MANAJEMEN PENDIDIKAN KELUARGA DALAM MENGEMBANGKAN KEMANDIRIAN ANAK

DOI:

https://doi.org/10.32478/leadership.v4i2.1725

Authors

Keywords:

Management, Education, Family, Independence

Abstract

This study aims to determine family education management, develop children's independence and the role of education management in the family in order to develop children's independence. The research method used is library research, namely by combining data from several literary sources that discuss the subject matter, including books, journals, proceedings of national seminars, and scientific articles related to the management of family education in developing children's independence through the perspective of a sociological approach. The results of this study indicate that family education management consists of planning, organizing, implementing and monitoring or evaluating within the family, then developing children's independence through the stages of individual development in the form of physical development, psychomotor behavior development, language development, cognitive development, social behavior development, morality development, religious development, conative development, and emotional development. By understanding these stages of development, education and learning in terms of character and independence will be well formed. Through the implementation of a series of educational management functions, synchronized with an understanding of the stages of child development physically and psychologically. It can be understood that the role of parents in developing children's independence is very important, parents as early madrassas in educating, guiding, shaping and directing how children act, behave and do work according to the stages of psychological development.

Keywords; Management, Education, Family, Independence

 

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui manajemen pendidikan keluarga, mengembangkan kemandirian anak dan peran manajemen  pendidikan dalam keluarga guna mengembangkan kemandirian anak. Metode  penelitian  yang  digunakan  adalah  studi  pustaka  (library  research),  yakni dengan  cara  memadukan  data  dari  beberapa  sumber  literatur yang membahas tentang pokok permasalahan, meliputi  buku-buku,  jurnal,  prosiding  seminar  nasional,  dan  artikel-artikel  ilmiah  yang berhubungan dengan manajeman pendidikan keluarga  dalam mengembangkan kemandirian anak melalui perspektif pendekatan sosiologis. Hasil penelitian ini menunjukkan manajemen pendidikan keluarga terdiri dari perencanaan, pengorganisasian, pelaksanaan dan pengawasan atau evaluasi dalam keluarga, selanjutnya mengembangkan kemandirian anak melalui tahapan perkembangan individu berupa perkembangan fisik, perkembangan perilaku psikomotorik, perkembangan bahasa, perkembangan kognitif, perkembangan  perilaku sosial, perkembangan moralitas, perkembangan bidang keagamaan, perkembangan konatif, dan perkembangan emosional. Dengan memahami tahapan perkembangan tersebut, pendidikan dan pembelajaran secara karakter dan kemandirian akan terbentuk dengan baik. Melalui penerapan rangkaian fungsi  manajemen pendidikan, disinkronkan dengan pemahaman tahap perkembangan anak secara fisik dan psikologi. Dapat dipahami bahwa peran orang tua dalam mengembangkan kemandirian anak sangat penting, orang tua sebagai madrasah awal dalam mendidik, membimbing, membentuk dan mengarahkan bagaimana anak bertindak, bersikap dan melakukan pekerjaan sesuai dengan tahapan perkembangan secara psikologis.

Kata kunci; Manajemen, Pendidikan, Keluarga, Kemandirian

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2023-07-08

Issue

Section

Articles

How to Cite

MANAJEMEN PENDIDIKAN KELUARGA DALAM MENGEMBANGKAN KEMANDIRIAN ANAK (K. Azizah, A. Rofiqoh, & I. Romdhoni , Trans.). (2023). Leadership: Jurnal Mahasiswa Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 124-138. https://doi.org/10.32478/leadership.v4i2.1725

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.