Technology Literacy and Religious Interest of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education (PGMI) Program Students / Literasi Teknologi dan Peminatan Keagamaan Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah

DOI:

https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v4i1.670

Authors

Keywords:

religious studies, social media, technology literacy

Abstract

The rapid development of technology demanded young generations to continue adapting to new cultures. This study was aimed to describe students' technology- literacy, students’ interest in social media, and preferred religious figures in online religious studies. This research was a qualitative study using a case study design. The data were collected through observation and interviews with the students of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education (PGMI) program in STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang chosen randomly. The result showed that the students’ technology literacy skills were quite good. They had a capacity to use social media optimally, integrative, and instrumentally. Furthermore, the religious figures admired by the students were diverse and came from multicultural.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arini, A. D. (2013). Bentuk, Makna, dan Fungsi Bahasa Tulis Media Sosial sebagai Alat Komunikasi dan Interaksi pada Internet. Skriptorium.

Badriah, S. (2017). Fungsi Handphone Di Kalangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Airlangga. AntroUnairdoNet.

Bayu, D. J. (2020). Alasan Utama Orang Indonesia Gunakan Internet untuk Bermedia Sosial. Retrieved from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/11/13/alasan-utama-orang-indonesia-gunakan-internet-untuk-bermedia-sosial

Cahyono, A. S. (2016). Pengaruh media sosial terhadap perubahan sosial masyarakat di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial & Ilmu Politik Diterbitkan Oleh Fakultas Ilmu Sosial & Politik, Universitas Tulungagung.

Digital, L. (2017). literasi digital. Jakarta.

Elvina, E. (2019). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TERHADAP PENGEMBANGAN USAHA KECIL MENENGAH (UKM). ECOBISMA (JURNAL EKONOMI, BISNIS DAN MANAJEMEN). https://doi.org/10.36987/ecobi.v2i1.722

Fitri, S. (2017). DAMPAK POSITIF DAN NEGATIF SOSIAL MEDIA TERHADAP PERUBAHAN SOSIAL ANAK. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v1i2.5

Hidayat, S., Suryantoro, H., & Wiratama, J. (2017). PENGARUH MEDIA SOSIAL FACEBOOK TERHADAP PERKEMBANGAN E–COMMERCE DI INDONESIA. Simetris : Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer. https://doi.org/10.24176/simet.v8i2.1165

Jayani, D. H. (2020a). 10 Media Sosial yang Sering Digunakan 2020. Retrieved from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/02/26/10-media-sosial-yang-paling-sering-digunakan-di-indonesia

Jayani, D. H. (2020b). Rata-rata Waktu yang Dihabiskan Pengguna Internet Umur 16-24 Tahun (2020).

Juliswara, V. (2017). Mengembangkan Model Literasi Media yang Berkebhinnekaan dalam Menganalisis Informasi Berita Palsu (Hoax) di Media Sosial. Jurnal Pemikiran Sosiologi. https://doi.org/10.22146/jps.v4i2.28586

Kemendikbud, T. G. (2017). Materi Pendukung Literasi Finansial. Gerakan Literasi Nasional.

Khairuni, N. (2016). DAMPAK POSITIF DAN NEGATIF SOSIAL MEDIA TERHADAP PENDIDIKAN AKHLAK ANAK. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling.

Mudlofir, A. (2016). Pendidikan Karakter: Konsep dan Aktualisasinya dalam Sistem Pendidikan Islam. Nadwa. https://doi.org/10.21580/nw.2013.7.2.560

Muhsinin, M. (2013). MODEL PENDIDIKAN KARAKTER BERBASIS NILAI-NILAI ISLAM UNTUK MEMBENTUK KARAKTER SISWA YANG TOLERAN. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. https://doi.org/10.21043/edukasia.v8i2.751

Muttaqin, Z. (2012). FACEBOOK MARKETING DALAM KOMUNIKASI PEMASARAN MODERN. Teknologi. https://doi.org/10.26594/teknologi.v1i2.63

Ngafifi, M. (2014). KEMAJUAN TEKNOLOGI DAN POLA HIDUP MANUSIA DALAM PERSPEKTIF SOSIAL BUDAYA. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616

Nurkamid, M., Dahlan, M., Susanto, A., & Khotimah, T. (2010). Pemanfaatan aplikasi jejaring sosial facebook untuk media pembelajaran. Jurnal Sains Dan Teknologi.

Prawiro, M. (2019). Arti LITERASI adalah: Pengertian, Tujuan, Manfaat, dan Jenis Literasi. Pengertian Dan Definisi Istilah.

Putri, W. S. R., Nurwati, N., & S., M. B. (2016). PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP PERILAKU REMAJA. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat. https://doi.org/10.24198/jppm.v3i1.13625

Rahardjanto, A., & Susilowati, R. (2018). Study of Learning Strategy Integration of Science and Religion on the Development of Student Character. https://doi.org/10.2991/amca-18.2018.178

Sarkawi, D. (2016). Perubahan Sosial dan Budaya Akibat Media Sosial. In Jurnal Administrasi Kantor.

Setiawati, M. (2015). Pengaruh Media Sosial Terhadap Minat Beli Konsumen. Sistem Informasi Akuntansi.

Sherlyanita, A. K., & Rakhmawati, N. A. (2016). Pengaruh dan Pola Aktivitas Penggunaan Internet serta Media Sosial pada Siswa SMPN 52 Surabaya. Journal of Information Systems Engineering and Business Intelligence. https://doi.org/10.20473/jisebi.2.1.17-22

Syamsoedin, W., Bidjuni, H., & Wowiling, F. (2015). HUBUNGAN DURASI PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DENGAN KEJADIAN INSOMNIA PADA REMAJA DI SMA NEGERI 9 MANADO. Jurnal Keperawatan UNSRAT.

Tindak balas pengguna YouTube terhadap kes buli dalam kalangan remaja di Malaysia. (2015). Sains Humanika.

Wahono, H. T. T., & Effrisanti, Y. (2018). Literasi Digital di Era Millenial. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran STKIP PGRI Jombang.

Downloads

Published

2021-04-30

Issue

Section

Original Research Article

How to Cite

Technology Literacy and Religious Interest of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education (PGMI) Program Students / Literasi Teknologi dan Peminatan Keagamaan Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah. (2021). Al-Mudarris: Journal Of Education, 4(1), 28-35. https://doi.org/10.32478/al-mudarris.v4i1.670

Similar Articles

1-10 of 44

You may also start an advanced similarity search for this article.