NILAI-NILAI PENDIDIKAN AKHLAK DALAM KISAH UWAIS AL-QARNI PERSPEKTIF SHAHIH MUSLIM NOMOR 2542
Values of Moral Education in the Story of Uwais al-Qarni from the Perspective of Sahih Muslim Number 2542
DOI:
https://doi.org/10.32478/awm9sx87
Keywords:
Nilai-Nilai Pendidikan, Pendidikan Akhlak , Shahih Muslim, Uwais Al QarniAbstract
The issue of moral education remains a priority. This is especially true when we consider the current decline in the morals of Muslims, such as the disharmony between children and parents. To address this issue, this article aims to examine the values of moral education in the story of Uwais al-Qarni in Sahih Muslim Hadith Number 2542. In Islamic education, the story method has been proven to stimulate individuals to improve their moral character. This article is written using a qualitative approach and literature study. The data sources are Hadith books and other literature relevant to the theme of the article. This article shows that the story of Uwais is not just a classic spiritual narrative, but a reflective mirror that offers profound relevance to contemporary Islamic education. The moral values of Uwais that can be emulated by the younger generation of Muslims include: birrul walidain, patience, gratitude, zuhud, wara', and qana'ah.
Persoalan pendidikan akhlak masih menjadi isu yang harus diutamakan. Terlebih jika melihat kemerosotan akhlak umat muslim saat ini, seperti disharmoni anak dan orang tua. Untuk menanggulangi persoalan tersebut, artikel ini bertujuan menelaah nilai-nilai pendidikan akhlak dalam kisah Uwais al-Qarni dalam Hadis Shahih Muslim Nomor 2542. Dalam pendidikan Islam, metode kisah terbukti dapat memberikan stimulasi kepada seseorang untuk meningkatkan kualitas akhlaknya. Artikel ini disusun dengan pendekatan kualitatif dan jenis studi pustaka. Sumber data berupa kitab Hadis dan literatur lain yang relevan dengan tema artikel. Artikel ini menunjukkan bahwa kisah Uwais bukan sekedar narasi spiritual klasik, melainkan sebuah cermin reflektif yang menawarkan relevansi mendalam terhadap pendidikan Islam kontemporer. Nilai-nilai akhlak Uwais yang dapat diteladani oleh generasi muda muslim antara lain: birrul walidain, sabar, syukur, zuhud, wara’ dan qana’ah.
Kata Kunci : Nilai-Nilai Pendidikan; Pendidikan Akhlak; Shahih Muslim; Uwais Al-Qarni.
Downloads
References
Abdullah, M. A. (2020). Antara Al-Ghazali Dan Kant: Filsafat Etika Islam (Pertama). Mizan.
Akmir, & Ramadhan, M. (2022). Pembinaan Akhlak Para Pelajar Untuk Mengantisipasi Degradasi Moral Di Kalangan Generasi Muda. Jurnal Ushuluddin Adab dan Dakwah, 5, 53–63.
Al Hujjaj, I. A. H. M. (2017). Shahih Muslim. Maktabah Assyuruq Addauliyyah.
Ali Mustofa, & Ika Khoirunni’mah. (2020). Kegiatan Jam’iyah Shalawat Solusi Pembentukan Akhlakul Karimah Remaja di Jatirejo Diwek Jombang. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 97–120. https://doi.org/10.37286/ojs.v6i2.76
Anisah, H. U. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Zahir Publishing.
Anwar, S., & Salim, A. (2019). Pendidikan Islam dalam Membangun Karakter Bangsa di Era Milenial. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 233. https://doi.org/10.24042/atjpi.v9i2.3628
Azizah, R. (2020). Konsep Wara’ Menurut Pandangan Syaikh Az-Zarnuji Dalam Kitab Ta’limul Muta’allim Serta Relevansinya Terhadap Pendidikan Modern. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Fikri, S. (2025). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Perspektif Jalaluddin Rumi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
Hidayat, A., Luthfiyah, R., & Choirunniam, M. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Pada Generasi Islam Milenial. Jurnal Tarbawi Stai Al Fithrah, 9(1), 59–81.
Hijriyah. (2024). Relevansi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Washoya Al-Abaa’ Lil Abna’ Karya Syaikh Muhammad Syakir Terhadap Pendidikan Akhlak Konstektual Di Era Modern (Issue 21502300394). Universitas Sultan Agung Semarang.
Hikam, W. A., Utama, I. I., Arifin, M., Maharani, E. P., Nugroho, F., & Karami, A. F. (2025). Terhadap Orang Tua Untuk Gen Z Melalui Animasi 3d Uwais Al-Qarni. Jurnal Desain Komunikasi Visual, 8(2), 15–27.
Iqbal, M., Panjaitan, A. Y., Helvirianti, E., Nurhayati, & Ritonga, Q. S. P. (2024). Relevansi Pendidikan Karakter Dalam Konteks Pendidikan Islam: Membangun Generasi Berkarakter Islami. Indonesian Research Journal on Education, 4, 13–22.
Jempa, N. (2017). Nilai- Nilai Agama Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 101–112.
Khairunnisa, Lestari, S. D., Sari, W., & Yusriyah. (2025). Pendidikan Akhlak Dalam Persepektif Q.S. Al-Baqarah Ayat 83. Jurnal Terapan Hukum Islam Dan Kajian Filsafat Syariah, 2(2), 202–215.
Komariah, I. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Kisah Uwais Alqarni (Telaah Hadits Riwayat Muslim). 1–69.
