Konsep Istiqamah Belajar: Studi Kitab Ta’lim Al-Muta’allim Karya Al-Zarnuji

DOI:

https://doi.org/10.32478/ajmie.v2i2.830

Authors

  • nenden munawaroh Universitas Garut -  Indonesia
  • Yasya Fauzan Wakila Universitas Garut -  Indonesia
  • Ijudin - - Universitas Garut -  Indonesia

Keywords:

Istiqamah, Ta’l?m al-Muta’allim, al-Zarnuji, Belajar.

Abstract

The quality of Human Resources (HR) is influenced by the quality of education and learning. While the quality of education and learning is influenced by the quality of students. For having qualified students, learning consistency is needed. Therefore, this article seeks to formulate the concept of Istiqamah study in the perspective of Al-Zarnuji in the book of Ta'lim Al-Muta'allim. The findings of this article are Istiqamah learning is based on actual Qur'an in practice; Learning time management is structured effectively and efficiently, especially by maintaining habits at night; being gentle and not excessive in physical and psychological intercourse to learn which can weaken physical and psychic; and integrating noble ideals with seriousness (scientific ethic), to minimize the laziness that becomes a learning barrier.

Kualitas Sumber Daya Manusia (SDM) dipengaruhi oleh kualitas pendidikan dan pembelajaran. Sedangkan kualitas pendidikan dan pembelajaran dipengaruhi oleh kualitas peserta didik. Agar peserta didik berkualitas, dibutuhkan konsistensi belajar. Oleh sebab itu, artikel ini berupaya memformulasikan konsep istiqamah belajar dalam perspektif al-Zarnuji dalam kitab Ta’lim al-Muta’allim karya. Temuan artikel ini adalah istiqamah belajar dilandasi oleh pengamalan al-Qur’an secara aktual; manajemen waktu belajar yang disusun secara efektif dan efisien, terutama melalui kebiasaan terjaga di malam hari; sikap lemah lembut dan tidak berlebihan dalam memforsir fisik dan psikis untuk belajar, sehingga melemahkan fisik dan psikis; serta memadukan cita-cita luhur dengan kesungguhan (etos ilmiah), untuk meminimalisasi rasa malas yang menjadi penghalang belajar.

Downloads

Download data is not yet available.

References

‘Ali, M. M. (n.d.). Amtsilah al-Tashrifiyyah li al-Madaris al-Salafiyyah al-Syafi’iyyah. Surabaya: Maktabah Salim Nabhan.

al-Baqi, M. F. (1364). al-Mu’jam al-Mufahras li Alfazh al-Qur’an al-Karim. Kairo: Dar al-Hadits.

al-Khaubari, U. i.-S. (n.d.). Bekal Juru Dakwah . (S. Bahreisy, Trans.) Surabaya: Balai Buku.

Al-Zarnuji. (2009). Terjemah Ta’lim Muta’allim. (A. K. Aljufri, Trans.) Surabaya: Mutiara Ilmu.

al-Zarnuji, B. a.-I. (2004). Ta'lim al-Muta'allim Thariq al-Ta'allum. Khartoum: Dar al-Saudaniyyah li al-Kutub.

Ansyar, M. (2015). Kurikulum: Hakikat, Fondasi, Desain dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Asy'ari, M. H. (2017). Pendidikan Karakter Khas Pesantren. (Rosidin, Trans.) Tangerang: TiraSmart.

Kemdikbud. (n.d.). istikamah. Retrieved from kbbi.kemdikbud.go.id: https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/istikamah

Lillah, M. F. (2015). Ta’lim Muta’allim: Kajian dan Analisis serta Dilengkapi Tanya Jawab. Lirboyo Press: Lirboyo.

Murdaningsih, D. (2019, Oktober 4). Kesabaran Guru dan Murid Slow Learner. Retrieved from www.republika.co.id: https://www.republika.co.id/berita/pyu2wm368/kesabaran-guru-dan-murid-slow-learner

Downloads

Published

2021-12-31

Issue

Section

Original Research Article

How to Cite

Konsep Istiqamah Belajar: Studi Kitab Ta’lim Al-Muta’allim Karya Al-Zarnuji. (2021). AJMIE: Alhikam Journal of Multidisciplinary Islamic Education, 2(2), 43-54. https://doi.org/10.32478/ajmie.v2i2.830

Similar Articles

31-37 of 37

You may also start an advanced similarity search for this article.