PLURALISME DAN MULTIKULTURALISME DALAM PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.32478/ta.v3i2.109Keywords:
Islamic education, Pluralism, multiculturalism.Abstract
The fundamental principle of Islam that is closely linked to the role of Islamic education to face the challenges of pluralism and multiculturalism is that Islam is a universal religion, that teaches to negate the coercion in religion. Islam, a doctrine that is widely open to being proven its truth. Islam affirms the natural diversity of human life. Islam has also a history that is very clearly associated with the compound life. Relate to the Islamic education in Indonesia that basically refers to the values of pluralism in the Qur'an and Hadith, this article offers an alternative learning that can be done in Islamic education.
Downloads
References
Anshori, LAL, Transformasi Pendidikan Islam, Jakarta: Gaung Persada Press. 2010
Asy’arie, Musa. Islam, Pluralitas dan Indonesia Baru, dalam buku “Pluralisme, Konflik Pendidikan Agama di Indonesia”, Editor: Elga Sarapung & Tri Widiyanto, Yogyakarta: Institut DIAN, 2005.
Daulay, Haidar Putra, Pendidikan Islam dalam sistem Pendidikan Nasional di Indonesia, Jakarta: Kencana, 2007.
Kamaruzzaman, Pola Pendidikan Islam pada Periode Rasulullah: (Makkah dan Madinah), dalam buku “Sejarah Pendidikan Islam, Editor: Samsul Nizar, Jakarta: Kencana.
Ma’arif, Syamsul, Pendidikan Pluralisme di Indonesia, Jogjakarta: Logung Pustaka, 2005.
Muchsin, Bashori, dan Abdul Wahid, Pendidikan Islam Kontemporer, Bandung: PT. Refika Aditama, 2009.
Multikulturalisme dan Pluralisme, diposkan pada 5 Oktober 2010, (http://risgalutfi.blog.ugm.ac.id/2010/10/05/multikultur/), diakses pada 11 Nopember 2012, pukul 19:00 wib.
Setiawan, Ebta, (freeware 2010), Kamus Besar Bahasa Indonesia versi Offline 1.1.
Setiawan, Ebta, (Freeware 2006-2009), Software Kamus 2.04 Englis-Indonesia and Indonesia-English.
Shihab, Alwi, Nilai-nilai Pluralisme dalam Islam (sebuah pengantar), dalam buku “Nilai-nilai Pluralisme dalam Islam: Bingkai Gagasan yang Berserak, Editor: Sururin, Bandung: Nuansa, 2005.
TA‘LIMUNA, Vol. 1, No. 2, September 2014-ISSN 2085-2975
Pluralisme dan Multikulturalisme dalam Pendidikan Islam di Indonesia
Suprayogo, Imam, Pendidikan Berparadigma Al-Quran, Malang: UIN Malang Press, 2004.
Taufiq, Mohamad, Al-Quran in Word, Versi 1.3.
Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional, Bandung: Citra Umbara, 2010.
Yahya, M. Slamet, Pendidikan Islam dan Pluralisme Agama, INSANIA Jurnal Pemikiran Alternatif Pendidikan, Vol. 13, No. 1, Jan-April 2008: 3-14.
Zulaiha, Eni, Pendidikan pada Era Globalisasi, media pendidikan, vol. XXIII, no. 3, Desember 2008: 201-300.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Abdul Gafur, PEMIKIRAN ABDULLLAH SAEED TENTANG ISLAM PROGRESIF , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 1 (2019): MARET
- Moh. Wardi, MODERNISASI MU’ALLIMIN , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 1 (2014): MARET
- Muzammil Muzammil, PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN ISLAM (Telaah Relevansi Konsep Pendidikan Dalam Kitab Ta'lim Muta'alim) , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 1 No. 1 (2012): MARET
- Khalimatus Sa’diyah, MEMBUMIKAN ISLAM NUSANTARA MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 1 (2019): MARET
- Akhmad Said, PROBLEMATIKA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SEKOLAH DAN PERGURUAN TINGGI UMUM , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 2 No. 2 (2013): SEPTEMBER
- Yuanda Kusuma, PENDIDIKAN ISLAM DAN TUNTUTAN ZAMAN , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 3 No. 1 (2014): MARET
- Zaedun Naim, IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN AKTIF, KREATIF, EFEKTIF DAN MENYENANGKAN (PAKEM) BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN PAI , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 2 No. 2 (2013): SEPTEMBER
- Ahsan Muzadi, Siti Mutholingah, INTEGRASI PENDIDIKAN BERWAWASAN LINGKUNGAN HIDUP (GREEN SCHOOL) MELALUI PEMBELAJARAN PAI DI SEKOLAH , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 8 No. 2 (2019): SEPTEMBER
- Hilman Wadjdi, MANAJEMEN PENINGKATAN MUTU LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 1 No. 1 (2012): MARET
- Zaedun Na'im, MADRASAH: ANTARA TRADISI DAN TUNTUTAN PERUBAHAN , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 4 No. 1 (2015): MARET
- Siti Mutholingah, A. Qomarudin, Hubungan Psikologi, Tasawuf dan Pendidikan Agama Islam , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 11 No. 2 (2022): SEPTEMBER
You may also start an advanced similarity search for this article.