Pengelolaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Masa Rasulullah dan Masa Modern

DOI:

https://doi.org/10.32478/talimuna.v11i02.1004

Authors

  • Elsa Lady Aulia Universitas PGRI Yogyakarta -  Indonesia
  • Fahruddin Fahruddin Universitas PGRI Yogyakarta -  Indonesia

Keywords:

Management of Islamic Education Rasulullah SAW Modern.

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to identify how to analyze Islamic learning management during the time of the Prophet Muhammad, to identify how to analyze Islamic learning management in the modern era, and to identify comparative analysis of Islamic learning management at the time of the Prophet Muhammad. SAW as well as in this modern era. Based on the results of the research, it can be seen that from the author's analysis of the management of Islamic learning at the time of the Prophet Muhammad, it can be concluded from planning that has a fundamental character for the learning objectives of these friends and the people only. It is a moral medicine, and it is a learning vision. inside it. Organizing, at the time of the Prophet Muhammad SAW, the organization that became Dicala's strength was the mandate and enthusiasm in carrying out the mandate given to his friends (application), at the time of Rasulullah SAW, the application was tried in the learning process was a reliable effort and effort without neighing supervision (supervision) during the supervision of the Messenger of Allah.

 

Keywords: management, Islamic learning, Rasulullah SAW era, modern era.

 

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi bagaimana menganalisis manajemen pembelajaran Islam pada masa Nabi Muhammad, untuk mengidentifikasi bagaimana menganalisis manajemen pembelajaran Islam di era modern, dan untuk mengidentifikasi analisis komparatif manajemen pembelajaran Islam pada masa Nabi. Muhammad. SAW maupun di era modern ini. Berdasarkan hasil penelitian dapat diketahui bahwa dari analisis penulis tentang pengelolaan pembelajaran Islam pada masa Nabi Muhammad SAW, dapat disimpulkan dari perencanaan yang bersifat fundamental untuk tujuan pembelajaran para sahabat ini dan orang-orangnya saja. Ini adalah obat moral, dan itu adalah visi pembelajaran. di dalamnya. Berorganisasi Pada masa Nabi Muhammad SAW, organisasi yang menjadi kekuatan Dicala adalah amanah dan semangat dalam menjalankan amanah yang diberikan kepada para sahabat (aplikasi), pada masa Rasulullah SAW aplikasi dicoba dalam proses pembelajaran. merupakan ikhtiar dan ikhtiar yang dapat diandalkan tanpa harus melingkupi pengawasan (pengawasan) selama pengawasan Rasulullah.

 

