Students' Perceptions of Online Learning on Social Interaction/Persepsi Mahasiswa pada Pembelajaran Online terhadap Interaksi

DOI:

https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v3i2.527

Authors

Keywords:

student perceptions, online learning, social interaction

Abstract

This article aims to describe students' perceptions of online learning on social interaction. The method used is descriptive qualitative with observation instruments, online surveys, group discussion forums with the research subjects of the 2018 class of PGMI students STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang, Indonesia. The results of the study show that online learning on campus online learning is integrated with SIAKAD and other applications such as google classroom, WhatsApp, Zoom, Jitsi, google meet, etc. for teleconferencing during student presentations and discussions. Students are able to take online lectures well. The student's perspective on online lectures runs quite well despite some obstacles including internet connection, some materials are difficult to understand because they are only given assignments and discussions are carried out through siakad. The impact of online learning on social interactions, among others, is that communication and learning can run well and be flexible, there is miscommunication, and some have difficulty understanding the material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afandi, M., & Dkk. (2013). Model dan metode pembelajaran di sekolah. Semarang: UNISSULA PRESS.

Andrianto Pangondian, R., Insap Santosa, P., & Nugroho, E. (2019). Faktor - Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0. SAINTEKS 2019.

Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19. Info Singkat;Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis.

Belawati, T. (2020). Pembelajaran Online. Banten: Universitas Terbuka.

Cepi Riyana. (2015). Konsep Pembelajaran Online. In Modul Pembelajaran Universitas Terbuka Tangerang Selatan.

Erman. (2008). Model Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Kompetensi Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Budaya.

Faizah, Rahma, U., & Dara, Y. P. (2017). Psikologi Pendidikan Aplikasi Teori di Indonesia. Malang: UB Press.

Hafid, H. A. (2011). Sumber dan Media Pembelajaran. Jurnal Sulesana.

Hanafy, M. S. (2014). KONSEP BELAJAR DAN PEMBELAJARAN. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5

Kuntarto, Eko dan Asyhar, R. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Blended Learning pada Aspek Learning Design dengan Platform Media Sosial Online sebagai Pendukung Perkuliahan Mahasiswa. Jurnal Pembelajaran Inovatif.

Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan tinggi. Journal Indonesian Language Education and Literature.

Moore, M. . (1989). Three types of interaction. American Journal of Distance Education, 3(2), 1–7.

Muyassarah, M. I. (2015). Teori Tentang Belajar dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab - UM.

Nurtanto, M. (n.d.). MENGEMBANGKAN KOMPETENSI PROFESIONALISME GURU DALAM MENYIAPKAN PEMBELAJARAN YANG BERMUTU. (10), 553–565.

Pujiasih, E. (2020). MEMBANGUN GENERASI EMAS DENGAN VARIASI PEMBELAJARAN ONLINE DI MASA PANDEMI COVID-19. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru. https://doi.org/10.51169/ideguru.v5i1.136

Pujiasih, E., & Bantul, S. M. A. N. (2020). Membangun Generasi Emas Dengan Variasi Pembelajaran Online Di Masa Pandemi Covid-19 Building a Golden Generation By Applying Various Online Learning in the Pandemic of Covid-19. Ideguru : Jurnal Karya Ilmiah Guru.

Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Choi, C. H., & Putri, R. S. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling.

Rachmawati, T., & Daryanto. (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta: Gava Media.

Rahim, N. B. A. (2013). Penggunaan Mobile Learning (M-Learning) Untuk Tujuan Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Kejuruteraan UTHM. Thesis.

Rizqi, A. A. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa melalui Blended Learning Berbasis Pemecahan Masalah. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika.

Sanjaya, W. (2010). Perencanaan Dan Desain Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: kencana Predana Media Group.

Thobroni, M., & Mustofa, A. (2011). BELAJAR & PEMBELAJARAN. Yogyakarta: AR-RUZZ Media.

Umar. (2014). Media Pendidikan: Peran dan Fungsinya dalam Pembelajaran. Jurnal Tarbiyah.

Wedan, M. (2016). Pengertian Pendidikan dan Tujuan Pendidikan Secara Umum.

Yunus, A. I. (2018). Perancangan Desain User Interface Dan User Experience Pada Aplikasi Siakad Dengan Menggunakan Metode User Centered Design ( Ucd ) Pada Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. Jurnal Teknologi Dan Informatika.

Yusof, K. (2004). KESAN APLIKASI MULTIMEDIA INTERAKTIF PEMBELAJARAN KREATIVITI PELAJAR. 1st International Malaysia Education Tecnology Convention.

Downloads

Published

2020-10-31

Issue

Section

Original Research Article

How to Cite

Students’ Perceptions of Online Learning on Social Interaction/Persepsi Mahasiswa pada Pembelajaran Online terhadap Interaksi. (2020). Al-Mudarris: Journal Of Education, 3(2), 215-225. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v3i2.527

Similar Articles

31-40 of 74

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)