IMPLEMENTASI PERANGKAT DIGITAL UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN

Implementation of Digital Devices to Enhance Student Engagement in Learning

DOI:

https://doi.org/10.32478/8mf1ey67

Authors

  • Muhammad Azamuddin Syahapala Universitas Muhammadiyah Ponorogo -  Indonesia
  • Yusrina Nur Amalia Sabila Universitas Muhammadiyah Ponorogo -  Indonesia
  • Afif Alauddin Universitas Muhammadiyah Ponorogo -  Indonesia
  • Sigit Dwi Laksana Universitas Muhammadiyah Ponorogo -  Indonesia

Keywords:

Digitalisasi Pendidikan , Perangkat Digital , Siswa Aktif , Strategi Pembelajaran

Abstract

Collaboration between education and technology can support the advancement of learning systems. However, the implementation of technology in education still poses many problems. This study analyzes the implementation of digital devices in learning using a qualitative approach and a literature review. Data were obtained using documentation techniques from various literature relevant to the research theme. The results of this study show that the implementation of digital devices accompanied by appropriate learning strategies has been proven to increase student activity in learning. The strategy for developing digital devices in learning requires the participation and leadership of a good principal, the development of human resource competencies, the integration of technology into learning, and external support. The advantages of digital-based learning are: visualization, variety, interactivity, accessibility, creativity, and flexibility. Meanwhile, the disadvantages include: lack of confidence among educators, ignorance among educators, unequal digital access, external disturbances, differences in student learning styles, and cost and digital skills.

Kolaborasi antara pendidikan dan teknologi dapat menunjang kemajuan sistem pembelajaran. Namun, implementasi teknologi dalam pendidikan masih menimbulkan banyak permasalahan. Penelitian ini menganalisis implementasi perangkat digital dalam pembelajaran dengan pendekatan kualitatif dan jenis penelitian studi pustaka. Data diperoleh dengan teknik dokumentasi dari berbagai literatur yang relevan dengan tema penelitian. Hasil penelitian ini memaparkan bahwa implementasi perangkat digital yang disertai strategi pembelajaran yang tepat, terbukti meningkatkan keaktifan siswa dalam pembelajaran. Strategi pengembangan perangkat digital dalam pembelajaran membutuhkan peran serta kepemimpinan kepala sekolah yang baik, pengembangan kompetensi SDM, integrasi teknologi ke dalam pembelajaran dan dukungan eksternal. Kelebihan pembelajaran berbasis digital adalah: Visualisasi, Varifatif, Interaktif, Aksesibilitas, Kreativitas dan Fleksibilitas. Sedangkan kelemahannya antara lain: Kurangnya kepercayaan diri pendidik, Ketidaktahuan pendidik, Ketidaksetaraan akses digital, Gangguan eksternal, Perbedaan gaya belajar siswa serta Biaya dan keterampilan digital.

Kata Kunci : Digitalisasi Pendidikan; Perangkat Digital; Siswa Aktif; Strategi Pembelajaran.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Muhammad Azamuddin Syahapala, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

    Universitas Muhammadiyah Ponorogo

  • Yusrina Nur Amalia Sabila, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

    Universitas Muhammadiyah Ponorogo

  • Afif Alauddin, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

    Universitas Muhammadiyah Ponorogo

  • Sigit Dwi Laksana, Universitas Muhammadiyah Ponorogo

    Universitas Muhammadiyah Ponorogo

References

Abdillah, K., & Hamami, T. (2021). Pengembangan Kurikulum Menghadapi Tuntutan Kompetensi Abad Ke 21 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 4(1), 1–20.

Ardiansyah, M., Maulana, S., Suhara, S. P., & Hasanah, U. (2024). Strategi Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam Pada Era Digital di Madrasah Tsanawiyah PAB 1 Helvetia. Jurnal Ilmu Pendidikan Muhammadiyah Kramat Jati, 5(2), 1–7. https://doi.org/10.55943/jipmukjt.v5i2.223

Arrefa Sago, L., Wulandari, S., Adrias, A., & Suciana, F. (2025). Dampak Penggunaan Gadget Secara Berlebihan Terhadap Motivasi Belajar Siswa SDN 01 Banda Dalam. 2(2), 256–264.

Dasar, D. I. S. (n.d.). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring. 284–304.

