PLURALISME DAN MULTIKULTURALISME DALAM PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.32478/ta.v3i2.109Keywords:
Islamic education, Pluralism, multiculturalism.Abstract
The fundamental principle of Islam that is closely linked to the role of Islamic education to face the challenges of pluralism and multiculturalism is that Islam is a universal religion, that teaches to negate the coercion in religion. Islam, a doctrine that is widely open to being proven its truth. Islam affirms the natural diversity of human life. Islam has also a history that is very clearly associated with the compound life. Relate to the Islamic education in Indonesia that basically refers to the values of pluralism in the Qur'an and Hadith, this article offers an alternative learning that can be done in Islamic education.
Downloads
References
Anshori, LAL, Transformasi Pendidikan Islam, Jakarta: Gaung Persada Press. 2010
Asy’arie, Musa. Islam, Pluralitas dan Indonesia Baru, dalam buku “Pluralisme, Konflik Pendidikan Agama di Indonesia”, Editor: Elga Sarapung & Tri Widiyanto, Yogyakarta: Institut DIAN, 2005.
Daulay, Haidar Putra, Pendidikan Islam dalam sistem Pendidikan Nasional di Indonesia, Jakarta: Kencana, 2007.
Kamaruzzaman, Pola Pendidikan Islam pada Periode Rasulullah: (Makkah dan Madinah), dalam buku “Sejarah Pendidikan Islam, Editor: Samsul Nizar, Jakarta: Kencana.
Ma’arif, Syamsul, Pendidikan Pluralisme di Indonesia, Jogjakarta: Logung Pustaka, 2005.
Muchsin, Bashori, dan Abdul Wahid, Pendidikan Islam Kontemporer, Bandung: PT. Refika Aditama, 2009.
Multikulturalisme dan Pluralisme, diposkan pada 5 Oktober 2010, (http://risgalutfi.blog.ugm.ac.id/2010/10/05/multikultur/), diakses pada 11 Nopember 2012, pukul 19:00 wib.
Setiawan, Ebta, (freeware 2010), Kamus Besar Bahasa Indonesia versi Offline 1.1.
Setiawan, Ebta, (Freeware 2006-2009), Software Kamus 2.04 Englis-Indonesia and Indonesia-English.
Shihab, Alwi, Nilai-nilai Pluralisme dalam Islam (sebuah pengantar), dalam buku “Nilai-nilai Pluralisme dalam Islam: Bingkai Gagasan yang Berserak, Editor: Sururin, Bandung: Nuansa, 2005.
TA‘LIMUNA, Vol. 1, No. 2, September 2014-ISSN 2085-2975
Pluralisme dan Multikulturalisme dalam Pendidikan Islam di Indonesia
Suprayogo, Imam, Pendidikan Berparadigma Al-Quran, Malang: UIN Malang Press, 2004.
Taufiq, Mohamad, Al-Quran in Word, Versi 1.3.
Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional, Bandung: Citra Umbara, 2010.
Yahya, M. Slamet, Pendidikan Islam dan Pluralisme Agama, INSANIA Jurnal Pemikiran Alternatif Pendidikan, Vol. 13, No. 1, Jan-April 2008: 3-14.
Zulaiha, Eni, Pendidikan pada Era Globalisasi, media pendidikan, vol. XXIII, no. 3, Desember 2008: 201-300.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
Similar Articles
- Mutamakin Mutamakin, RELASI GENDER DALAM PENDIDIKAN ISLAM ( Analisis Pendidikan Islam Menurut Al Ghazali ) , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 1 No. 2 (2012): SEPTEMBER
- Mochamad Nurcholiq, MANAJEMEN INFORMASI DAN KOMUNIKASI PENDIDIKAN ISLAM , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 1 No. 1 (2012): MARET
- Irsyad Zafir Ramadhan, Ali As'ad, Penerapan Pembelajaran Program Kitab Kuning untuk Menguatkan Karakter Religius Peserta Didik di MA Hasyim Asy’ari Bangsri Jepara , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 2 (2024): SEPTEMBER
- Ucup Supriatna, IMPLEMENTASI KEBIJAKAN KURIKULUM DARURAT MADRASAH , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 10 No. 1 (2021): MARET
- Rahmatullah Rahmatullah, LANDASAN PENGEMBANGAN KURIKULUM 2013 , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 2 No. 2 (2013): SEPTEMBER
- Abdul Hadi, METODE ROSULULLAH SAW TENTANG PENGAJARAN AKHLAQ DALAM KITAB SHAHIH AL-BUKHORI , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 2 No. 1 (2013): MARET
- Winda Sri Rahayu, Rizqi Maulana, Novi Fadhilah Sopian, M. Makbul, Nur Aini Farida, Implementasi Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Keterampilan Praktik Wudhu Siswa Kelas 2C di SDN Duren 3 Karawang , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 2 (2024): SEPTEMBER
- Muchammad Farkhan Nudin, Abu Amar Bustomi, Efektivitas Metode Role Playing dalam Meningkatkan Hasil Belajar PAI di SMA Sabiluth Thayyib Kota Pasuruan , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 2 (2024): SEPTEMBER
- Maulana Fatih Falahuddin, Umi Salamah, Siti Mutholingah, Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Melalui Program Syarat Kecakapan Ubudiyah (SKU) di SMPI Almaarif 01 Singosari Malang , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 2 (2024): SEPTEMBER
- Nafa Nabilah, Faridatun Nikmah, Multicultural Education Values in Film ‘Ke Jogja’ and ‘Ke Jogja 2’ (Semiotic Study on Paniradya Kaistimewan Youtube Account) , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 13 No. 1 (2024): MARET
- Siti Mutholingah, A. Qomarudin, Hubungan Psikologi, Tasawuf dan Pendidikan Agama Islam , TA'LIMUNA: Jurnal Pendidikan Islam: Vol. 11 No. 2 (2022): SEPTEMBER
You may also start an advanced similarity search for this article.