ANALISIS MATERI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SMA/SMK KELAS XI BAB ADAB MENGGUNAKAN MEDIA SOSIAL
Analysis of Islamic Religious Education Materials for High School/Vocational School Grade XI Chapter Adab Using Social Media
DOI:

Abstract
This study aims to analyze the material Adab in Using Social Media in the Islamic Religious Education (PAI) textbook for Grade XI Senior/Vocational High School under the Merdeka Curriculum. The method used is a literature review by examining relevant primary and secondary sources. The analysis reveals that the material contains core Islamic values such as honesty, courtesy, verification, and social responsibility. These values are presented in a communicative and accessible language, making them relevant to students in the digital era. The material contributes to shaping Islamic character; however, several shortcomings remain, such as the lack of real-life case studies, limited integration with modern digital literacy, and the absence of practical guidelines and engaging visual media. Therefore, future textbook development should be directed toward being more applicative, interactive, and contextual with teenagers’ digital lives. This study emphasizes the importance of integrating Islamic values and digital literacy to foster a wise, ethical, and responsible young generation in using social media.
Penelitian ini bertujuan menganalisis materi Adab Menggunakan Media Sosial dalam buku teks Pendidikan Agama Islam (PAI) SMA/SMK Kelas XI Kurikulum Merdeka. Metode yang digunakan adalah studi pustaka dengan menelaah sumber primer dan sekunder yang relevan. Hasil analisis menunjukkan bahwa materi PAI memuat nilai-nilai inti Islam seperti kejujuran, sopan santun, tabayyun, dan tanggung jawab sosial. Nilai-nilai tersebut disajikan dengan bahasa komunikatif dan mudah dipahami sehingga relevan bagi peserta didik di era digital. Materi ini berkontribusi dalam pembentukan karakter Islami, namun masih ditemukan beberapa kekurangan, seperti minimnya contoh kasus aktual, keterbatasan integrasi dengan literasi digital modern, serta belum ada pedoman praktis dan media visual yang menarik. Oleh karena itu, pengembangan buku ajar di masa mendatang perlu diarahkan agar lebih aplikatif, interaktif, dan kontekstual dengan kehidupan digital remaja. Penelitian ini menegaskan pentingnya integrasi nilai-nilai Islam dan literasi digital untuk membentuk generasi muda yang bijak, beretika, dan bertanggung jawab dalam menggunakan media sosial.
Kata Kunci : Adab; Analisis Materi; Pendidikan Agama Islam; Media Sosial.
Downloads
References
Afifah, N. (2024). Urgensi Pendidikan Karakter Islami Pada Usia Remaja Di Era Digital. Sanaamul Quran: Jurnal Wawasan Keislaman, 5(1).
Al Hidayah, B. C. R. S., Yaqinah, S. N., & Hasbi, U. H. (2025). Penggunaan Media Sosial dan Perubahan Perilaku Sosial Remaja. Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan dan Inovator Pendidikan, 11(1), 57–70. https://doi.org/10.29408/jhm.v11i1.29179
Amihardja, S., Kurnia, N., & Monggilo, Z. M. Z. (2022). Lentera Literasi Digital Indonesia: Panduan Literasi Digital Kaum Muda Indonesia Timur. Tiga Serenada.
Chanra, H. (2024). Dampak penggunaan media sosial terhadap kehidupan remaja. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 7(1), 13–24.
Fitrialis, R., Elsani, D., Rahmadani, T., Vania, N. R., Riau, M., Riau, M., Riau, U. M., Akuntansi, J., Riau, U. M., Akuntansi, J., Riau, U. M., Akuntansi, J., Riau, U. M., Akuntansi, J., & Akuntansi, J. (2024). Dampak Negatif Media Sosial Terhadap Remaja. 3(2).
Mauludi, S. (2020). Socrates Cafe-Bijak, Kritis & Inspiratif Seputar Dunia & Masyarakat Digital. Elex Media Komputindo.
Mutmainah, H., & Arifin, S. (2021). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Aktif dan Kreatif di Madrasah Aliyah Darul Ulum Banyuanyar Kecamatan Palengaan Kabupaten Pamekasan. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 10(2), 2039–2056.
Novita, N. N. I. (2023). Penguatan Etika Digital Melalui Materi “Adab Menggunakan Media Sosial” Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik Menghadapi Era Society 5.0. Journal of Education and Learning Sciences, 3(1), 80. https://doi.org/10.56404/jels.v3i1.45
Rizkiyah, S., Rizqin, I. Z., & Putri, M. A. B. (2024). Implikasi Penggunaan Platform Media Sosial dalam Pendidikan Agama. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam dan Isu-Isu Sosial, 22(1), 72–86.
Salisah, S. K., Darmiyanti, A., & Arifudin, Y. F. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Era Digital: Tinjauan Literatur. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 36.
Saputra, M. I., & Syahputra, M. C. (2021). Penanaman paham literasi digital dalam pembelajaran pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 360–365.
Sulthon, S. M. (2025). Model Pembelajaran PAI Berbasis Proyek (Project Based Learning) Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Sma Muhammadiyah 1 Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 17–28.
Ulum, A. B., Rozi, S., & Rohmad, M. A. (2023). Penyimpangan Nilai-Nilai Islam Dalam Bermedia Sosial Siswa Sekolah Menengah Pertama ( Studi Siswa SMPN 1 Kota Mojokerto ). Journal Of Global Humanistic Studies, 1(1), 6.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nyimas Nurul Afifah, Nur Dwi Kartika, Titin Sartika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.