REFORMASI PENDIDIKAN ISLAM

Syamsul Rijal(1*),

(1) Sekolah Tinggi Agama Islam Miftahul Ulum Pamekasan
(*) Corresponding Author

Abstract


Islamic reform movement with all its pattern, whether conservative, reformist, secular, and the fundamentalists have serious implications on the creation of educational reform. Of reform in the education sector would require a strategy and a container for the achievement of reform in Islamic education. This article investigates the weakness and lameness of Islamic education system which has been implemented is caused by several factors , such as an unpreparedness of the Islamic world in preparing the process of precipitation as an alternative system of Islamic education that is dynamic and adaptable toward the demands of the new world, and the inability of the Islamic world in reading and anticipating the world development .


Keywords


Reform , Renewal , Islamic Education

Full Text:

PDF

References


al-Abrasyi, M. Athiah, Dasar-dasar pokok Pendidikan Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1970.

Ali, A. Mukti, Alam Pikiran Islam Modern di Timur Tengah, Jakarta: Djambatan, 1995.

Asrohah, Hanun, Sejarah Pendidikan Islam, Jakarta : Logos, 1999.

Azra, Azyumardi, Beberapa Persoalan yang dihadapi Pendidikan Islam, pada seminar Pengembangan Peran Pendidikan Islam dan Tradisi Pesantren dalam Modernitas Bangsa, Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah IAIN Sunan Kalijaga, 1995.

Dawam, Ainurrafiq dan Ahmad Ta'arifin, Manajemen Madrasah Berbasis Pesantren, Jakarta: Liskafarista Putra, 2005.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1997.

Ditbinperta, Topik Inti Kurikulum Nasional IAIN Fakultas Tarbiyah, Jakarta: Proyek Pengembangan Pendidikan Tinggi Agama Islam, 1995.

Idi, Abdullah dan Toto Suharto, Revitalisasi Pendidikan Islam, Yogyakarta: Tiara Wacana, 2006.

Langgulung, Hasan, Pendidikan Islam Menghadapi Abad ke-21, Jakarta: al-Husna, 1998.

Maarif, A. Syafii dkk., Pendidikan Islam di Indonesia, Yogyakarta: PT. Tiara Wacana, 1991.

Maarif, A. Syafii, Peta Intelektualisme Islam di Indonesia, Bandung: Mizan, 1995.

Mulkhan, Abdul Munir dkk., Rekontruksi Pendidikan dan Tradisi Pesantren Religiusitas IPTEK, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1998.

Nata, Abuddin, Sejarah Pendidikan Klasik dan Pertengahan, Jakarta: Grafindo Persada, 2004.

Nasution, Harun, Pembaharuan dalam Islam, Jakarta : Bulan Bintang, 1982.

Rahman, Fazlur, Islam and Modernity, Transformation of Intellectual Tradition, terj. Ahsin Mohammad, Bandung: Pustaka, 1985.

Saefudin, A.M. dkk., Desekularisasi Pemikiran Landasan Islami, Bandung: Mizan, 1995.

Sasono, Adi dkk., Solusi Islam Atas Problematika Umat, Jakarta: Gema Insani, 1998.

Shiddiqi, Norouzzaman, Metode Ilmu Agama Islam atau Metode Pemahaman Agama Islam menurut Prof. Dr. H.A. Mukti Ali dalam 70 tahun A. Mukti Ali, Agama dan Masyarakat, Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga Press, 1993.

Suharto, Toto. Filsafat Pendidikan Islam, Jogjakarta: Ar-Ruzz. 2006.

Sultan Takdir Alisyahbana, Pemikiran Islam dalam Menghadapi Globalisasi dan Masa Deoan Umat Manusia, Jakarta: Dian Rakyat, 1992.

Tilaar, H.A.R, Beberapa Agenda Reformasi Pendidikan Islam dalam Perspektif Abad 21. Magelang: Tera Indonesia, 1998.

Usa, Muslih dan Aden Wijdan SZ, Pemikiran Islam dalam Peradaban Industrial, Yogyakarta: Aditya Media, 1997.

Tobrani dan Syamsul Arifin, Islam Pluralisme Budaya dan Politik, Yogyakarta: SIPRESS, 1994.

Yunus, Mahmud, Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: Mutiara Sumber Widya, 1995.

Zuhairini, Dkk, Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 1992.


Article metrics

Abstract views : 177 | views : 143


DOI: http://dx.doi.org/10.32478/ta.v3i2.107

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 journal TA'LIMUNA



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.