PLURALISME DAN MULTIKULTURALISME DALAM PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.32478/ta.v3i2.109Keywords:
Islamic education, Pluralism, multiculturalism.Abstract
The fundamental principle of Islam that is closely linked to the role of Islamic education to face the challenges of pluralism and multiculturalism is that Islam is a universal religion, that teaches to negate the coercion in religion. Islam, a doctrine that is widely open to being proven its truth. Islam affirms the natural diversity of human life. Islam has also a history that is very clearly associated with the compound life. Relate to the Islamic education in Indonesia that basically refers to the values of pluralism in the Qur'an and Hadith, this article offers an alternative learning that can be done in Islamic education.
Downloads
References
Anshori, LAL, Transformasi Pendidikan Islam, Jakarta: Gaung Persada Press. 2010
Asy’arie, Musa. Islam, Pluralitas dan Indonesia Baru, dalam buku “Pluralisme, Konflik Pendidikan Agama di Indonesia”, Editor: Elga Sarapung & Tri Widiyanto, Yogyakarta: Institut DIAN, 2005.
Daulay, Haidar Putra, Pendidikan Islam dalam sistem Pendidikan Nasional di Indonesia, Jakarta: Kencana, 2007.
Kamaruzzaman, Pola Pendidikan Islam pada Periode Rasulullah: (Makkah dan Madinah), dalam buku “Sejarah Pendidikan Islam, Editor: Samsul Nizar, Jakarta: Kencana.
Ma’arif, Syamsul, Pendidikan Pluralisme di Indonesia, Jogjakarta: Logung Pustaka, 2005.
Muchsin, Bashori, dan Abdul Wahid, Pendidikan Islam Kontemporer, Bandung: PT. Refika Aditama, 2009.
Multikulturalisme dan Pluralisme, diposkan pada 5 Oktober 2010, (http://risgalutfi.blog.ugm.ac.id/2010/10/05/multikultur/), diakses pada 11 Nopember 2012, pukul 19:00 wib.
Setiawan, Ebta, (freeware 2010), Kamus Besar Bahasa Indonesia versi Offline 1.1.
Setiawan, Ebta, (Freeware 2006-2009), Software Kamus 2.04 Englis-Indonesia and Indonesia-English.
Shihab, Alwi, Nilai-nilai Pluralisme dalam Islam (sebuah pengantar), dalam buku “Nilai-nilai Pluralisme dalam Islam: Bingkai Gagasan yang Berserak, Editor: Sururin, Bandung: Nuansa, 2005.
TA‘LIMUNA, Vol. 1, No. 2, September 2014-ISSN 2085-2975
Pluralisme dan Multikulturalisme dalam Pendidikan Islam di Indonesia
Suprayogo, Imam, Pendidikan Berparadigma Al-Quran, Malang: UIN Malang Press, 2004.
Taufiq, Mohamad, Al-Quran in Word, Versi 1.3.
Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional, Bandung: Citra Umbara, 2010.
Yahya, M. Slamet, Pendidikan Islam dan Pluralisme Agama, INSANIA Jurnal Pemikiran Alternatif Pendidikan, Vol. 13, No. 1, Jan-April 2008: 3-14.
Zulaiha, Eni, Pendidikan pada Era Globalisasi, media pendidikan, vol. XXIII, no. 3, Desember 2008: 201-300.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Rosidin Rosidin, KEPEMIMPINAN PENDIDIKAN DALAM AL-QURAN (Studi Pustaka Kisah-kisah dalam al-Quran) , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 6 No. 1 (2017): MARET
- Imam Khosi'in, Nur Wiarsih, Riza Faishol, Hasan Baharun, Strategies of Islamic Education Teachers Based on Local Wisdom in Enhancing Learning Quality at Madrasah , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 2 (2024): SEPTEMBER
- Moh. Nafi’, NU DALAM PERKEMBANGAN PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 1 No. 2 (2012): SEPTEMBER
- Ahmad Choirun Najib, Darnoto, Tantangan Guru Pendidikan Agama Islam di Era Modern dalam Penggunaan Artificial Intelligence (AI) , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 2 (2024): SEPTEMBER
- M. Sahibuddin M. Sahibuddin, AKTUALISASI MANAJEMEN PENINGKATAN MUTU BERBASIS MADRASAH , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 4 No. 2 (2015): SEPTEMBER
- Ani Fitria Nurkhasanah, Nahdatul Khairunisa, Ummu Fitrah Widia , Amertya Azahra, Dinda Dwi Azizah , Rifdha Hayati, Debi Yandrizal , Seswi Derti, Zainal Asril , Problematika Evaluasi Pembelajaran PAI pada Kurikulum Merdeka di SDN 09 Tiumang Dharmasraya , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 1 (2024): MARET
- Salman Al Farisi, Abdurrosyid, Pengembangan Buku Ajar Biologi Terintegrasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 1 (2024): MARET
- Junaidi Marbun, Mohamad Tabri , Muhamad Azmy, Zulka Efendi, Dedek Saputra, Ruri Albersa, Roganda, Muhammad Al Fathoni , Ahmad Faiz, Rozi Fitria, Analisis Kompetensi Guru PAI dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran di SDI Kreatif Makkah Kota Padang , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 1 (2024): MARET
- Wahyu yudi, Khoirun Nisa', PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA MASA PANDEMI COVID -19 DI SMP ISLAM MBAH BOLONG WATUHGALUH JOMBANG , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 10 No. 1 (2021): MARET
- Muh. Rodhi Zamzami, PERKEMBANGAN BIOPSIKOSOSIOSPIRITUAL PESERTA DIDIK , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 4 No. 2 (2015): SEPTEMBER
- Siti Mutholingah, A. Qomarudin, Hubungan Psikologi, Tasawuf dan Pendidikan Agama Islam , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 11 No. 2 (2022): SEPTEMBER
You may also start an advanced similarity search for this article.