Lalo, K. (2018). Menciptakan Generasi Milenial Berkarakter Dengan Pendidikan Karakter Guna Menyongsong Era Globalisasi. Jurnal Ilmu Kepolisian, 12.
Luthfi. (2025). Uwais Al-Qarni Dalam Perspektif Pendidikan Islam : Model Keteladanan Spiritual Dan Etika Sosial Bagi Generasi. Jurnal Metrum, 3(1), 26–39.
Meldi, S., Azwar, A. J., & Ilyas, D. (2025). Konsep Qana’ah Perspektif Hamka Dalam Mengatasi Stres Di Era Milenial. Journal of Religion and Social Community, 1(3), 160–168.
Muhammad, H. N. I., Shidiq, N., & Fuadi, S. I. (2025). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Al-Usfuriyyah Karya Syaikh Muhammad Bin Abu Bakar Al-Usfuri. Islamic Education Journal, 2(November 2024), 58–67.
Mulyadi, Syihabuddin, Sauri, S., & Hidayat, M. (2020). Implementasi Integrated Curriculum Dalam Penguatan Pendidikan Akhlak Di Era Milenial. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532.
Munawwaroh, A. (2019). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 141. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363
Munawwir, A. W. (1997). Kamus Al-Munawwir: Indonesia-Arab (p. 1118).
Mustofa, L. (2025). Relevansi Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Jalaluddin Rumi Dalam Buku Fihi Ma Fihi Terhadap Pendidikan Akhlak Kontemporer. Universitas Negeri Malang.
Nur Lailiyah, L. (2020). Nilai- Nilai Akhlak Dalam Kisah Oleh : Lucki Nur Lailiyah Nilai- Nilai Akhlak Dalam Kisah Uwais Al- Qarni. Thesis, 114.
Pramudita, N. S., Nurjanah, Rahma, N. P., Pratama, M. R., & Abdullah, D. B. A. P. (2024). Implikasi Pendidikan Karakter Dalam Kisah Uwais Al – Qorni : Sejarah Pendidikan Islam Bagi Generasi Millennial. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(3), 705–720. https://doi.org/10.46773/muaddib.v6i3.1205
Rahayu, R. R., Almusyamsi, F. Y., Mawardi, & Zulyatmi, Y. A. (2023). Relasi Kuasa Terhadap Perempuan Yastrib Dan Tokoh Salman Dalam Film Uwais Al Qarni Karya Akbar Tahvilian (Kajian Hegemoni Foucault). Az-Zahra: Journal of Gender and Family Studies, 3(2), 46–60.
Rambe, U. K. (20 C.E.). Konsep Dan Sistem Nilai Perspektif Agama-Agama Besar Di Dunia. Al-Hikmah2, 2(1), 93–95.
Rosi, F. F., & Asyihabi, N. H. (2024). Birrul Walidayn: Studi Komparatif Penafsiran Surah Al Isra’ ayat 23-24 Perspektif Ibnu Kathir dan M. Quraish Shihab. Journal of Islamic Scriptures in Non-Arabic Societies, 1(1), 1–12.
Suhaimi. (2015). Kandungan Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Bidayah Al-Hidayah. Jurnal Tadris, 10(2), 284–285.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Atho’illah, Johan Indrus Tofaynuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Khoirul Mudawinun Nisa’, PENGARUH PEMIKIRAN PENDIDIKAN QASIM AMIN PADA PROPONEN FEMININ , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 1 (2014): MARET
- Maulana Fatih Falahuddin, Umi Salamah, Siti Mutholingah, Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Melalui Program Syarat Kecakapan Ubudiyah (SKU) di SMPI Almaarif 01 Singosari Malang , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 2 (2024): SEPTEMBER
- Moh. Nailul Muna, MENDIALOGKAN LEGITIMASI NIKAH SIRRI DALAM RANAH TEOLOGIS DAN YURIDIS (Interpretasi Hadits Larangan Nikah Sirri Dalam Perspektif Antropologi) , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 7 No. 1 (2018): MARET
- Ulil Hidayah, LAKU TASAWUF ORANG TUA UNTUK PENCAPAIAN KECERDASAN MORAL DAN SPIRITUAL ANAK , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 9 No. 2 (2020): SEPTEMBER
- Siti Mutholingah, A. Qomarudin, Hubungan Psikologi, Tasawuf dan Pendidikan Agama Islam , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 11 No. 2 (2022): SEPTEMBER
- Arofatul Muawanah, METODE LEARNING BY DOING DALAM HADIS NABI , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 12 No. 1 (2023): MARET
- Mohammad Faizin, Yahya Aziz, Nurul Hanifah Putri, Azzahra Ulil Albab, METODE HIWAR DALAM PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF AL GHAZALI , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 12 No. 1 (2023): MARET
- Damanhuri Damanhuri, HADIS AL-FITRAH DALAM PENELITIAN SIMULTAN , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 2 (2014): SEPTEMBER
- Muh Rifqal Kaylafayza Rizky, Moh Faizin, Sita Rahmasari, Wahyu Adi Saputra, KONSEP PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF IBNU SINA , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 12 No. 1 (2023): MARET
- Sigit Dwi Laksana, Lilis Sumaryanti, HUBUNGAN NILAI-NILAI AGAMA ISLAM DENGAN KEBIASAAN POLA HIDUP SEHAT , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 12 No. 2 (2023): SEPTEMBER
You may also start an advanced similarity search for this article.





