REFORMASI PENDIDIKAN ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.32478/ta.v3i2.107Keywords:
Reform, Renewal, Islamic EducationAbstract
Islamic reform movement with all its pattern, whether conservative, reformist, secular, and the fundamentalists have serious implications on the creation of educational reform. Of reform in the education sector would require a strategy and a container for the achievement of reform in Islamic education. This article investigates the weakness and lameness of Islamic education system which has been implemented is caused by several factors , such as an unpreparedness of the Islamic world in preparing the process of precipitation as an alternative system of Islamic education that is dynamic and adaptable toward the demands of the new world, and the inability of the Islamic world in reading and anticipating the world development .
Downloads
References
al-Abrasyi, M. Athiah, Dasar-dasar pokok Pendidikan Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1970.
Ali, A. Mukti, Alam Pikiran Islam Modern di Timur Tengah, Jakarta: Djambatan, 1995.
Asrohah, Hanun, Sejarah Pendidikan Islam, Jakarta : Logos, 1999.
Azra, Azyumardi, Beberapa Persoalan yang dihadapi Pendidikan Islam, pada seminar Pengembangan Peran Pendidikan Islam dan Tradisi Pesantren dalam Modernitas Bangsa, Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Sunan Kalijaga, 1995.
Dawam, Ainurrafiq dan Ahmad Ta'arifin, Manajemen Madrasah Berbasis Pesantren, Jakarta: Liskafarista Putra, 2005.
Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1997.
Ditbinperta, Topik Inti Kurikulum Nasional IAIN Fakultas Tarbiyah, Jakarta: Proyek Pengembangan Pendidikan Tinggi Agama Islam, 1995.
Idi, Abdullah dan Toto Suharto, Revitalisasi Pendidikan Islam, Yogyakarta: Tiara Wacana, 2006.
Langgulung, Hasan, Pendidikan Islam Menghadapi Abad ke-21, Jakarta: al-Husna, 1998.
Ma’arif, A. Syafi’i dkk., Pendidikan Islam di Indonesia, Yogyakarta: PT. Tiara Wacana, 1991.
Ma’arif, A. Syafi’i, Peta Intelektualisme Islam di Indonesia, Bandung: Mizan, 1995.
Mulkhan, Abdul Munir dkk., Rekontruksi Pendidikan dan Tradisi Pesantren Religiusitas IPTEK, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1998.
Nata, Abuddin, Sejarah Pendidikan Klasik dan Pertengahan, Jakarta: Grafindo Persada, 2004.
Nasution, Harun, Pembaharuan dalam Islam, Jakarta : Bulan Bintang, 1982.
Rahman, Fazlur, Islam and Modernity, Transformation of Intellectual Tradition, terj. Ahsin Mohammad, Bandung: Pustaka, 1985.
Saefudin, A.M. dkk., Desekularisasi Pemikiran Landasan Islami, Bandung: Mizan, 1995.
Sasono, Adi dkk., Solusi Islam Atas Problematika Umat, Jakarta: Gema Insani, 1998.
Shiddiqi, Norouzzaman, Metode Ilmu Agama Islam atau Metode Pemahaman Agama Islam menurut Prof. Dr. H.A. Mukti Ali dalam 70 tahun A. Mukti Ali, Agama dan Masyarakat, Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga Press, 1993.
Suharto, Toto. Filsafat Pendidikan Islam, Jogjakarta: Ar-Ruzz. 2006.
Sultan Takdir Alisyahbana, Pemikiran Islam dalam Menghadapi Globalisasi dan Masa Deoan Umat Manusia, Jakarta: Dian Rakyat, 1992.
Tilaar, H.A.R, Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Islam dalam Perspektif Abad 21. Magelang: Tera Indonesia, 1998.
Usa, Muslih dan Aden Wijdan SZ, Pemikiran Islam dalam Peradaban Industrial, Yogyakarta: Aditya Media, 1997.
Tobrani dan Syamsul Arifin, Islam Pluralisme Budaya dan Politik, Yogyakarta: SIPRESS, 1994.
Yunus, Mahmud, Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Mutiara Sumber Widya, 1995.
Zuhairini, Dkk, Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Muzammil Muzammil, PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM (Telaah Relevansi Konsep Pendidikan Dalam Kitab Ta'lim Muta'alim) , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 1 No. 1 (2012): MARET
- Khalimatus Sa’diyah, MEMBUMIKAN ISLAM NUSANTARA MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 1 (2019): MARET
- Akhmad Said, PROBLEMATIKA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH DAN PERGURUAN TINGGI UMUM , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 2 No. 2 (2013): SEPTEMBER
- Yuanda Kusuma, PENDIDIKAN ISLAM DAN TUNTUTAN ZAMAN , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 1 (2014): MARET
- Zaedun Naim, IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN AKTIF, KREATIF, EFEKTIF DAN MENYENANGKAN (PAKEM) BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN PAI , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 2 No. 2 (2013): SEPTEMBER
- Ahsan Muzadi, Siti Mutholingah, INTEGRASI PENDIDIKAN BERWAWASAN LINGKUNGAN HIDUP (GREEN SCHOOL) MELALUI PEMBELAJARAN PAI DI SEKOLAH , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 2 (2019): SEPTEMBER
- A. Qomarudin, PLURALISME DAN MULTIKULTURALISME DALAM PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 2 (2014): SEPTEMBER
- Hilman Wadjdi, MANAJEMEN PENINGKATAN MUTU LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 1 No. 1 (2012): MARET
- Zaedun Na'im, MADRASAH: ANTARA TRADISI DAN TUNTUTAN PERUBAHAN , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 4 No. 1 (2015): MARET
- Handoko Ja’far, PEREMPUAN DALAM MINORITAS PENDIDIKAN , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 4 No. 2 (2015): SEPTEMBER
You may also start an advanced similarity search for this article.