arab pada Pondok Pesantren: Konsep dan Relevansi. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1), 103–124. https://doi.org/10.32832/tawazun.v17i1.16276
Irfan Fauzan & Muslimin. (2018). Efektifitas Metode Sorogan dalam Meningkatkan Minat Belajar Santri…. https://doi.org/10.33367/ji.v8i%601.697
Jabir, M., & Wahyu, W. (2020). Efektivitas Metode Sorogan Terhadap Pembelajaran Nahwu di Pondok Pesantren Raudhatul Mustofah Lilkhairat. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 13-24. https://doi.org/10.24239/albariq.v1i1.2
Jamaludin, D. (2016). Hubungan Antara Kesiapan Belajar Santri dengan Efektivitas Metode Sorogan di Pesantren Al-Fatah Desa Pagelaran Kecamatan Ciomas Kabupaten Bogor. Andragogi, 16 (1), 1-1. https://ejournal.uika bogor.ac.id
Maksum, A. (2015). Model Pendidikan Toleransi di Pesantren Modern dan Salaf. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 3(1), 81-108. https://doi.org/10.15642/jpai.2015.3.1.81-108
Mochammad Mu’izzuddin, J. H. (2019). Implementasi Metode Sorogan dan Bandungan dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Kitab Kuning. Vol. 6, No. 1 https://doi.org/10.32678/geneologipai.v6i1.1942
Murtafiah, N. H. (2021). Efektivitas Penerapan Metode Sorogan Kitab Al Jurumiyah dalam Menigkatkan Kemampuan Membaca Kitab Kuning dalam An Nida (Vol. 1). https://journal.an-nur.ac.id/index.php/jp1
Najah, F. dan A. M. B. (2023). Efektivitas Metode Pembelajaran Sorogan Pada Pembelajaran Hidayatus Shibyan Santri Madrasah Diniyah Kelas 1 Nurul Jadid Blumbang Pragaan Daya Sumenep. https://doi.org/10.57008/jjp.v3i01.408
Nurjanah, L. (2018). Efektivitas Penerapan Metode Sorogan terhadap Kemampuan Membaca Kitab Kuning di Pondok Pesantren al-Hikmah Kedaton Bandar Lampung. https://repository.radenintan.ac.id/4427/
Pane, J. F., Steiner, E. D., Baird, M. D., & Hamilton, L. S. (2015). Continued Progress: Promising Evidence on Personalized Learning. www.rand.org/t/RR1365z2.
Rahmah, A., & Murniati, A. R. (2021). Relevansi Metode Sorogan dalam Pembelajaran Kitab Kuning di Era Digital. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45–58. https://doi.org/10.24042/atjpi.v12i1.8235
Raya, J., (2024), Palangka Raya, K., & Tengah, K. (t.t.). Peran Lembaga Pendidikan Islam dalam Memberdayakan Sumber Daya Manusia yang Berdaya Saing Global. Journal on Education, 07(01), 4976–4984. https://doi.org/10.31004/joe.v7i1.7083
Rosyada, D. (2016). Paradigma Pendidikan Demokratis: Sebuah Model Pelibatan Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 1–24. https://doi.org/10.14421/jpi.2016.51.1-24
Syarifuddin, M. (2020). Sorogan dan Bandongan: Studi Komparatif Metode Tradisional dalam Pendidikan Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 5 (1), 112–124. https://doi.org/10.24853/jpin.v5i1.351
Sufa, A. F. (2014). Efektifitas Metode Pembelajaran Kitab Kuning di Madrasah Diniyah Pondok Pesantrean Al-Mahalli Brajan Wonokromo Pleret Bantul Tahun Ajaran 2013/2015 (Nomor 2). http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2014.5(2).169-186
Suyanto dan Tim. (2025). Kementerian Pendidikan Dasar dan Menengah Republik Indonesia Pembelajaran Mendalam. Yogyakarta. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan Dasar dan Menengah Republik Indonesia.
Tamuri, A. H. (2007). Islamic Education Teachers’ Perception of the Teaching of Akhlaq in Malaysian Secondary Schools. Journal of Moral Education, 36(3), 371–386. https://doi.org/10.1080/03057240701687986
Wakit, A. (2016). Efektivitas Metode Sorogan Berbantuan Tutor Sebaya terhadap Pemahaman Konsep Matematika. 2(1). https://doi.org/10.25134/jes-mat.v2i1.278
Wirayanti, Erna, & Cherawati. (2024). Metode Pendidikan Tradisional Pesantren dalam Membina Akhlak Santri (Studi Pesantren Nahdlatul Ulum Kabupaten Maros). Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10). https://doi.org/10.5281/zenodo.13896925
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mas'ud, M.PI, Tamrin Subagyo, M. Fahmi Arifin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.