PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MENGGUNAKAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA DI MADRASAH IBTIDAIYAH AL FATTAH KOTA MALANG

Authors

  • Mariya Ulfa STAI Ma’had Aly Al-Hikam Malang -  Indonesia
  • Moh. Nadhif STAI Ma’had Aly Al-Hikam Malang -  Indonesia

Keywords:

Learning Outcomes, Science Learning, Snakes and Ladders Media.

Abstract

Madrasah Ibtidaiyah is the beginning of a journey for students to take advantage of the knowledge gained to make it meaningful for their lives. In the 2013 curriculum, science material is only given to the high grade level. IPA stands for Natural Sciences is a collection of knowledge about natural phenomena. Science is often considered the most difficult subject. This can be seen in the fourth grade students of MI Al Fattah Malang. From the results of learning science at the end of the first semester, there are still many who have not reached the minimum completeness criteria (MCC). This study aims to determine the students' initial learning outcomes, the implementation of science learning using snakes and ladders game media and students' final learning outcomes after using snakes and ladders game media. This study used a classroom action research design consisting of 2 cycles. Each cycle consists of 2 meetings. Each cycle consists of planning, action, observation, reflection, improvement plan. Based on the results of the study, the following three conclusions were obtained: the initial learning outcomes of students experienced a lot of incompleteness, the use of snakes and ladders game media could improve science learning outcomes, and students' learning outcomes could increase through the use of snakes and ladders game media. This is evidenced by the percentage of complete learning outcomes of students before and after using the snake and ladder game media, which increased from 9.1% to 81.82%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, Sa’dun. Penelitian Tindakan Kelas (Edisi Revisi). Yogyakarta: Cipta Media. 2010.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. 2006.

Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta. 2006.

Depdiknas. Pembinaan Profesionalisme Tenaga Pengajar (Pengembangan Profesionalisme Guru). Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pendidikan Lanjutan Pertama Depdiknas. 2005.

Dimyati, & Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineke Cipta. 2006.

Hadis, Abdul., & Nurhayati. Psikologi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta. 2010.

Hamalik, Oemar. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara. 2003.

Hasan, Akhmad., & Putra, Purniadi. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Permainan Ular Tangga pada Mata Pelajaran IPS di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 02 Lengkenat. Jurnal Kependidikan, Pembelajaran, dan Pengembangan. Vol.3. No.1. Februari 2021.

Herdiansyah, Haris. Metode Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: Salemba Humanika. 2010.

Hurlock, E. B. Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan, Edisi 5. Jakarta: Erlangga. 1980.

Kunandar. Langkah Mudah Perrclitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2008.

Moh, Fadhil, Ismuhul., & Rokhimawa, Agung. Analisis Materi Ipa Kelas IV Tema Indahnya Kebersamaan Dengan Hots. Jurnal Ilmiah Didaktika. Vol.21. No.1, Agustus 2020.

Mulyasa. Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Penerbit PT Remaja Rosdakarya. 2006.

Munadah, Reny., Rahayu, Sri, Puput., Pranandari, Erliska., Jukia, Fitri., & Rosdianti, Vera. Penerapan Permainan Ular Tangga dalam Peningkatan Hasil Belajar Geometri Bangun Ruang di Kelas V SD 006 Rambah Samo. Jurnal Pendidikan Dasar. Vol.3. No.1. Juli 2021.

Purwanto. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar. 2009.

Rahayu, P.,dkk. Pengembangan Pembelajaran IPA Terpadu Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Base Melalui Lesson Study. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia. Vol.1 (1) : 63-70. 2012.

Rohana, Utami, Sri. Peningkatan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Menggunakan Metode Permainan Ular Tangga Berbantuan Media Visual di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol.4. No.12. 2015.

Rusman. Model-model Pembelajaran(Edisi Kedua). Jakarta: Raja Grafindo Persada. 2010.

Sadiman, & S. Arief. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers. 2011.

Sagala, Syaiful. Supervisi Pembelajaran dalam Profesi Pendidikan. Bandung: Alfabeta. 2010.

Samatowa. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Indeks. 2010.

Sudijono, Anas. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rajawali Press. 2010.

Sudjana, Nana. Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru. 2010.

Sudjana, Nana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2011.

Sugiyanto, Model-model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: Yuma Pustaka. 2010.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. 2014.

Suharjo. Mengenal Pendidikan Sekolah Dasar Teori Dan Praktek. Jakarta: Dikti. 2006.

Suprijono, Agus. Model-model Pembelajaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Jaya. 2011.

Sutopo. Metodologi Penelitian Kualitatif. Surakarta: UNS. 2006.

Sutrisno., Kresnadi., & Kartono. Pengembangan Pembelajaran IPA SD. Jakarta: Ditjen Dikti. 2007.

Suwangsih., & Tiurlina. Model Pembelajaran Matematika. Bandung: UPI Press. 2006.

Trianto, Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (Ktsp. Jakarta: Bumi Aksara. 2010.

Wisudawati, Widi, Asih. Metodologi Pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara. 2014.

Yusuf, Y., Auliya, U. Sirkuit Pintar Melejitkan Kemampuan Matematika dan Bahasa Inggris dengan Metode Ular Tangga. Jakarta: Visimedia.2011.

Downloads

Published

2022-12-28

Issue

Section

Original Research Article

How to Cite

PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MENGGUNAKAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA DI MADRASAH IBTIDAIYAH AL FATTAH KOTA MALANG. (2022). ISPRIS:Islamic Primary School, 1(2), 121-135. https://e-journal.staima-alhikam.ac.id/ispris/article/view/1320