Kata Kunci: pengelolaan, pembelajaran PAI, masa Rasulullah, masa modern

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aktivitas, D., & Nabi, D. (2021). Konseling Islam : Menelusuri Akar Praktik Konseling Dalam
Aktivitas Dakwah Nabi Muhammad. Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 18(2), 108–
126. https://doi.org/10.14421/hisbah.2021.182-02
Arianto, D. (2020). Sejarah Pendidikan Islam Pada Masa Rasulullah. Kajian Ilmu Pendidikan T a
r b i y a t u l M i s b a H, 3(1), 214–227.
https://jurnal.stitmugu.ac.id/index.php/pai/article/view/88
B, C. (2013). Pendidikan Islam Masa Rasulullah Saw. Jurnal Diskursus Islam, 1(3), 421–436.
https://doi.org/https://doi.org/10.24252/jdi.v1i3.6639
Dahlan, M. (2018). Nabi Muhammad SAW. (Pemimpin Agama dan Kepala Pemerintahan).
Rihlah Jurnal Sejarah Dan Kebudayaan, 6(2), 184.
https://doi.org/10.24252/rihlah.v6i2.6912
Fahruddin, H. A. N. (2022). Proxy WAR Dalam Konflik Yaman. Pendidikan Dan Sejarah,
18(1), 1–12.
Hafiddin, H. (2015). Pendidikan Islam pada Masa Rasulullah. Jurnal Tarbiya, 1(1), 17–30.
https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/jurnal-tarbiya/article/view/135/pdf_2
Hidayat, R., & Suwanto, S. (2020). Membumikan Etika Politik Islam Nabi Muhammad SAW
Periode Madinah dalam Konteks Perpolitikan Indonesia. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban
Islam), 3(2), 124. https://doi.org/10.30829/juspi.v3i2.4469
Husin, G. I. (2018). Pemikiran Tentang Sistem Dan Kelembagaan Pendidikan Islam Di Masa
Rasulullah Pada Periode Mekkah Dan Periode Madinah. Al Qalam: Jurnal Ilmiah
Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 11(24), 69–88. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.11
Khairil, M., & Pendidikan, S. (2015). Muhammad Khairil / Strategi Pendidikan. Studi Islam
Panca Wahana, 10(2), 88–121.
http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/pwahana/article/view/2695
Khoiruddin, M. A. (2016). Agama dan Kebudayaan Tinjauan Studi Islam. Tribakti, Jurnal
Pemikiran Keislaman, 26(1), 118–134.
https://doi.org/https://doi.org/10.33367/tribakti.v26i1.206
Khoiruddin, M. A. (2018). Memahami Islam dalam Perspektif Filosofis. Jurnal Pemikiran
Keislaman, 29(1), 51–65. https://doi.org/10.33367/tribakti.v29i1.565
Lukman Muhammad, Awaluddin Nasution, N. B. (2019). Revolusi Islam terhadap Kondisi
Sosial Masyarakat Arab. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 3(1), 25.
https://doi.org/10.30829/juspi.v3i1.3801
Muhammad, Y. (2019). Islam Dan Solidaritas Sosial: Perkembangan Masyarakat Islam Periode
Madinah. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 7(1), 31.
https://doi.org/10.37064/jpm.v7i1.5607
Sada, heru juabdin. (2016). Manusia Dalam Perspektif Islam. Pendidikan Islam, 7(1), 131–133.
https://doi.org/https://doi.org/10.24042/atjpi.v7i1.1498
Sanuni, A. (2017). Pengantar Ilmu Ilmu Sejarah. IEEE International Conference on Acoustics,
Speech, and Signal Processing (ICASSP) 2017, 41(2), 84–93.
Sidik Ahmad, M. A. (2019). Manajemen Pendidikan Islam Pada Masa Rasulullah SAW Dan
Pada Masa Modern. Jurnal Sakinah, 1(1), 17–30.
https://doi.org/https://doi.org/10.2564/js.v1i1.11
Supriatna, E. (2019a). Islam dan Ilmu Pengetahuan. Jurnal Soshum Insentif, 2(1), 128–135.
https://doi.org/10.36787/jsi.v2i1.106
Supriatna, E. (2019b). Islam dan Kebudayaan (Tinjauan Penetrasi Budaya Antara Ajaran Islam
dan Budaya Lokal/Daerah). Jurnal Soshum Insentif, 2(2), 282–287.
https://doi.org/https://doi.org/10.36787/jsi.v2i2.178
Suriadi. (2017). Pembinaan Pendidikan Islam Masa Rasulullah SAW. Pendidikan Islam,
110265(02), 110493. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29240/bjpi.v2i2.263
Suriadi, A. (2019). Akulturasi Budaya Dalam Tradisi Maulid Nabi Muhammad di Nusantara.
Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 17(1), 177.
https://doi.org/10.18592/khazanah.v16i2.2324
Thohir, D. A. (2014). Sirah Nabawiyah - Ajid Thohir.pdf (p. 252).
http://digilib.uinsgd.ac.id/4233/1/Sirah Nabawiyah - Ajid Thohir.pdf
Wahidin Unang, A. S. (2018). Media Pendidikan Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Edukasi
Islam, Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 652–671.
https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30868/ei.v7i01.222
Yamin, M. (2017). Peradaban Islam Pada Masa Nabi Muhammad Saw. STAI AL-Hikmah Medan,
3(1), 116–118. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/705/516

Downloads

Published

2022-10-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pengelolaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Masa Rasulullah dan Masa Modern. (2022). TA’LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 97-107. https://doi.org/10.32478/talimuna.v11i02.1004

Similar Articles

51-60 of 70

You may also start an advanced similarity search for this article.