METODE HIWAR DALAM PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF AL GHAZALI

DOI:

https://doi.org/10.32478/talimuna.v12i1.1341

Authors

  • Mohammad Faizin Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya -  Indonesia
  • Yahya Aziz Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya -  Indonesia
  • Nurul Hanifah Putri Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya -  Indonesia
  • Azzahra Ulil Albab Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya -  Indonesia

Keywords:

Al Ghazali, islamic education, hiwar

Abstract

Abstract: This research aims to describe and clarify clearly how the interaction of the two components of education, namely educators and students, in the form of dialogue in Islamic education from al-Ghazali's perspective. Research results state that Islamic education is very important because it is the main reference for a person's life from birth to death. According to al-Ghazali, a child's success is determined by the strength of his or her parents and teachers. The emphasis on educators' impact on students is due to this. One of his discoveries on the educational side is the concept of educational interaction in teaching activities between educators and students; this is similar to one of the well-known Islamic educational methods, namely hiwar, or dialogue. This discussion of knowledge or education must be conducted with the full understanding that the speaker's goals include both educating and guiding his or her listener toward maturity.

 

Keywords:  Al Ghazali, islamic education, hiwar

 

Abstrak: Riset ini ditujukan guna menguraikan dan memaparkan secara jelas interaksi dua komponen pendidikan.yakni pendidik dan anak didik berbentuk dialog dalam edukasi islam perspektif al.Ghazali. Pengerjaan riset dilakukan melalui pencarian data jadi dari penelusuran dengan media internet. Hasil riset menyatakan edukasi Islam teramat penting karena menjadi acuan utama bagi kehidupan seseorang sejak dia lahir hingga wafat. Bagi al.Ghazali, seorang anak itu tergantung atas bagaimana daya orang tua serta pengajarnya. Dimana ini menjadi penyebab penitikberatan pengaruh pendidik atas anak didik. Satu di antara yang ada atas penemuannya di sisi pendidikan ialah konsep educational interaction dalam aktivitas pengajaran antara pendidik dan anak didik, dan ini serupa dengan satu di antara sejumlah metode edukasi Islam terkenal yakni hiwar atau dialog. Dialog berisi ilmu atau edukasi ini mesti dilakukan dengan kesadaran penuh bahwa dia bermaksud mendidik juga membimbing kawan bicaranya pada maturitas.

 

Keywords:  Al Ghazali, edukasi Islam, hiwar

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Amin, Muhammad N., & A.Z. (2022). Konsep Jiwa Menurut Al-Ghazali dan Relevansinya dalam Pendidikan Islam. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(3), 1926-1933. http://dx.doi.org/10.36418/syntax-literate.v7i3.6456

Anhar, H. (2013). Interaksi Edukatif Menurut Pemikiran Al-Ghazali. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 13(1), 28-41. http://dx.doi.org/10.22373/jiif.v13i1.570

Indriyanti, T., Siregar, K. I., & Lubis, Z. (2015). Etika interaksi guru dan murid menurut perspektif Imam Al Ghazali. Jurnal Studi Al-Qur'an, 11(2), 129-144. https://doi.org/10.21009/jsq.011.2.03

Lubis, R. R. (2022). Proses Pembelajaran Melalui Interaksi Edukatif Dalam Pendidikan Islam. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 16(1), 18-33. https://doi.org/10.51672/alfikru.v15i1.86

Mukromin. (2019). Pemikiran Imam al-Ghazali Dalam Pendidikan Islam Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 33-42. https://doi.org/https://doi.org/10.32699/paramurobi.v2i1.814

Putra, A. A. (2016). Konsep Pendidikan Agama Islam Perspektif Imam Al-Ghazali. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 41-54. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).617

Qodim, H. (2022). Metode Pendidikan Akhlakul Karimah Anak Menurut Imam Al-Ghazali. Syifa al-Qulub, 6(2), 180-188. https://doi.org/10.15575/saq.16557

Rahmadi. (2017). Konsep Guru Dan Murid Menurut Ulama Abad Pertengahan (Komparasi Antara Al-Mawardi Dan Al-Ghazali). Khazanah: Jurnal Studi Islam dan Humaniora, 14(2), 172-194. https://doi.org/10.18592/khazanah.v14i2.1561

Rudin Syafaat, Rahmi Dewanti, A. B. M., & S. R. (2022). Pendidikan Profetik dalam Kitab Arba’in Nawawiyah (Telaah Hadits Pertama, Kedua, dan Kesebelas). Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 8(4), 1227-1236. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v8i4.348

Suban, A. (2020). Konsep Pendidikan Islam Perspektif Al-Ghazali. Idaarah, 4(1), 87-99. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i1.13760

Supardi, D., & Ghofar, A. (2017). Konsep Pendidikan Moral Imam Al-Ghazali Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Agama Islam Di Indonesia. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2). https://doi.org/10.24235/tarbawi.v1i2.1235

Suryadarma Yoke, A. H. H. (2015). Pendidikan akhlak menurut imam Al-Ghazali." At-Ta'dib, 10(2), 361-381. http://dx.doi.org/10.21111/at-tadib.v10i2.460

Syaifudin, R. (2013). Epistemologi Pendidikan Islam dalam Kacamata Al-Ghazali dan Fazlur Rahman. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 8(2), 323-346. https://doi.org/10.21274/epis.2013.8.2.323-346

Downloads

Published

2023-04-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

METODE HIWAR DALAM PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF AL GHAZALI. (2023). TA’LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 52-60. https://doi.org/10.32478/talimuna.v12i1.1341

Similar Articles

31-40 of 127

You may also start an advanced similarity search for this article.