Depita, T. (2024). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Aktif (Active Learning) Untuk Meningkatkan Interaksi dan Keterlibatan Siswa. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 55–64. https://doi.org/10.36769/tarqiyatuna.v3i1.516

Gustriani, T., & Kholis, M. (2024). Pembelajaran Life Skills bagi Santri sebagai Inovasi Pendidikan di Pesantren. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 290–296.

Hakim, A. N., & Yulia, L. (2024). Dampak Teknologi Digital Terhadap Pendidikan Saat Ini. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 3(1), 145–163.

Hamdani, A. D., Nurhafsah, N., & Silvia, S. (2022). Inovasi Pendidikan Karakter Dalam Menciptakan Generasi Emas 2045. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 3(3), 170.

Hasna, M. (2024). Digitalisasi Pengelolaan Sekolah Dasar Negeri Kota Banjarmasin: Tinjauan Analisis SWOT Dalam Strategi Pengembangan Sekolah Digital. Jurnal Pendidikan Modern, 10(1), 32–42.

Helaludin, H. W. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori dan Praktik (p. 33).

Laksana, S. D. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Menghadapi Teknologi Pendidikan Abad 21. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 1(01), 14–22. https://doi.org/10.25217/jtep.v1i01.1289

Latifah, D. N. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Untuk Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 68–75.

Mahmudah, N., Kurnianto, R., Syam, A. R., & Arifin, S. (2023). Internalisasi Karakter Islami Berbasis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Journal TA’LIMUNA, 12(2), 140–155. https://doi.org/10.32478/talimuna.v12i2.1787

Maisarah, M., Salsabilla, P., & Dewi, K. (2024). Implementation Of Digital Learning To Improve Students’ Learning Activity In The Subject Of Al-Qur’an Hadith. ISTIFHAM: Journal Of Islamic Studies, 02(December), 215–226. https://doi.org/10.71039/istifham.v2i3.72

Marleni, L., Nurmalina, N., & ... (2024). Meningkatkan Literasi Digital Calon Guru Melalui Workshop Eduweb: Membangun Website Profesional Sebagai Media Pembelajaran. Community …, 5(6), 13178–13183.

Mawaddah, R. (2024). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Pembelajaran Berbasis Teknologi. 4(Table 10), 4–6.

Mayer, R. E. (2024). The Past, Present, and Future of the Cognitive Theory of Multimedia Learning. Educational Psychology Review, 36(1), 1–25. https://doi.org/10.1007/s10648-023-09842-1

Mufliva, R., & Permana, J. (2024). Teknologi Digital dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar sebagai Isu Prioritas dalam Upaya Membangun Masyarakat Masa Depan. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(1). https://doi.org/10.20961/jkc.v12i1.83127

Putri, S. J., & Nadlif, A. (2023). Penerapan Film Animasi Nussa Dan Rara Sebagai Media Pembelajaran Akidah Akhlak. Research and Development Journal of Education, 9(2), 1140. https://doi.org/10.30998/rdje.v9i2.19240

Rahmania, R., & Hudri, M. (2024). Meningkatkan Keterlibatan Siswa melalui Teknologi Pendidikan : Tinjauan Sistematis. 4, 1–13.

Reggina Wike Anjani. (2023). Implementasi Digital Marketing Dalam Mengembangkan Strategi Bisnis Digital Di Era Transformasi Digital. INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research, 1(1), 29–40. https://doi.org/10.61166/interdisiplin.v1i1.4

Said, M., & Zubair, M. (2024). Hakekat Pembelajaran Digital dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1699–1703. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i3.2492

Sari, M., & Asmendri. (2020). Peneltian Kepustakaan (Library Research). NATURAL SCIENCE; Jurnal Penelitian IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53.

Setyowati, W., Jason Moscato, & Chioke Embre. (2023). Strategi Pendidikan Dasar untuk Menghadapi Tantangan Era Kurikulum Digital dengan Studi Empiris. Jurnal MENTARI: Manajemen, Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 2(1), 43–53. https://doi.org/10.33050/mentari.v2i1.379

Villena-Denton, V. (2020). A post-COVID world…. Fuels and Lubes International, 26(3), 5.

Downloads

Published

2025-09-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

IMPLEMENTASI PERANGKAT DIGITAL UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN SISWA DALAM PEMBELAJARAN: Implementation of Digital Devices to Enhance Student Engagement in Learning. (2025). TA’LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 233-243. https://doi.org/10.32478/8mf1ey67

Similar Articles

1-10 of 128

You may also start an advanced similarity search for this article.